25TB00M EITKANK IKT og prosjektplanlegging
25TB00M EITKANK IKT og prosjektplanlegging
- Emnebeskrivelse
- Emnekode25TB00M EITKANK
- StudieprogramAnlegg Kongsberg
- Studiepoeng15
- StudiestedKongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- EmneansvarligPer Anton Hansen
Temaer:
- Faglig ledelse (integrert)
- Prosjektplanlegging / MS Project
- IKT
- Kalkulasjon
- Videregående Excel
- 3D DAK
Ledelse:
- Etikk og ledelse
- Produksjonsanalyse
- Produksjonsplanlegging
- Produksjonsoptimalisering
IKT:
- Datamaskinens historiske utvikling
- Aktuelle operativsystemer
- Aktuelle programvareverktøy for tekstbehandling, regneark og presentasjoner
- Internetts struktur og anvendelse
- Aktuelle verktøy for anvendelse av internett og publisering av enkle nettsteder
- Aktuelle epost klienter
Prosjektplanlegging:
- Lage og avstemme framdriftsplaner
- Anvende framdriftsplan som styringsverktøy i prosjekter
Videregående Excel:
- Lage og redigere formler
- Bruk av formel og funksjoner
- Lage rapporter og oversikter
3D-DAK:
- 3D modellering – bygg og terreng
- åpenBIM
- Lese og forstå modeller fra beslektede fagområder
- Skjema, mengder og lister
- Visualisering
- Sol & skyggestudie
Kalkulasjon
- Anbud / tilbud
- Kalkyler
- Prosesskode
- NS 3420
- Standarder
Faglig ledelse
Kandidaten:
- har kunnskap om formål og prinsipper ved planlegging og samordning
- kan forklare sammenhengen mellom planlegging og beslutninger og hvordan dette kommuniseres
- kjenner organiseringen av arbeidet på egen arbeidsplass med tanke på optimalisert planlegging, fordeling av arbeid, kontroll av kvalitet samt kontroll av framdrift og effektivitet.
- kan forklare de etiske, juridiske og økonomiske forutsetningene som gjelder for arbeidet.
- kjenner metoder for kontinuerlig forbedring
- kan forklare sammenhengen mellom tid, penger og kvalitet i en arbeidsprosess.
Prosjektplanlegging
Kandidaten:
- Har kunnskap om byggeplass og struktur
- Har kunnskap om MS Office generelt
- Har kunnskap om prosesser som styrer tids- og ressursplanlegging
Videregående MS Excel
Kandidaten:
- Har kunnskap om hvordan et regneark fungerer
- Har kunnskap om hvordan et regneark kan presenteres, og effekten av en slik presentasjon
- Har kunnskap om aktuelle momenter i modelltenkning
- Har kunnskap om hensikten med modeller og hva man ønsker å oppnå
- Har kunnskap om hva variable størrelser er, og kunne benytte disse i modellbygging
- Har kunnskap om hva faste størrelser er, og kunne benytte disse i modellbygging
- Har kunnskap om hva modellene skal beskrive og hva de skal fortelle
- Har kunnskap om usikkerhet ved modellbruk
IKT
Kandidaten:
- Har kunnskap om personlige datamaskiners historie og oppbygging
- Har kunnskap om aktuelle operativsystemer og masselager organiseres og anvendes
- Har kunnskap om internett
3D-DAK
Kandidaten:
- har kunnskap om 3D-DAk og BIM
- har erfaringsbasert kunnskap om forståelse for bruken av filformatet IFC.
- kjenner til ulike programmer for koordinering av modeller
Kalkulasjon
Kandidaten:
- har kunnskap om begreper, teorier, prosesser som anvendes innenfor temaet Kalkulasjon
- Kan vurdere eget arbeid i forhold til gjeldende normer og krav
- Kjenner til temaets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- Har innsikt i egne utviklingsmuligheter.
Faglig ledelse
Kandidaten:
- kan gjøre rede for valg av verktøy og metoder for planlegging av et prosjekts aktiviteter, ressurser osv.
- kan gjøre rede for verktøy og metoder for oppfølging og styring av et prosjekt
- kan gjøre rede for verktøy og metoder for å ivareta samarbeidet på en arbeidsplass på best mulig måte
- kan samordne alle grupper av leverandører og spesialister som jobber på arbeidsplassen
Prosjektplanlegging
Kandidaten:
- kan gjøre rede for valg av verktøy og metoder for planlegging av et prosjekts aktiviteter, ressurser osv.
