2MAD16H1 Fagdidaktikk i matematikk I

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2022 Høst, 2023 Vår, 2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • læreplananalyse
  • arbeidsmåter i matematikk
  • undervisningsformer i matematikk
  • læringsteorier i matematikk
  • tilpasset opplæring i matematikk
  • vurdering i matematikk
  • lærevansker i matematikk
  • læremidler i matematikk

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kjennskap til gjeldende læreplanverk, og fagets utvikling som skolefag
  • har bred kunnskap om ulike teorier for læring av matematikk
  • har inngående kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder i faget
  • har bred kunnskap om matematiske modeller og deres bruk i undervisningen
  • har kunnskap om resultater fra matematikkdidaktisk forskning og utviklingsarbeid
  • har bred kunnskap om tilpasset opplæring i matematikk
  • har kunnskap om lærevansker i faget og mulig måter å møte disse på
  • kjenner til problemstillinger relatert til kjønn, språk og ulik kulturell bakgrunn
  • har bred kunnskap om vurderingsarbeid i matematikk
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre, reflektere og vurdere undervisning i matematikk med utgangspunkt i gjeldende læreplan, teori og forskning
  • kan gjøre rede for betydningen av muntlig kommunikasjon for utvikling av matematiske begreper og forståelse
  • kan bruke digitale og teknologiske ressurser i matematikkundervisningen
  • kan bruke historiske og kulturelle momenter i sin planlegging av undervisning
  • kan gi eksempler på og vurdere betydningen av grunnleggende ferdigheter i matematikk og regning som grunnleggende ferdighet i alle fag, og utnytte dette i planleggingen av undervisningen
  • kan legge til rette for tilpasset opplæring på bakgrunn av elevers ulike erfaringer, motivasjon og kunnskap
  • kan anvende ulike former for vurdering av elevers kunnskap og ferdigheter i faget
Generell kompetanse

Studenten

  • kan beskrive matematikk som et dynamisk fag der kreativitet og fantasi spiller en viktig rolle for kunnskapsbygging
  • kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens utvikling
  • kan reflektere over hvordan læreren kan motivere elevene i faget og hvordan undervisningen kan bidra til allmenndannelse hos elevene
  • kan samarbeide med elever, foresatte og kolleger om  opplegg og på den måten bidra til interesse for faget  og en positiv holdning til fagets plass i skole og samfunnsliv
  • kan kommunisere muntlig og skriftlig om faglige problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer
  • forelesninger
  • seminar
  • selvstudium
  • arbeid i grupper med oppgaver som omhandler matematikk
  • bruk av digital læringsplattform
  • bruk av digitale verktøy i undervisningen
Arbeidskrav
  • inntil 4 individuelle innleveringer, hvorav en er en muntlig presentasjon
  • 75 % frammøte i henhold til undervisningsplanen. Det er studenten som selv er ansvarlig for å bli registrert og ha oversikt over eget fravær.
Vurdering
  • 5 timer individuell skriftlig eksamen

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk