00HH14H EIHOPSF Helsefremmende og forebyggende arbeid
00HH14H EIHOPSF Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Emnebeskrivelse
- Emnekode00HH14H EIHOPSF
- StudieprogramPsykisk helsearbeid og rusarbeid, Fredrikstad
- Studiepoeng12
- StudiestedStrømmen, Fredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
2a. Generell kunnskap om psykisk helsearbeid og rusarbeid
- Psykiatriens historie
- Psykiske lidelser og ruslidelser i et helhetsperspektiv (biologiske, psykologiske, sosiale og eksistensielle perspektiver)
- Psykiske lidelser og ruslidelser i et samfunnsperspektiv normalitet og avvik
- Avhengighet og misbruk
2b. Helsefremmende og forebyggende arbeid
- Hverdagsrehabilitering: Fysisk og psykisk helse, livsstil og egenomsorg
- Sosialt nettverk, lærings‐ og oppvekstmiljø
- Fysisk aktivitet og ernæring
- Forebyggende arbeid/ tidlig intervensjon
- Arbeid med barn og unge
- Barn som pårørende
- Beskyttelsesfaktorer/risikofaktorer
- Resiliens
- Brukermedvirkning, Empowerment, mestring
- Recovery
2c. Kommunikasjonsprosessen, relasjonskompetansen
- Kommunikasjonsprosessen
- Formidlingsmåter
- Veiledning overfor pasienter/ brukere, pårørende, familie, barn og ungdom
- Flerkulturell forståelse i kommunikasjon og samhandling – bruk av tolk
- Konflikter og møte med vold, trusler, overgrep, tvang og makt
- Sorg, tap og krisereaksjoner
2d. Etiske og juridiske utfordringer
- Yrkesetiske og personlige utfordringer
- Holdninger og etiske dilemmaer
- Helse og samhandlingsreformen
- Lovverk, rettsikkerhet og menneskeverd
- Tvang og alternativer, behandlingsmessige og etiske aspekter
Studenten:
- Har kunnskap om hva som fremmer og hemmer god helse i ulike livsfaser for mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser.
- Har kunnskap om forebyggende arbeid blant barn og unge
- Har kunnskap om psykiske lidelser og ruslidelser i et helhets og samfunnsperspektiv
Studenten:
- Kan anvende ulike kommunikasjonsformer for å oppnå tillit, og brukermedvirkning,
- Kan anvende ulike kommunikasjonsformer og teknikker for å unngå krenkelser som tvang og maktbruk
- Kan anvende sin kunnskap i samarbeidet med bruker/pasient, pårørende og fagpersoner,
- Kan identifisere ressurser og problemer hos pasienten/ brukeren og i dennes miljø,
- Kan kartlegge, vurdere behov og iverksette tiltak for å fremme helse, forebygge problemutvikling, sykdom og funksjonsnedsettelse og behovet for meningsfull aktivitet for bruker/pasient.
Studenten:
- Kan utføre sitt arbeid i tråd med yrkesetiske retningslinjer og lovverket innen psykisk helsevern og rusomsorgen
- Har utviklet en etisk grunnholdning og reflekterer over egne holdninger i utøvelsen av helsefremmende og forebyggende arbeid innen psykisk helsevern og rusomsorg
- Kan bygge relasjoner med fagfeller og pasienter/brukere og ivareta brukermedvirkning
Arbeidskrav
- Gruppeoppgave med skriftlig og muntlig framføring. Det faglige innholdet er hentet fra tema i emne 1 og 2. Maks 2400 ord.
- En individuell oppgave som omhandler et annet tema enn gruppeoppgaven hentet fra emne 1 og 2, 2400 ord +/- 10%.
- Refleksjonsnotat om egne tanker rundt oppnådd læringsutbytte etter fullført emne 2.
- Oppgavene er obligatoriske for å få endelig karakter i emne 2.
80% oppmøte på fysiske samlinger.
Der studenten overskrider fraværsgrensen på 20 % på de fysiske samlingene, vil faglærer og utdanningsleder kunne vurdere om studenten ikke skal bestå emnet. Dersom slik vurdering tas, vil heller ikke studenten kunne fullføre utdanningen før emnet er vurdert til bestått
- Arbeidskravene i emnet vurderes til godkjent/ ikke godkjent
Det skal foretas en sluttvurdering i emnet av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Når hele emnet er gjennomført, foretas en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. I totalvurderingen av emne 2 vil det legges vekt på skriftlig individuelloppgave, muntlige framføringer, arbeidsprosess og gruppesamarbeid. Endelig emnekarakter skal fremgå på vitnemålet/karakterutskriften.
- Emnet vurderes med karakterskala A-F
Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner