00HH14D Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering
00HH14D Behandlingstiltak, oppfølging og koordinering
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00HH14D
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid, Strømmen
- Studiepoeng10
- StudiestedStrømmen
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
4a. Samhandling og relasjons kompetanse
- Samhandling med mennesker med psykiske lidelser og/eller ruslidelser
- Relasjons kompetanse, håndtering av egne følelser og reaksjoner
- Etablering, opprettholdelse, avslutning av en relasjon
- Etiske sider ved samhandling
- Konfliktforebygging, konflikthåndtering
4b. Behandling og oppfølging
- Prinsipper, mål og metoder for kartlegging
- Forebyggende programmer og tiltaksmodeller
- Behandlingsmodeller;
Psykodynamisk samtaleterapi, kognitiv atferdsterapi, gruppeterapi, traumebehandling og psykoedukasjon
medikamentell behandling
- Motiverende intervju / endringsfokusert rådgivning
- Legemiddelassistert rehabilitering
- Nettverksarbeid/ ettervern
- Oppsøkende virksomhet / utekontaktarbeid
4c. Miljøarbeid og Aktiv omsorg
- Fritidstiltak, fritidsassistanse
- Boligsosialt arbeid, bistand og oppfølging i egen bolig
- Aktivitet og trening
- Læringsbaserte tiltak
- Arbeidsrettede tiltak og aktiviteter
- Daglige gjøremål/ aktiviteter (ADL)
- Egostyrkende sykepleie
- Miljøterapeutiske prinsipper
- Likemannsarbeid og selvhjelpsgrupper
4d. Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
- Miljøarbeiders rolle, identitet, relasjons kompetanse og kunnskapsbaserte praksis
- Gruppeprosesser og arbeidskultur
- Metoder og verktøy for kvalitetsforbedring
4e. Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
- Aktører i behandlingsforløpet
- Organisering, rollefordeling i akuttbehandling, tverrfaglig spesialisert rusbehandling, psykiatrisk avdeling, DPS, kommunalt behandlingstilbud
- Tjenestenivåer/ samhandlingsmodeller
- Organisasjon og ledelse
- E‐helse
Studenten:
- Har kunnskap om metoder/tiltak innenfor behandling/oppfølging i ulike pasientforløp og innsikt i ulike aktørers roller og ansvar
- Har kunnskap om tverrfaglig og flerfaglig samarbeid, og innsikt i saksbehandling og koordinering av helsetjenester
- Har kunnskap om familieomsorg, frivillig arbeid, selvhjelpsgrupper og lavterskel tilbud.
- Kan oppdatere sin kunnskap om tilbudene til mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser, i kommunal helse‐ og omsorgstjeneste og spesialisthelsetjeneste.
- Har kunnskap om legemiddelassistert rehabilitering
Studenten:
- Kan kartlegge en situasjon og identifisere behov, tilrettelegge og iverksette tiltak som skaper læring og mestring.
- Kan anvende ulike kommunikasjonsferdigheter og teknikker, motiverende intervju og endringsfokusert rådgivning
- Kan anvende faglig kunnskap til å utføre ulike miljøarbeid ut i fra den enkeltes behov for veiledning, tilrettelegging og behandling
- Kan kartlegge en situasjon og identifisere faglige problemstillinger ut fra observasjoner.
- Kan anvende IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren.
Studenten:
- Kan bygge relasjoner med kollegaer, på tvers av seksjoner og etater i samarbeid om tjenestetilbudet i psykisk helsearbeid og rusarbeid innen eget kompetanseområde.
- Kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester innen fagfeltet psykisk helsearbeid og rusarbeid gjennom oppdatering av kunnskap, erfarings- og kunnskapsdeling, miljøterapisamlinger og veiledningstimer
Flere små gruppeoppgaver med muntlig framføring. Planlegge og gjennomføre, hvor det faglige innholdet er hentet fra tema i emne 4.
En individuell oppgave som omhandler et annet tema enn gruppeoppgavene hentet fra emne 1-4, men tyngden på tematikk er hentet i fra emne 4, maks 2400 ord +/- 10 %.
Refleksjonsnotat om egne tanker rundt oppnådd læringsutbytte etter fullført emne 4, leveres skriftlig på Teams.
Oppgavene er obligatoriske for å få karakter i emne 4.
Formell vurdering av skriftlig individuelle arbeidskrav med karakter A-F.
I totalvurderingen av emne 4 vil det legges vekt på skriftlig individuell oppgave, muntlige framføringer, arbeidsprosess og gruppesamarbeid. Muntlige gruppeoppgaver vurderes til bestått/ikke bestått.
Skriftlig refleksjonsnotat vurderes til bestått/ikke bestått.
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, ferdighetstrening, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner
For litteratur knyttet til emnet vises det til aktuell litteraturliste for studiet på skolens hjemmeside