25AL07G EIRLHR Hotelldrift

25AL07G EIRLHR Hotelldrift

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      25AL07G EIRLHR
    • Studieprogram
      Hotell- og restaurantdrift
    • Studiepoeng
      20
    • Studiested
      Geilo
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Sunniva Buseth Kåpvik
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Om emnet

Temaer: 

  • Hotellære
  • Forvaltning, drift og vedlikehold
  • Hotelldrift

 

Emnets innhold

Hotellære

  • Bransjens historiske utvikling
  • Bedriftskulturens betydning
  • Resepsjonens betydning
  • Sentrale bransjeverktøy

Forvaltning, drift og vedlikehold

  • HMS og internkontroll
  • Renhold og logistikk
  • Teknisk drift
  • Sikkerhet
  • Lover og regler

Hotelldrift

  • Hotelløkonomi
  • HR og personalledelse
  • Markedsføring
  • Destinasjonsutvikling og samarbeid
  • Organisasjonsutvikling
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om sentrale begreper og sentrale modeller og teorier faget bygger på
  • har kunnskap om hvilke offentlige krav, lover og regler som gjelder for næringen og hva dette betyr for ledelse av hotellbedrifter
  • har kunnskap om ulike roller som hoteller innehar for utvikling og drift av destinasjoner i samarbeid med øvrige aktører
  • har kunnskap innen økonomi og lønnsomhetsvurderinger, kapasitetsstyring og prissetting fra et strategisk og driftsmessig perspektiv
  • har kunnskap om markedsføring, markedsføringskanaler, service og salg i reiselivsnæringen
  • har kunnskap om ledelse i hotellbransjen, herunder bedriftskultur, rekruttering, opplæring og forvaltning av personalansvaret
  • har kunnskap om etterspørsels- og tilbudsmekanismer knyttet til dynamikken i hotell- og reiselivsnæringen relatert til prising, kostnader, omsetning og investeringsaktivitet
  • har kunnskap om verktøy til simulering og analyser av planlegging og drift av hoteller, herunder kapasitetsstyring, strategisk prising og markedsundersøkelser
  • kan vurdere sitt eget arbeid opp mot gjeldende normer og krav
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innenfor bransjen
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan gjøre rede for sentrale begreper og sentrale modeller og teorier faget bygger på
  • kan gjøre rede for offentlige krav, lover og regler som gjelder for næringen og hva dette betyr for ledelse av hotellbedrifter
  • kan gjøre rede for ulike roller som hoteller innehar for utvikling og drift av destinasjoner i samarbeid med øvrige aktører
  • kan gjøre rede for økonomi og lønnsomhetsvurderinger, kapasitetsstyring og prissetting fra et strategisk og driftsmessig perspektiv
  • kan gjøre rede for markedsføring, markedsføringskanaler, service og salg i reiselivsnæringen
  • kan reflektere over ledelse i hotellbransjen, herunder bedriftskultur, rekruttering, opplæring og forvaltning av personalansvaret
  • kan reflektere over etterspørsels- og tilbudsmekanismer knyttet til dynamikken i hotell- og reiselivsnæringen relatert til prising, kostnader, omsetning og investeringsaktivitet
  • kan finne og vise til informasjon og fagstoff om ny kunnskap og utviklingsarbeid innen fagfeltet
  • Kan gjøre rede for verktøy til modellering og analyser av planlegging og drift av hoteller, herunder fagområdene kapasitetsstyring, strategisk prising og markedsundersøkelser
  • Kan reflektere over egen fagutøvelse og justere denne under rettledning
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan planlegge og gjennomføre analyser av hotellets rolle på en destinasjon for å utvikle konkurransedyktige modeller for samarbeid
  • kan utveksle synspunkter om drivere for økonomisk adferd blant konsumenter og produsenter
  • Kan bidra til organisasjonsutvikling i en hotellvirksomhet
Arbeidsinnsats
  • Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav 

 Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent». 

I tillegg kan det kreves obligatorisk oppmøte til undervisningen i enkelte temaer. Obligatorisk oppmøte presiseres i gjennomføringsplan som utleveres ved semesterstart 

Vurdering

I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. 

Eksamen, se fagskolens forskrift.

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesning/undervisning
  • Praktisk øving 
  • Digitale arbeidsformer
  • Gruppearbeid
  • Prosjektarbeid
  • Case
  • Skriftlig arbeid til innlevering
  • Praktisk orientert laboratorieundervisning
  • Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
  • Veiledning
Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres ved studiestart.

Relevante internettsider blir oppgitt underveis.

David K. Hayes, Jack D. Ninemeier, Allisha A. Miller (2016), Hotel Operations Management (3rd Edition), Pearson, ISBN-13: 978-0134337623

Valarie A. Zeithaml ; Mary Jo Bitner ; Dwayne D. Gremler (2017):
Service Marketing: Integrating Customer Focus Across the Firm,
McGraw-Hill Education – Europe, ISBN: 978-00-781-1210-2

Hotelia AS (2020): Norsk Hotellbransje, markedsrapport helår 2020,

https://www.hotelia.no/wp-content/uploads/2021/02/Markedsrapport-2020.pdf

Norsk kundebarometer resultater 2021

Resultater 2021 | BI