NA1173001 Kjerneelementer i naturfaget på mellomtrinnet
- EmnekodeNA1173001
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2022 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Partikkelmodellen: atomer, molekyler, ioner og bindingene mellom dem
- Innføring i og anvendelse av periodesystemet
- Gasser, væsker og faste stoffer
- Trykk og temperatur
- Undervisning om fysiske og kjemiske endringer av stoffer på mellomtrinnet
- Energi som bærende idé. Energibevaring, energiformer, energikjeder og energikvalitet
- Enkle anvendelser av bevegelsesligninger, elektriske og magnetiske krefter og Newtons lover. Kvalitativ forståelse av gravitasjon og bevegelse i to dimensjoner
- Sammehengen mellom partikkemodellen, kraft- og energibegrepet
- Celler 1: Utvikling av celleteorien og celleteoriens bærende idé
- Ulike celler, utvikling av dem og hvordan det former det livet de er byggesteiner i. Detaljkunnskap om utvalgte organeller
- Energioverganger i celler, fotosyntese og celleånding i et økologisk perspektiv
- Økologi 1: Biologisk mangfold og grunnleggende økologiske begreper relevant for mellomtrinnet
- Formering - begynnende forståelse av evolusjon ved seksuell formering
- Systematikk og artskunnskap hos utvalgte organismegrupper som grunnlag for forståelse av biologisk klassifikasjon og evolusjon
- Naturtyper velegnet for ekskursjoner på mellomtrinnet
Naturfagdidaktikk:
- Læreplananalyse
- Planlegging, gjennomføring og refleksjon over egen naturfagundervisning på mellomtrinnet
- Bærende ideer i naturfag
- Bruk av representasjoner i naturfagundervisningen del 1
- Utforske arbeidsmåter, begrepsutvikling og grunnleggende ferdigheter
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har kunnskap om bruk av partikkelmodellen for å konkretisere oppbyggingen av kjente stoffer for å forklarer fysiske og kjemiske endringer og fenomener i dagligliv og i naturen
- har kunnskap om energibevaring, energioverføring, og energikvalitet til de ulike områder av naturfag
- har kunnskap om mekanikk og elektrisitet som grunnlag for elevers forståelse av fysiske fenomener
- har kunnskap om ulike celletyper, deres oppbygning og hvorfor cellen betraktes som enheten for liv
- har kunnskap om utvalgte norske arter, deres systematiske inndeling og levesteder, og elevers begynnende økologiforståelse på mellomtrinnet
- har forskningsbasert kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk på mellomtrinnet
- har kunnskap om progresjon i innlæringingen av bærende ideer i naturfag
Studenten
- kan gjennomføre aktiviteter og målinger inne og ute med relevant utstyr, vurdere nødvendig sikkerhetstiltak og gjøre enkle beregninger med og uten digitale verktøy
- kan planlegge og reflektere over tverrfaglig undervisning på mellomtrinnet i teknologi, og knytte teknologi til relevante tema i naturfag
Studenten
- har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter med vekt på undring og utforskning
- kan analysere og bruke gjeldende læreplan for mellomtrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Studiet vil veksle mellom fysiske samlinger, nettstøttede læringsaktiviteter og individuelt studiearbeid.
På samlingene vil det være lærerledet undervisning med aktiv studentdeltagelse i praktisk arbeid og diskusjoner. Undervisningen vil foregå både inne og ute på campus, og på egnede ekskursjonssteder.
Mellom samlingene vil det foregå nettstøttede læringsaktiviteter, og dette kan være å delta i diskusjonsforum, se videofilmer, arbeide med individuelle og gruppebaserte oppgaver og dele kunnskaper i eget lærerkollegium.
- Minst 80% frammøte til undervisning
- Inntil fem arbeidskrav som presiseres nærmere i gjeldende undervisningsplan. Hvert arbeidskrav tar opp både fagdidaktiske og naturfaglige temaer. Minst ett av arbeidene krever at studenten deler kunnskap i eget kollegium
- Deltagelse på nettstøttede læringsaktiviteter på e-læringsplattformen Canvas
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 5 Time(r) |
| 100% |
Individuell skriftlig fem timers skoleeksamen.
Eksamen vurderes med gradert bokstavkarakter fra A-F, der E er laveste karakter.