00HH14H EIHOPSF Helsefremmende og forebyggende arbeid

00HH14H EIHOPSF Helsefremmende og forebyggende arbeid

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      00HH14H EIHOPSF
    • Studieprogram
      Psykisk helsearbeid og rusarbeid, Fredrikstad
    • Studiested
      Fredrikstad
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.1
    • Emneansvarlig
      Fredrik Hæren
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
Emnets innhold

2a. Generell kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid

  • Psykiatriens historie
  • Psykiske lidelser og ruslidelser i et helhetsperspektiv (biologiske, psykologiske, sosiale og eksistensielle perspektiver)
  • Psykiske lidelser og ruslidelser i et samfunnsperspektiv normalitet og avvik
  • Avhengighet og misbruk

2b. Helsefremmende og forebyggende arbeid

  • Hverdagsrehabilitering:
    • Fysisk og psykisk helse, livsstil og egenomsorg
  • Sosialt nettverk, lærings‐ og oppvekstmiljø
  • Forebyggende arbeid/ tidlig intervensjon
  • Barn som pårørende
  • Resiliens
  • Arbeid med barn og unge
  • Brukermedvirkning, Empowerment, mestring
  • Barn som pårørende
  • Resiliens
  • Recovery
  • Fysisk aktivitet og ernæring

2c. Kommunikasjonsprosessen, relasjonskompetansen

  • Kommunikasjonsprosessen
  • Formidlingsmåter
  • Veiledning overfor pasienter/ brukere, pårørende, familie, barn og ungdom
  • Flerkulturell forståelse i kommunikasjon og samhandling – bruk av tolk
  • Konflikter og møte med vold, trusler, overgrep, tvang og makt
  • Sorg, tap og krisereaksjoner

2d. Etiske og juridiske utfordringer

  • Yrkesetiske og personlige utfordringer
  • Holdninger og etiske dilemmaer
  • Helse og samhandlingsreformen
  • Lovverk, rettsikkerhet og menneskeverd
  • Tvang og alternativer, behandlingsmessige og etiske aspekter
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten:

  • Har kunnskap om hva som fremmer og hemmer god helse i ulike livsfaser for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser.
  • Har kunnskap om forebyggende arbeid blant barn og unge
  • Har kunnskap om psykiske lidelser og ruslidelser i et helhets og samfunnsperspektiv
Ferdigheter

Studenten:

  • Kan anvende ulike kommunikasjonsformer for å oppnå tillit, og brukermedvirkning,
  • Kan anvende ulike kommunikasjonsformer og teknikker for å unngå krenkelser som tvang og maktbruk
  • Kan anvende sin kunnskap i samarbeidet med bruker/pasient, pårørende og fagpersoner,
  • Kan identifisere ressurser og problemer hos pasienten/ brukeren og i dennes miljø,
  • Kan kartlegge, vurdere behov og iverksette tiltak for å fremme helse, forebygge problemutvikling, sykdom og funksjonsnedsettelse og behovet for meningsfull aktivitet for bruker/pasient.
Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan utføre sitt arbeid i tråd med yrkesetiske retningslinjer og lovverket innen psykisk helsevern og rusomsorgen
  • Har utviklet en etisk grunnholdning og reflekterer over egne holdninger i utøvelsen av helsefremmende og forebyggende arbeid innen psykisk helsevern og rusomsorg
  • Kan bygge relasjoner med fagfeller og pasienter/brukere og ivareta brukermedvirkning
Arbeidsinnsats

Arbeidskrav

  • Gruppeoppgave med skriftlig og muntlig framføring. Det faglige innholdet er hentet fra tema i emne 1 og 2. Maks 2400 ord.
  • En individuell oppgave som omhandler et annet tema enn gruppeoppgaven hentet fra emne 1 og 2, 2400 ord +/- 10%.
  • Refleksjonsnotat om egne tanker rundt oppnådd læringsutbytte etter fullført emne 2.
  • Oppgavene er obligatoriske for å få endelig karakter i emne 2.
Vurdering

Formell vurdering av skriftlig individuelle arbeidskrav med karakter A-F. I totalvurderingen av emne 2 vil det legges vekt på skriftlig individuelloppgave, muntlige framføringer, arbeidsprosess og gruppesamarbeid. Gruppeoppgave vurderes til bestått/ikke bestått. Refleksjonsnotat vurderes til bestått/ikke bestått.

Arbeids- og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner

Litteraturliste

Litteraturliste oppdateres og kunngjøres ved studiestart.