00HH14A Felles innholdsdel

00HH14A Felles innholdsdel

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00HH14A
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid, Strømmen
    • Studiepoeng
      14
    • Studiested
      Strømmen
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
Emnets innhold

Dette emnet tar for seg grunnelementer i helse- og sosialfagarbeidet og samfunnsfaglige emner.

1a. Arbeidsformer og metoder i studiet

  • Studieteknikk
  • Introduksjon til oppgaveskriving
  • Prosjekt- og utviklingsarbeid
  • Teori og erfarings basert kunnskapsbygging
  • Refleksjon og refleksjonsmodeller
  • IKT-introduksjon til læringsplattform og grunnleggende digitale ferdigheter

1b. Etikk

  • Menneskesyn og menneskerettigheter
  • Verdier og verdioppfatninger, livssyn
  • Etikk og moral, etiske dilemmaer og refleksjonsmodeller
  • Menneskerettighetene
  • Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og oppvekstsektoren sett i forhold til verdier og normer
  • Yrkesetikk
  • Taushetspliktens etiske sider
  • Roller, avmakt, tvang og kontroll

1c. Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjonsteori
  • Konflikthåndtering
  • Tverrkulturell samhandling og kommunikasjonsprosesser
  • Samhandling i smågrupper og i organisasjoner
  • Relasjons kompetanse
  • Veiledningsteori og veiledning

 

 

 

1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse- og oppvekstpolitikk

  • Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse og oppvekstpolitiske prioriteringer
  • Levekår og folkehelse
  • Lovverket som regulerer helse‐ og sosialsektorens virkefelt
  • Helse‐ og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • Offentlig og privat ansvar og omsorg
  • Profesjonalisering i helse- og sosialsektoren
  • Kvalitetssikring, intern kontroll og kvalitetsutvikling

1e. Sosiologi og psykologi

  • Familien som sosial og kulturell institusjon
  • Helse- og sosial ulikhet og kulturelt mangfold
  • Utviklingsteorier, livsløpet
  • Emosjoner, behov og motivasjon
  • Kriser og forsvarsmekanismer
  • Gruppepsykologi og nettverksteori
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • Har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • Har innsikt i lover og forskrifter som regulerer pasient- og brukerrettigheter, helsepersonells ansvar og plikter, og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • Har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • Har kunnskap om samfunnets og velferdsstatens utvikling, og om helse- og sosialpolitiske prioriteringer
  • Har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
Ferdigheter

Studenten:

  • Kan anvende kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
  • Kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende, frivillige og kollegaer, og til å forebygge og håndtere konflikter
  • Kan anvende kunnskap om kvalitetssikring og internkontroll til å delta i kvalitetsarbeid på arbeidsplassen
  • Kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
  • Kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
Generell kompetanse
  • Har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innenfor helse- og omsorgstjenesten
  • Har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer
  • Kan utføre arbeidet med utgangspunkt i brukerens perspektiv, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
  • Kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
  • Kan utføre arbeidet etter arbeidsplassens HMS- rutiner for kvalitetssikring og internkontroll
Arbeidsinnsats
  • Arbeidsmappe med 2 oppgaver
  • Individuell skriftlig refleksjonsoppgave
  • Gruppeoppgave med skriftlig og muntlig presentasjon
  • Arbeidskravene er obligatorisk og gir grunnlag for karakter i emnet.
Vurdering
  • Formell vurdering av individuelle arbeidskrav med karakter A-F
  • Formell vurdering av arbeidskrav i gruppe med presentasjon. Vurderes til bestått/ikke bestått

Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle veiledninger og gruppe veiledninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjon og diskusjon.

Litteraturliste

For litteratur knyttet til emnet vises det til aktuell litteraturliste for studiet på skolens hjemmeside.

Evaluering *

Evaluering av emnet gjennomføres i slutten av emnet på skolens digitale læringsplattform. Evalueringen er beskrevet i skolens kvalitetssystem.