25AL09A EILGPK Trygghet i lederrollen
25AL09A EILGPK Trygghet i lederrollen
- Emnebeskrivelse
- Emnekode25AL09A EILGPK
- StudieprogramGrunnleggende praktisk lederutdanning
- Studiepoeng15
- StudiestedKongsberg
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligGunn-Marit Storum
- Lederstiler
- Hvordan bytte rolle fra ansatt til leder
- Motivasjonsteori
- Samspill
- Kommunikasjonsteori
- Mottakerbevissthet
- Skriftlig kommunikasjon
- Muntlig kommunikasjon og formidling
- Presentasjonsteknikk og retorikk
- Sjangerforståelse
- Formelle brev og e-poster
- Møteledelse
- Møtereferat
- Kildehenvisning og kildekritikk
- Kommunikasjon og kultur
- Hvordan skrive fagoppgave
Kandidaten:
- Har kunnskap om utfordringer knyttet til lederrollen
- Har kunnskap om ulike typer lederstiler
- Har kunnskap om hvordan man motiverer seg selv og sine medarbeidere
- Har kunnskap om ulike kommunikasjonsmodeller og kommunikasjonsteori
- Har kunnskap om presentasjonsteknikk og retorikk
- Har kunnskap om grammatikk, sjangerforståelse og språklige virkemidler i tekst
- Har kunnskap om kildekritikk og kildehenvisning
- Har innsikt i hvordan man kommuniserer på tvers av kulturer på en hensiktsmessig måte
Kandidaten:
- Kan anvende teorier om lederstiler i utøvelsen av egen lederrolle
- Kan anvende teorier om sammenhengen mellom motivasjon, arbeidsglede og produktivitet
- Kan anvende ulike kommunikasjonsmodeller og kommunikasjonsteorier i utøvelsen av lederrollen
- Kan anvende språket som verktøy for å kommunisere på en forståelig og korrekt måte både skriftlig og muntlig
- Kan anvende teori om presentasjonsteknikk og grunnleggende retoriske virkemidler
- Kan gjøre rede for og drøfte relevant fagteori og fremstille dette skriftlig og muntlig
- Kan finne og vurdere kvaliteten på ulike kilder til bruk i skriftlig og muntlig kommunikasjon, og kan henvise til disse på korrekt måte
- Kan kartlegge og reflektere over egen lederutøvelse
Kandidaten:
- Kan bygge relasjoner og kommunisere med medarbeidere, fagfeller, på tvers av fag og med eksterne målgrupper
- Har forståelse for hvordan man håndterer lederrollen
- Har utviklet egen selvforståelse og kan benytte dette i egen yrkesutøvelse som leder
- Kan utvikle arbeidsmetoder og verktøy ved bruk av ulike kilder
- Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav
Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent».
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Eksamen, se fagskolens forskrift.
- Forelesning/undervisning
- Praktisk øving
- Digitale arbeidsformer
- Gruppearbeid
- Prosjektarbeid
- Case
- Skriftlig arbeid til innlevering
- Praktisk orientert laboratorieundervisning
- Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
- Veiledning