2PEDPPU2 Pedagogikk 2 - Skolen i samfunnet

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2022 Høst, 2023 Vår, 2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Danning og sosialisering:

  • identitetsutvikling, kjønn, oppvekstmiljø, jevnalderperspektivet
  • digital danning
  • ungdomskultur
  • flerkulturelle perspektiv
  • samiske forhold og samiske elevers rettigheter

Tilpasset opplæring og elevers rettigheter:

  • tilpasset opplæring og elever med særskilt behov
  • inkluderende læringsmiljø
  • forholdet mellom individ og fellesskap
  • elever i sorg og krise og vanskelige livssituasjoner
  • samarbeid med hjem-skole, kollegaer og andre instanser
  • frafallsproblematikk og muligheter i videregående skole og lærebedrifter
  • kartlegging

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sammenhengen mellom utdanningshistorie, utdanningspolitikk og skolens og lærerens rolle i samfunnet
  • har bred kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale nasjonale og internasjonale retningslinjene som gjelder elever og deres rettigheter
  • har inngående kunnskap om sosialisering, identitet og etnisitet
  • har inngående kunnskap om sammenhenger mellom individuelle, sosiale og kulturelle faktorer i arbeidet med tilpasset opplæring, likeverd og frafallsproblematikk
  • har kunnskap om om psykososialt læringsmiljø, digital danning og mobbing
  • har kunnskap om barn og unge i sorg og krise, overgrep mot barn og andre vanskelige livssituasjoner som barn kan komme i
  • har bred kunnskap om grunnleggende profesjonsetiske prinsipper og dilemmaer som regulerer undervisning og læring i skolen
Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle og anvende kunnskaper om barn og unges utvikling og analysere de pedagogiske konsekvensene dette har for arbeidet i skolen
  • kan analysere elevenes læringsstrategier og læringsutbytte ved hjelp av vurderingsformer og kartleggingsmetoder og trekke konsekvenser for arbeidet med læring
  • kan gjennomføre læringsrettede tilbakemeldinger
  • kan bygge relasjoner, kommunisere og samarbeide med elever, kollegaer, foresatte og øvrige samarbeidsinstanser i skoleverket
  • kan utvikle egen praksis i møte med elevenes forutsetninger, interesser og behov med bakgrunn i ulike teoretiske perspektiver
Generell kompetanse

Studenten

  • kan på et reflektert og faglig grunnlag etablere og være i dialog med elevene og deres foresatte om elevenes faglige, personlige og sosiale læring og utvikling
  • kan reise problemstillinger, undersøke og drøfte disse kritisk og selvstendig gjennom teoretisk og empirisk kunnskap og der igjennom bidra til utvikling og endring av egen praksis og av skolens profesjonsfellesskap
  • kan bidra til analyse og diskusjon av danningsperspektivet i utvikling av det flerkulturelle samfunnet, medborgerskap og bærekraft
Arbeids- og undervisningsformer
  • studentaktive metoder
  • gruppearbeid og refleksjonsoppgaver
  • forelesninger og seminarer
  • individuelt arbeid
  • begrepstest
  • bruk av digitale ressurser og verktøy
Arbeidskrav
  • 75% deltakelse i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
  • en individuell skriftlig oppgave
  • muntlig presentasjon i praksisseminar, med utgangspunkt i praksiserfaringer 
  • deltakelse på praksisseminar
Vurdering
  • Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter

Endelig karakter i pedagogikk gis på grunnlag av:

Pedagogikk 1: teller 50%

Pedagogikk 2: teller 50%

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk