2NAD16H2 Fagdidaktikk i naturfag II

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2022 Høst, 2023 Vår, 2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      2NAD16H1 - Fagdidaktikk i naturfag I, eller at det tas samtidig

Emnets innhold
  • fordypning i forskning om læringsprogresjoner, utforskende arbeidsmåter, begrepsutvikling, argumentasjon og det naturvitenskapelige språket
  • koble erfaringer fra egen praksis opp mot relevant faglitteratur
  • sammenlignende læreplananalyser (nasjonalt og internasjonalt perspektiv)
  • bruk av modeller og digitale verktøy for læring i naturfaget
  • grunnleggende ferdigheter i naturfag
  • argumentasjon og debatt i naturfaget
  • ekskursjoner, feltarbeid og ekskursjonsmetodikk
  • taksonomi, vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse
  • etikk og valg i naturfagundervisning
  • tverrfaglige temaer i naturfagsundervisningen

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående naturfagdidaktisk kunnskap om utvalgte emner for relevante trinn
  • har bred forståelse for naturfagets verdigrunnlag og progresjon slik det kommer frem gjennom relevant forskningslitteratur
  • har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for naturfagopplæring i Norge og i minst et annet OECD-land
  • har spesialisert innsikt i et utvalg læringsstrategier og arbeidsmetoder i naturfag og kan sette disse i arbeid på ulike læringsarenaer
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre et konkret læringsforløp i naturfag og analysere det i lys av oppdatert internasjonalt forskningsarbeid og egen praksiserfaring
  • kan utvikle og beskrive kjennetegn på kompetanse i naturfag, og anvende dette i en tilpasset og systematisk læringsprogresjon
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke erfaring og nyere forskning for å identifisere og utvikle strategier for videreutvikling av egen naturfagdidaktisk kompetanse
  • kan bidra til utvikling av kollegers naturfagdidaktiske kompetanse
  • kan samarbeide med aktører som er relevante for naturfag i skolen
Arbeids- og undervisningsformer
  • forelesninger med aktiv studentdeltagelse i praktisk arbeid og diskusjoner
  • utforskende og kreative arbeidsmåter
  • omvendt undervisning
  • ekskursjoner
  • gruppearbeid og selvstudium
  • veiledning, inkludert hverandrevurdering på arbeidskrav
  • bruk av digitale læringsverktøy
Arbeidskrav
  • fire arbeidskrav. Arbeidskravene skal reflektere relevante temaer og arbeidsmetoder knyttet til studiet
  • 75 % frammøte i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
Vurdering
  • individuell muntlig eksamen

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk