10AL03B Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon

10AL03B Læreplanverket, vurdering og dokumentasjon

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      10AL03B
    • Studieprogram
      Veiledning av lærlinger
    • Studiepoeng
      6
    • Studiested
      Bjørkelangen, Rud
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Emnets innhold

2a. Læreplanforståelse

  • Læreplanen for fag i et samfunnsperspektiv
  • Kjernekompetanse i faget, og spisskompetanse i bedriften sett opp imot læreplanen i eget fag
  • Sammenheng/overgang mellom kompetansemål på Vg1, Vg2 og Vg3
  • Yrkesfaglig fordypning og lokal læreplan

 

2b. Mål og planer

  • Kartlegge behov for kompetanse
  • Medvirkning
  • Formulere læringsmål
  • Intern plan for opplæringen
  • Bedriftens interne kvalitetssystemer som angår opplæring i bedrift

 

2c. Vurdering for læring

  • Faktorer som bidrar til læring og endring i praksis
  • Vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse
  • Uformell og formell vurdering
  • Underveisvurdering inkludert halvårsvurdering
  • Egenvurdering

 

2d. Gjennomgående dokumentasjon

  • Gjennomgående dokumentasjonssystemer
  • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon
  • Veileders dokumentasjon

Forberedelse til sluttvurdering

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har læreplanforståelse i et helhetlig 4-årig opplæringsløp for fag i egen bransje i et samfunnsperspektiv og ser sammenheng mellom kompetansemål på Vg1, Vg2 og Vg3
  • har kunnskap om mål, planer og bedriftens interne kvalitetssystemer som angår opplæring i bedrift
  • har kunnskap om begreper og prinsipper om vurdering for og av læring, samt behov for og krav til gjennomgående dokumentasjon
Ferdigheter

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende læreplanforståelse i et helhetlig 4-årig løp til å løse praktiske og teoretiske problemstillinger som gjelder veiledning av lærling på egen arbeidsplass
  • kan kartlegge og identifisere problemstillinger knyttet til lærlingens opplæringssituasjon og identifisere behov for mål og planer
  • kan anvende kunnskap om vurdering for læring i veiledning av lærlinger
  • kan anvende verktøy for gjennomgående dokumentasjon og forberedelse til sluttvurdering
Generell kompetanse

Studenten

  • kan veilede lærlinger etter mål og planer for opplæring i bedrift og læreplaner i fag
  • kan utføre underveisvurdering og dokumentasjon i veiledning av lærlinger
Arbeidsinnsats

1. Individuell skriftlig oppgave

  • Oppgaven er to delt:
  • Lag en opplæringsplan for en lærling i ditt fag, for en kortere periode på noen uker eller måneder (vedlegg til oppgave b)
  • Velg en konkret arbeidsoppgave fra opplæringsplanen, som du beskriver til lærlingen med tilhørende kompetansemål, og lag vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse til arbeidsoppgaven. Begrunn med relevant teori og drøft læreforutsetninger.
  • Omfang: maksimum 4 sider, eksklusive maler og skjema. 

 

2. Refleksjonsnotat

  • Skriftlig individuelt notat om egne tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt etter endt emne.
  • Omfang: maksimum 1 side   

Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet.

 

Vurdering

Formell vurdering av skriftlig individuell oppgave med karakter A-F

Formell vurdering av refleksjonsnotat med bestått/ ikke bestått

 

Arbeidskravene må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg

til eksamen.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Samlingene vil legge vekt på erfaringsdeling/diskusjon/refleksjon og gjennomføring av problemorienterte oppgaver/case individuelt og i grupper, samt forelesninger og veiledning.  Det forutsettes at studenten på egen hånd gjør seg kjent med lærestoffet som er nevnt i litteraturlisten eller oppgis av faglærere og som ikke direkte gjennomgås i plenum.   

Litteraturliste

For oppdatert litteratur henvises studenter til aktuell litteraturliste for studiet

på skolens hjemmeside

Evaluering *

Evaluering av emnet gjennomføres i slutten av emnet på skolens digitale

læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i skolens kvalitetssystem