00000003 Psykiske lidelser og rusavhengighet hos eldre

00000003 Psykiske lidelser og rusavhengighet hos eldre

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00000003
    • Studieprogram
      Helsetjenester til sårbare eldre
    • Studiepoeng
      10
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Emnets innhold

4a) Psykiske lidelser og rusavhengighet

  • Aldring og sårbarhet for psykiske lidelser
  • Psykiske lidelser
  • Bipolar lidelse
  • Personlighetsforstyrrelse
  • Psykotiske lidelser
  • Demens og kognitiv svikt
  • Atferdsmessige og psykiatriske symptomer ved demens (APSD)
  • Angst
  • Depresjon
  • Utagerende atferd
  • Søvn og søvnforstyrrelse
  • Selvmord og selvmordsfare
  • Rus og rusavhengighet
    • Alkoholmisbruk
    • Vanedannende legemidler
    • Andre rusmidler
    • Rusmidlers virkning og skadevirkning
    • Økt sårbarhet hos eldre - Multimorbiditet og bruk av flere legemidler samtidig
    • Somatiske- og psykiske følgetilstander ved rusmiddelproblemer
    • Iverksetting av tiltak ved mistanke om problematisk og helseskadelig bruk

 

4b) Behandling, oppfølging og omsorg

  • Observasjon, vurderinger og kartlegging
  • Behandlingsprinsipper
    • Miljøterapi og miljøterapeutiske prinsipper
    • Medikamentell behandling
    • Personsentrert omsorg og miljøbehandling
    • Hverdagsmestring og livskvalitet
    • Forebyggende tiltak for å redusere risiko for psykisk lidelse og rusavhengighet hos eldre
  • Kommunale tjenestetilbud
    • Helse- og omsorgstjenester til hjemmeboende
    • Brukerplan
    • FACT -team (Fleksibel aktiv og oppsøkende behandling)
    • Likemannsarbeid og selvhjelpsgrupper
    • Frisklivssentralen
    • Dagsenter
    • Andre aktører i behandlingsforløpet
  • Kommunikasjon, samhandling og samarbeid
    • Kommunikasjonsprosessen
    • Relasjonskompetanse hos helsepersonell
    • Kommunikasjon og samarbeid med pasient
    • Kommunikasjon, samarbeid og ivaretakelse pårørende
    • Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

 

