25TB03K EITKKEK Energi og miljø i bygg

25TB03K EITKKEK Energi og miljø i bygg

  • Emnebeskrivelse
    • Emnekode
      25TB03K EITKKEK
    • Studieprogram
      Klima, energi og miljø i bygg (KEM)
    • Studiepoeng
      15
    • Studiested
      Kongsberg
    • Studienivå
      Fagskole nivå 5.2
    • Emneansvarlig
      Gunn-Marit Storum
Undervisningssemestere
2021 Høst
2022 Vår
2022 Høst
2023 Vår
2023 Høst
2024 Vår
2024 Høst
2025 Vår
Om emnet

Temaer:

  • Energi- og miljøeffektive bygg, energivurdering og energimerkning, globale og nasjonale miljøutfordringer
  • Inneklima
  • Byggkonstruksjoner
  • Tekniske installasjoner
  • Dokumentasjonsforståelse og DAK
Emnets innhold
  • Globale og nasjonale miljøutfordringer
  • Energi- og miljøeffektive bygg
  • Inneklima
  • Byggkonstruksjoner
  • Tekniske installasjoner
  • Dokumentasjonsforståelse og DAK
  • Energivurdering og energimerking. (Nye og eksisterende bygg)
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om energieffektive bygningskonsepter med lav miljøbelastning og godt inneklima
  • har kunnskap om inneklima, byggkonstruksjoner, byggematerialer og VVS-tekniske installasjoner i bygg
  • har kunnskap om rett energibruk i bygg og om hva som må til for å skape et godt inneklima
  • har kunnskap om termodynamikk og energi- og klimatekniske beregninger
  • har kunnskap om energimerking, metoder for energivurdering, måletekniske metoder og utstyr som benyttes i VVS-fagene
  • har innsikt i prinsipper for energi- og miljøledelse og energioppfølgingssystemer
  • har kunnskap om samkjøring av de tekniske anleggene slik at det sikres optimal drifts-økonomi og et godt inneklima
  • har innsikt i gjeldende regelverk, tekniske standarder, avtaler og krav til kvalitet som gjelder innen VVS-fagene, og kan vurdere eget arbeid i forhold til regelverket
Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge en situasjon, vurdere, identifisere, planlegge og iverksette tiltak som optimaliserer energibruk, reduserer miljøbelastning og sikrer tilfredsstillende inneklima i bygninger
  • kan finne fram og henvise til relevant fagstoff og utføre VVS-tekniske målinger og grunnleggende energitekniske beregninger i samsvar med gjeldende regelverk
  • kan anvende bygg-, og VVS-tekniske tegninger
  • kan anvende relevant IT verktøy, herunder bransjerelevant DAK-verktøy
  • kan anvende metoder for energi- og miljøledelse og energioppfølgingssystemer
  • kan reflektere over brann, fukt og lydtekniske forhold i byggverk samt prosjektenes innvirkning på miljø og samfunn
  • kan gjøre rede for sine faglige valg innen de aktuelle disiplinene
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning i tråd med bedriftens retningslinjer
Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre et prosjekt med tanke på energi og miljø i bygg, som deltaker eller leder av gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan utføre arbeidet med utarbeidelse av enkle bransjerelaterte tegninger ved hjelp av et relevant DAK-verktøy
  • kan utføre et prosjekt etter kunders ønske og myndigheters krav
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innen energi og miljø av bygg og på tvers av fag med involverte aktører
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor energi og miljø av bygg og delta i diskusjoner om nasjonale og globale klimautfordringer og stadig skjerpede krav til energieffektive tekniske installasjoner i bygg, uten at strenge energikrav skal gå utover funksjon og inneklima
  • kan bidra til organisasjonsutvikling gjennom å formidle energiteknisk kompetanse
Arbeidsinnsats
  • Gjennomføre obligatoriske arbeidskrav 

 

 Et obligatorisk arbeidskrav innebærer en faglig prøving og må være godkjent for å kunne få sluttvurdering i et emne. Arbeidskrav vurderes som «godkjent» eller «ikke godkjent». 

Vurdering

I hvert emne skal det foretas en sluttvurdering av studenten i forhold til emnets læringsutbyttebeskrivelser. Det skal være en helhetsvurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse. 

Eksamen, se fagskolens forskrift.

Arbeids- og læringsaktiviteter
  • Forelesning/undervisning
  • Praktisk øving 
  • Digitale arbeidsformer
  • Gruppearbeid
  • Prosjektarbeid
  • Case
  • Skriftlig arbeid til innlevering
  • Praktisk orientert laboratorieundervisning
  • Nettbasert undervisning (gjelder nettstudenter)
  • Veiledning
Litteraturliste

Relevante internettsider blir oppgitt underveis.

Litteraturliste oppdateres ved studiestart.