2NAD16H1 Fagdidaktikk i naturfag I

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2022 Høst, 2023 Vår, 2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • naturvitenskapenes egenart i historisk og samtidsperspektiv og begrunnelser for naturfaget som skolefag
  • naturfagets rolle i de tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling
  • lovverk, forskrifter og læreplanen i naturfag 
  • naturfaglig kompetanse, dybde, progresjon og de fire læringstråder
  • læringsteorier og naturfagdidaktisk forskning som grunnlag for egne undervisningsvalg
  • utforskende, kreative og varierte arbeidsmåter i naturfag
  • sikkerhet i laboratoriet
  • grunnleggende ferdigheter i naturfag
  • vurdering for og av læring i naturfag
  • diversitet, motivasjon, holdninger og tilpasset opplæring i naturfag
  • læringsarenaer og læringsstrategier i naturfaget, betydning for læring og relasjonsbygging 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten tilegnet seg følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående naturfagdidaktisk kunnskap om sentrale emner for relevante trinn
  • har bred forståelse for naturfagets verdigrunnlag og progresjon gjennom hele opplæringsløpet
  • har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk som gjelder naturfagopplæring i skolen
  • har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur slik det kommer til uttrykk i naturfag
  • har kunnskap om barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster slik det kommer til uttrykk i naturfag 
  • har kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder i naturfag
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over utforskende arbeidsmåter i naturfag basert på oppdatert forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan lede og legge til rette for undervisningsforløp i naturfag som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
  • kan bruke varierte arbeidsmåter, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk i naturfag, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
  • kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring og gi læringsfremmende tilbakemeldinger i naturfag som bidrar til elevenes refleksjon og egen faglige utvikling
Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle naturfagdidaktiske problemstillinger
  • innehar en profesjonell holdning og kan reflektere kritisk over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål med relevans for naturfaget
  • kan bruke naturfaget til å bygge relasjoner til elever og foresatte
Arbeids- og undervisningsformer
  • forelesninger med aktiv studentdeltagelse i praktisk arbeid og diskusjoner
  • utforskende og kreative arbeidsmåter
  • omvendt undervisning
  • gruppearbeid og selvstudium
  • veiledning, inkludert hverandrevurdering på arbeidskrav
  • muntlig presentasjon
  • bruk av digitale læringsverktøy
Arbeidskrav
  • 4 ulike arbeidskrav som skal reflektere varierte arbeidsmåter
  • 75 % frammøte i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
Vurdering
  • tre dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen

Prestasjonen vurderes med bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praktisk eksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk