NA1173001 Kjerneelementer i naturfaget på mellomtrinnet

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2022 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Partikkelmodellen: atomer, molekyler, ioner og bindingene mellom dem
  • Innføring i og anvendelse av periodesystemet
  • Gasser, væsker og faste stoffer
  • Trykk og temperatur
  • Undervisning om fysiske og kjemiske endringer av stoffer på mellomtrinnet
  • Energi som bærende idé. Energibevaring, energiformer, energikjeder og energikvalitet
  • Enkle anvendelser av bevegelsesligninger, elektriske og magnetiske krefter og Newtons lover. Kvalitativ forståelse av gravitasjon og bevegelse i to dimensjoner
  • Sammehengen mellom partikkemodellen, kraft- og energibegrepet
  • Celler 1: Utvikling av celleteorien og celleteoriens bærende idé
    • Ulike celler, utvikling av dem og hvordan det former det livet de er byggesteiner i. Detaljkunnskap om utvalgte organeller
    • Energioverganger i celler, fotosyntese og celleånding i et økologisk perspektiv
  • Økologi 1: Biologisk mangfold og grunnleggende økologiske begreper relevant for mellomtrinnet
    • Formering - begynnende forståelse av evolusjon ved seksuell formering
    • Systematikk og artskunnskap hos utvalgte organismegrupper som grunnlag for forståelse av biologisk klassifikasjon og evolusjon
    • Naturtyper velegnet for ekskursjoner på mellomtrinnet

Naturfagdidaktikk:

  • Læreplananalyse
  • Planlegging, gjennomføring og refleksjon over egen naturfagundervisning på mellomtrinnet
  • Bærende ideer i naturfag
  • Bruk av representasjoner i naturfagundervisningen del 1
  • Utforske arbeidsmåter, begrepsutvikling og grunnleggende ferdigheter

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om bruk av partikkelmodellen for å konkretisere oppbyggingen av kjente stoffer for å forklarer fysiske og kjemiske endringer og fenomener i dagligliv og i naturen
  • har kunnskap om energibevaring, energioverføring, og energikvalitet til de ulike områder av naturfag
  • har kunnskap om mekanikk og elektrisitet som grunnlag for elevers forståelse av fysiske fenomener
  • har kunnskap om ulike celletyper, deres oppbygning og hvorfor cellen betraktes som enheten for liv
  • har kunnskap om utvalgte norske arter, deres systematiske inndeling og levesteder, og elevers begynnende økologiforståelse på mellomtrinnet
  • har forskningsbasert kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellomtrinnet
  • har kunnskap om progresjon i innlæringingen av bærende ideer i naturfag
Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre aktiviteter og målinger inne og ute med relevant utstyr, vurdere nødvendig sikkerhetstiltak og gjøre enkle beregninger med og uten digitale verktøy
  • kan planlegge og reflektere over tverrfaglig undervisning på mellomtrinnet i teknologi, og knytte teknologi til relevante tema i naturfag
Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter med vekt på undring og utforskning
  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellomtrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Arbeids- og undervisningsformer

Studiet vil veksle mellom fysiske samlinger, nettstøttede læringsaktiviteter og individuelt studiearbeid.

 samlingene vil det være lærerledet undervisning med aktiv studentdeltagelse i praktisk arbeid og diskusjoner. Undervisningen vil foregå både inne og ute på campus, og på egnede ekskursjonssteder.

Mellom samlingene vil det foregå nettstøttede læringsaktiviteter, og dette kan være å delta i diskusjonsforum, se videofilmer, arbeide med individuelle og gruppebaserte oppgaver og dele kunnskaper i eget lærerkollegium.

Arbeidskrav
  • Minst 80% frammøte til undervisning
  • Inntil fem arbeidskrav som presiseres nærmere i gjeldende undervisningsplan. Hvert arbeidskrav tar opp både fagdidaktiske og naturfaglige temaer. Minst ett av arbeidene krever at studenten deler kunnskap i eget kollegium
  • Deltagelse på nettstøttede læringsaktiviteter på e-læringsplattformen Canvas
Vurdering

Individuell skriftlig fem timers skoleeksamen.

Eksamen vurderes med gradert bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste karakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
  • Ingen hjelpemidler
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk