25AL07G EIRLHR Hotelldrift
25AL07G EIRLHR Hotelldrift
- Emnebeskrivelse
- Emnekode25AL07G EIRLHR
- StudieprogramHotell- og restaurantdrift
- Studiepoeng20
- StudiestedGeilo
- StudienivåFagskole nivå 5.2
- EmneansvarligSunniva Buseth Kåpvik
Hotellære
- Bransjens historiske utvikling
- Bedriftskulturens betydning
- Resepsjonens betydning
- Sentrale bransjeverktøy
Forvaltning, drift og vedlikehold
- HMS og internkontroll
- Renhold og logistikk
- Teknisk drift
- Sikkerhet
- Lover og regler
Hotelldrift
- Hotelløkonomi
- HR og personalledelse
- Markedsføring
- Destinasjonsutvikling og samarbeid
- Organisasjonsutvikling
Kandidaten:
- har kunnskap om sentrale begreper og sentrale modeller og teorier faget bygger på
- har kunnskap om hvilke offentlige krav, lover og regler som gjelder for næringen og hva dette betyr for ledelse av hotellbedrifter
- har kunnskap om ulike roller som hoteller innehar for utvikling og drift av destinasjoner i samarbeid med øvrige aktører
- har kunnskap innen økonomi og lønnsomhetsvurderinger, kapasitetsstyring og prissetting fra et strategisk og driftsmessig perspektiv
- har kunnskap om markedsføring, markedsføringskanaler, service og salg i reiselivsnæringen
- har kunnskap om ledelse i hotellbransjen, herunder bedriftskultur, rekruttering, opplæring og forvaltning av personalansvaret
- har kunnskap om etterspørsels- og tilbudsmekanismer knyttet til dynamikken i hotell- og reiselivsnæringen relatert til prising, kostnader, omsetning og investeringsaktivitet
- har kunnskap om verktøy til simulering og analyser av planlegging og drift av hoteller, herunder kapasitetsstyring, strategisk prising og markedsundersøkelser
- kan vurdere sitt eget arbeid opp mot gjeldende normer og krav
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innenfor bransjen
Kandidaten:
- kan gjøre rede for sentrale begreper og sentrale modeller og teorier faget bygger på
- kan gjøre rede for offentlige krav, lover og regler som gjelder for næringen og hva dette betyr for ledelse av hotellbedrifter
- kan gjøre rede for ulike roller som hoteller innehar for utvikling og drift av destinasjoner i samarbeid med øvrige aktører
- kan gjøre rede for økonomi og lønnsomhetsvurderinger, kapasitetsstyring og prissetting fra et strategisk og driftsmessig perspektiv
- kan gjøre rede for markedsføring, markedsføringskanaler, service og salg i reiselivsnæringen
- kan reflektere over ledelse i hotellbransjen, herunder bedriftskultur, rekruttering, opplæring og forvaltning av personalansvaret
- kan reflektere over etterspørsels- og tilbudsmekanismer knyttet til dynamikken i hotell- og reiselivsnæringen relatert til prising, kostnader, omsetning og investeringsaktivitet
- kan finne og vise til informasjon og fagstoff om ny kunnskap og utviklingsarbeid innen fagfeltet
- Kan gjøre rede for verktøy til modellering og analyser av planlegging og drift av hoteller, herunder fagområdene kapasitetsstyring, strategisk prising og markedsundersøkelser
- Kan reflektere over egen fagutøvelse og justere denne under rettledning
Kandidaten:
- kan planlegge og gjennomføre analyser av hotellets rolle på en destinasjon for å utvikle konkurransedyktige modeller for samarbeid
- kan utveksle synspunkter om drivere for økonomisk adferd blant konsumenter og produsenter
- Kan bidra til organisasjonsutvikling i en hotellvirksomhet
- Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav
Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent».
I tillegg kan det kreves obligatorisk oppmøte til undervisningen i enkelte temaer. Obligatorisk oppmøte presiseres i gjennomføringsplan som utleveres ved semesterstart
I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Eksamen, se fagskolens forskrift.
- Forelesning/undervisning
- Praktisk øving
- Digitale arbeidsformer
- Gruppearbeid
- Prosjektarbeid
- Case
- Skriftlig arbeid til innlevering
- Praktisk orientert laboratorieundervisning
- Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
- Veiledning
Litteraturliste oppdateres ved studiestart.
Relevante internettsider blir oppgitt underveis.
David K. Hayes, Jack D. Ninemeier, Allisha A. Miller (2016), Hotel Operations Management (3rd Edition), Pearson, ISBN-13: 978-0134337623
Valarie A. Zeithaml ; Mary Jo Bitner ; Dwayne D. Gremler (2017):
Service Marketing: Integrating Customer Focus Across the Firm,
McGraw-Hill Education – Europe, ISBN: 978-00-781-1210-2
Hotelia AS (2020): Norsk Hotellbransje, markedsrapport helår 2020,
https://www.hotelia.no/wp-content/uploads/2021/02/Markedsrapport-2020.pdf
Norsk kundebarometer resultater 2021