10HH54F Praksis

10HH54F Praksis

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      10HH54F
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiested
      Rud, Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Emnets innhold

Studenten kan velge mellom to ulike former for praksis:

  1. Praksis gjennomført som prosjektarbeid på egen arbeidsplass er aktuelt for studenter som har sitt daglige arbeid innen fagfeltet. I praksisperioden skal studentene gjøre et endringsarbeid/utviklingsarbeid innen fagfeltet med Utviklingshemmede på egen arbeidsplass etter bestemte retningslinjer. Vedlegg 1
  1. Praksisutplassering på arbeidsplass som tilbyr helsetjenester til mennesker med utviklingshemming, er egnet for studenter som ikke har sitt daglige arbeid innen fagfeltet. Vedlegg 2
Læringsutbytte

Læringsutbytte for praksis

Studentene må, i samarbeid med faglærer og praksisveileder, tilpasse læringsutbytte-beskrivelsene (LUB) til praksisstedets egenart og eget læringsbehov

Kunnskap

Kandidaten;

  • har kunnskap om hva som kjennetegner brukeren med utviklingshemming og om hvordan kompleksiteten gir konsekvenser for omsorgsutøvelsen
  • har kunnskap om faglige verktøy i arbeidet med kartlegging av ressurser, behov, funksjonsnivå og helsesvikt hos brukere med utviklingshemming
  • har kunnskap om organisering av omsorgstjenesten og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidsparter i ulike pasientforløp 
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis, og kan oppdatere sin kunnskap i utviklingsarbeidet i praksisperioden
Ferdigheter

Kandidaten;

  • kan kartlegge situasjoner i praksis og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
  • kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid til å veilede personer med utviklingshemming i mestring når helse og funksjonsevne endres
  • kan anvende kunnskap om brukeren til å delta i miljøbehandling for å ivareta verdighet og mestring
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjon og veiledning til å informere og veilede brukere, pårørende og kolleger
  • kan kartlegge tilstand, ressurser og behov hos pasienter/brukere ved hjelp av standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i praksis
Generell kompetanse

Kandidaten;

  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at han/hun ivaretar brukermedvirkning, den utviklingshemmedes integritet, og faglig forsvarlighet i praksis.
  • kan utføre helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og/eller lindrende omsorg etter den utviklingshemmedes individuelle behov.
  • kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeidet om tjenestetilbudet til brukere
  • kan bidra til å utvikle konkrete miljøtiltak for å bedre kvaliteten på tjenestetilbudet på arbeidsplassen
  • kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
Arbeidsinnsats
  • Logger
  • Definere personlige mål/læringsutbyttebeskrivelser for praksis/ prosjekt
  • Framdriftsplan/prosjektplan og prosjektrapport i praksis som utviklingsarbeid på egen arbeidsplass
  • Prosjektrapport inkludert refleksjonsnotat for prosjekt på eget arbeidssted
  • Fire arbeidskrav i praksisutplassering
Vurdering
  • Framføring, arbeidskrav og logg vurderes med godkjent/ ikke godkjent
  • Praksis vurderes med bestått/ ikke bestått (målsamtale, midtvurdering og sluttvurdering blir gjennomført)

 

Taushetsplikt

Studenter som gjennomfører sin opplæring ved arbeid, oppdrag eller verv og blir kjent med taushetsbelagte opplysninger, har taushetsplikt etter forvaltningslovens regler (§ 13-13f). Taushetsplikten gjelder også etter at studenten har avsluttet sin opplæring ved fagskole

Litteraturliste

Dalland, Olav (2012), Metode og oppgaveskriving for studenter

Tilleggslitteratur:

Andersen, Erling S. og Schwenche, Eva (4. utgave 2012), Prosjektarbeid en veiledning for studenter