01HH07H EIHOHOF Felles innholdsdel
01HH07H EIHOHOF Felles innholdsdel
- Emnebeskrivelse
- Emnekode01HH07H EIHOHOF
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Studiepoeng8
- StudiestedFredrikstad
- StudienivåFagskole nivå 5.1
- EmneansvarligFredrik Hæren
Dette emnet tar for seg grunnelementer i helse- og oppvekstfaget og samfunnsfaglige emner.
1a. Arbeidsformer og metoder i studiet
- Studieteknikk
- Introduksjon til oppgaveskriving
- Hva er teori og erfaringsbasert kunnskap?
- Refleksjon over egen læring og praksis
- IKT – introduksjon til læringsplattform og grunnleggende digitale ferdigheter
1b. Etikk
- Menneskesyn, livssyn og menneskerettighetene
- Verdier og verdioppfatninger
- Etikk og moral, etiske dilemmaer og refleksjonsmodeller
- Samfunnsmessige perspektiv og utfordringer i helse- og oppvekstsektoren sett i forhold til verdier og normer
- Yrkesetikk
- Taushetspliktens etiske sider
- Roller, Makt, avmakt, tvang og kontroll
1c. Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori
- Konflikthåndtering
- Tverrkulturell samhandling og kommunikasjon
- Samhandling i smågrupper og i organisasjoner
- Relasjonskompetanse
- Veiledningsteori og veiledning
1d. Stats- og kommunalkunnskap, helse- og oppvekstpolitikk
- Samfunnets og velferdsstatens utvikling, helse- og oppvekstpolitiske prioriteringer
- Levekår og folkehelse
- Lovverket som regulerer helse‐ og sosialsektorens virkefelt
- Helse‐ og sosialsektoren på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- Offentlig og privat ansvar og omsorg
- Profesjonalisering i helse- og sosialsektoren
- Økonomi og finansiering av tjenestene
- Kvalitetssikring, intern kontroll og kvalitetsutvikling
1e. Sosiologi og psykologi
- Familien som sosial og kulturell institusjon
- Helse- og sosial ulikhet og kulturelt mangfold
- Utviklingsteorier – livsløpet
- Emosjoner, behov og motivasjon
- Kriseteori og forsvarsmekanismer
- Gruppepsykologi og nettverksteori
Studenten:
- har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- har innsikt i lover og forskrifter som regulerer pasient- og brukerrettigheter, helsepersonells ansvar og plikter, og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskap om samfunnets og velferdsstatens utvikling, og om helse- og sosialpolitiske prioriteringer
- har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
Studenten:
- kan anvende kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
- kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og former, til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende, frivillige og kollegaer, og til å forebygge og håndtere konflikter
- kan anvende kunnskap om kvalitetssikring og internkontroll til å delta i kvalitetsarbeid på arbeidsplassen
- kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
- kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
Studenten
- har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innenfor helse- og omsorgstjenesten
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer
- kan utføre arbeidet med utgangspunkt i brukerens perspektiv, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
- kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
- kan utføre arbeidet etter arbeidsplassens HMS- rutiner for kvalitetssikring og internkontroll
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig oppgave
- Gruppeoppgave med skriftlig og muntlig presentasjon
Arbeidskravene er obligatoriske og gir grunnlag for karakter i emnet
- Formell vurdering av individuelle arbeidskrav med karakter A-F
- Formell vurdering av arbeidskrav i gruppe med presentasjon. Vurderes til bestått/ikke bestått
- Grunnlag for emnekarakteren er at arbeidskravene er bestått. Studentenes arbeidsinnsats i OneNote med studieoppgavene, i tillegg til samarbeid og engasjement i undervisningen har betydning for emnekarakteren.