- kan samordne alle grupper av leverandører og spesialister som deltar i planprosessen
- kan håndtere alle involverte fagretninger
Videregående MS Excel
Kandidaten:
- Kan bruke formler i regneark
- Kan benytte aktuelle funksjoner i regneark
- Kan koble forskjellige regneark sammen til et regneark
- Kan benytte datatabeller (databaser) i beregninger
- Kan simulere datamodeller i regneark
- Kan tolke resultatet av en simulering
IKT
Kandidaten:
- Kan anvende personlige datamaskiner med aktuelle operativsystemer og programvare
- Kan anvende og organisere et masselager
- Kan anvende aktuelle verktøy for tekstbehandling, regneark og presentasjon
- Kan kommunisere via epost, meldingstjenester (PM) og nettprat (chat)
- Kan søke opp informasjon på internett og utføre nedlasting av informasjon og filer
- Kan utvikle og publisere enkle sider på internett
3D-DAK
Kandidaten:
- kan benytte digitale underlag i modelleringsprosessen
- kan utarbeide, bruke og berike 3D-modeller til ulike formål.
- kan fremstille tegninger samt høste informasjon som f.eks. mengder ut fra modellen.
- kan sammenstille/koordinere modeller fra ulike fagfelt i en modellviewer
Kalkulasjon
Kandidaten:
- kan gjøre rede for sine faglige valg
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- har innsikt i kalkylemetoder og kan anvende
- har kjennskap til NS3420 og kan anvende inn mot kalkyle
Faglig ledelse
Kandidaten:
- kan arbeide i team som har ansvar for flere fag, sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk.
- kan ta ansvar for dokumentasjon av utførelse og kontroll av utførelse/dokumentasjon.
- kan bidra til å utvikle helhetlig planleggingskultur og teamcoaching (analytisk tankegang og innovasjon).
- kan lede personer, enkelte lag og hele arbeidsstyrken på arbeidsplassen - engasjere og motivere.
- kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Prosjektplanlegging
Kandidaten:
- kan arbeide i team som har ansvar for planlegging av flere fag, omfattende sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk.
- kan ta ansvar for dokumentasjon og styring av planprosess.
- kan bidra til å utvikle helhetlig planleggingskultur og teamcoaching (analytisk tankegang og innovasjon).
- kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Videregående MS Excel
Kandidaten:
- Kan anvende dataverktøy til å gjennomføre analyser, gjennomføre simuleringer og utvikle underlag for forretningsmessige beslutninger
- Kan vurdere usikkerheter i, og konsekvenser av beslutninger basert på databaserte analyser og simuleringer.
IKT
Kandidaten:
- Kan utveksle synspunkter på anvendelse av IKT i driften av en virksomhet og hvordan dette påvirker organisasjonen
- Kan vurdere problemstillinger knyttet til personvern i forbindelse med IKT
3D-DAK
Kandidaten:
- kan bruke av et modelleringsprogram og forstå hvordan 3D-DAK/BIM kan skape en bedre samhandlingsprosess i byggebransjen
Kalkulasjon
Kandidaten:
- kan planlegge, gjennomføre og ferdigstille yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter, alene eller som deltager i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
- Kan kalkulere et anleggsprosjekt i aktuell tiltaksklasse ut ifra teknisk beskrivelse
- Kan anvende anbuds-/ tilbudsgrunnlagets ansvarsdeling mellomutførende og tiltakshaver
- Kan vurdere og utarbeide et komplett pristilbud / anbud for et reelt anbudsoppdrag
- Kan anvende gjeldende standarder for beskrivelsestekster
- Kan utarbeide og fremme formelt pristilbud basert på egen kostnadsvurdering og ‘prissetting av anleggsoppdrag
- Kan forberede og ta ansvar for gjennomføring av kontraktsforhandling relatert til eget utarbeidet pristilbud /anbud
- Kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor temaet og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis.
- Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav
Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent».
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Eksamen, se fagskolens forskrift.
- Forelesning/undervisning
- Praktisk øving
- Digitale arbeidsformer
- Gruppearbeid
- Prosjektarbeid
- Case
- Skriftlig arbeid til innlevering
- Praktisk orientert laboratorieundervisning
- Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
- Veiledning