4c) Juridiske rammer og etiske utfordringer

  • Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern
  • Faglig forsvarlig omsorg – hva innebærer det?
  • Pasienter som ikke vil samarbeide
  • Samtykkekompetanse og tvang
  • Etiske refleksjon
  • Holdninger og håndtering av egne følelser hos helsepersonell
  • Konflikter og møte med vold, trusler og overgrep
    • Risikofaktorer og tegn på vold mot eldre
    • Vold i nære relasjoner
    • Vold og trusler mot helsepersonell
    • Helsepersonellets ansvar og plikter
    • Rettigheter til den som er utsatt for vold
    • Konfliktforebygging og konflikthåndtering
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om de vanligste psykiske lidelsene hos eldre symptomer, diagnostikk og behandling
  • har kunnskap om rus og rusavhengighet hos eldre, somatiske- og psykiske følgetilstander ved rusmiddelproblemer og iverksetting av tiltak ved mistanke om problematisk og helseskadelig bruk
  • har kunnskap om personorientert omsorg, miljøarbeid og miljøterapeutiske tiltak som benyttes i arbeidet med eldre pasienter som har en psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet
  • har kunnskap om forebyggende tiltak for å redusere risiko for psykisk lidelse og rusavhengighet hos eldre
  • har kunnskap om kommunikasjon, ulike former for kommunikasjon, samhandling og konflikthåndtering
  • har kunnskap om relevante kartleggingsverktøy som benyttes i arbeidet med eldre som har en psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet
  • har innsikt i relevant lovverk, nasjonale planer, retningslinjer og anbefalinger knyttet til psykisk lidelser og rusavhengighet hos eldre
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om årsaker og konsekvenser ved utfordrende atferd for å forebygge bruk av makt og tvang
  • kan oppdatere sin kunnskap om behandlingsprinsipper og oppfølging slik at den psykisk syke og/eller rusavhengige eldre kan oppleve medbestemmelse og mestring
  • forstår kommunikasjonens betydning i samhandlingen med pasient og pårørende
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskaper om psykiske lidelser og rusavhengighet hos eldre til å planlegge og iverksette tiltak som bidrar til økt livskvalitet og hverdagsmestring i samarbeid med pasient, kollegaer og andre yrkesgrupper
  • kan anvende kunnskap om personsentrert omsorg, miljøbehandling og miljøterapeutiske tiltak i møte med pasienter med psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet
  • kan anvende relevante kartleggingsverktøy til å kartlegge og dokumentere helsetilstand, ressurser og symptomer, og til å identifisere behov for hjelp og tilrettelegging hos eldre med en psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet
  • kan anvende kommunikasjon som verktøy for å bygge relasjoner, oppnå tillit, brukermedvirkning og å unngå krenkelser og overgrep
  • kan finne, bruke og henvise til fagstoff som er relevant i arbeidet med eldre som har en psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet
  • kan kartlegge utfordrende atferd og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for tilrettelegging og tillitsskapende tiltak
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer i arbeid med pasienter med psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet
  • har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver knyttet til behandling, pleie og omsorg til pasienter med psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet og deres pårørende
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til utrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med pasient, pårørende og kollegaer
  • kan utføre arbeidet med forståelse for de ressurser, behov, utfordringer og muligheter som finnes i møte med pasient med psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet og deres pårørende
  • kan utføre arbeidet etter gjeldene juridiske og etiske retningslinjer i arbeidet med utfordrende atferd
  • kan bygge relasjoner, kommunisere og samhandle med pasienten med psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet og deres pårørende, for å best mulig ivareta personorientert omsorg
  • kan bidra til utvikling av miljøbehandlingstiltak som ivaretar personsentrert omsorg for pasienter med psykisk lidelse og/ eller rusavhengighet, og som ivaretar pasientens opplevelse av medvirkning, motivasjon og mestring
Arbeidsinnsats

Individuell skriftlig oppgave med tema psykiske lidelser og/ eller rusavhengighet hos eldre. Oppgavens omfang 1500 ord +/- 10%

Arbeidskravet er obligatorisk og vurderes til bestått/ ikke bestått.

Vurdering

Skriftlig individuell hjemmeeksamen over en uke

Arbeidskravene må være vurdert til bestått før studenten kan fremstille seg

til eksamen.

Eksamenskarakteren danner grunnlaget for avsluttende vurdering i modul 4.

Formell vurdering av arbeidskrav med bestått/ ikke bestått

Formell vurdering av eksamen med karakter A-F

Litteraturliste

Obligatorisk litteratur. Totalt 319 sider

  • Knut Engedal & Marit Tveito (red.). (2019). Alderspsykiatri. Forlaget aldring og helse- akademisk. ISBN: 9788280613851. (Kap. 1, 5, 7 - 21, 25 – 26) Totalt antall sider 275

Digitalt kompendium

  • Arvid Birkeland og Anne Marie Flovik. (2018). Sykepleie i hjemmet. Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 9788202532604 (Kap. 12. Psykiske lidelser og rusavhengighet) Totalt antall sider 18

Lena Gùnterberg Heyn (red.). (2018). KLINISK KOMMUNIKASJON I SYKEPLEIE. Gyldendal Akademisk. ISBN: 9788205507968 (Kap. 5 Kommunikasjon med pasienter med psykisk lidelse) Totalt antall sider 26

Støttelitteratur

  • Marit Kirkevold, Kari Brodtkorb & Anette Hylen Ranhoff. (2020). Geriatrisk sykepleie. God omsorg til den gamle pasienten. (3 utg.). Gyldendal Norsk forlag. ISBN/EAN: 9788205531116 (Kap. 28 og 29. Totalt antall sider 28)
  • Kari Os Eskeland. (2017). Alderspsykiatri og omsorgsarbeid. CAPPELEN DAMM AS. ISBN: 9788202514327

Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: Samhandling, konfliktløsning og etikk. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN/EAN: 9788205500563

Nettressurser

Evaluering *

Evaluering av modulen gjennomføres i slutten av modulen på skolens digitale

læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i skolens kvalitetssystem