00HH14A Felles innholdsdel
00HH14A Felles innholdsdel
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00HH14A
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid, Strømmen
- Studiepoeng14
- StudiestedStrømmen
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Dette emnet tar for seg grunnelementer i helse- og sosialfagarbeidet og samfunnsfaglige emner.
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
- Studieteknikk
- Introduksjon til oppgaveskriving
- Prosjekt- og utviklingsarbeid
- Teori og erfarings basert kunnskapsbygging
- Refleksjon og refleksjonsmodeller
- IKT-introduksjon til læringsplattform og grunnleggende digitale ferdigheter
1b. Etikk
- Menneskesyn og menneskerettigheter
- Verdier og verdioppfatninger, livssyn
- Etikk og moral, etiske dilemmaer og refleksjonsmodeller
- Menneskerettighetene
- Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og oppvekstsektoren sett i forhold til verdier og normer
- Yrkesetikk
- Taushetspliktens etiske sider
- Roller, avmakt, tvang og kontroll
1c. Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori
- Konflikthåndtering
- Tverrkulturell samhandling og kommunikasjonsprosesser
- Samhandling i smågrupper og i organisasjoner
- Relasjons kompetanse
- Veiledningsteori og veiledning
1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse- og oppvekstpolitikk
- Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse og oppvekstpolitiske prioriteringer
- Levekår og folkehelse
- Lovverket som regulerer helse‐ og sosialsektorens virkefelt
- Helse‐ og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- Offentlig og privat ansvar og omsorg
- Profesjonalisering i helse- og sosialsektoren
- Kvalitetssikring, intern kontroll og kvalitetsutvikling
1e. Sosiologi og psykologi
- Familien som sosial og kulturell institusjon
- Helse- og sosial ulikhet og kulturelt mangfold
- Utviklingsteorier, livsløpet
- Emosjoner, behov og motivasjon
- Kriser og forsvarsmekanismer
- Gruppepsykologi og nettverksteori
Studenten:
- Har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- Har innsikt i lover og forskrifter som regulerer pasient- og brukerrettigheter, helsepersonells ansvar og plikter, og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- Har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- Har kunnskap om samfunnets og velferdsstatens utvikling, og om helse- og sosialpolitiske prioriteringer
- Har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
Studenten:
- Kan anvende kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
- Kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende, frivillige og kollegaer, og til å forebygge og håndtere konflikter
- Kan anvende kunnskap om kvalitetssikring og internkontroll til å delta i kvalitetsarbeid på arbeidsplassen
- Kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
- Kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
- Har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innenfor helse- og omsorgstjenesten
- Har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer
- Kan utføre arbeidet med utgangspunkt i brukerens perspektiv, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
- Kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
- Kan utføre arbeidet etter arbeidsplassens HMS- rutiner for kvalitetssikring og internkontroll
- Arbeidsmappe med 2 oppgaver
- Individuell skriftlig refleksjonsoppgave
- Gruppeoppgave med skriftlig og muntlig presentasjon
- Arbeidskravene er obligatorisk og gir grunnlag for karakter i emnet.
- Formell vurdering av individuelle arbeidskrav med karakter A-F
- Formell vurdering av arbeidskrav i gruppe med presentasjon. Vurderes til bestått/ikke bestått
Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet
Forelesninger, individuelle veiledninger og gruppe veiledninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjon og diskusjon.
For litteratur knyttet til emnet vises det til aktuell litteraturliste for studiet på skolens hjemmeside.