2END16H2 Fagdidaktikk i engelsk II

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2022 Høst, 2023 Vår, 2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Forkunnskapskrav

      2END16H1- Fagdidaktikk i engelsk I, eller at det tas samtidig.

Emnets innhold
  • sentrale teorier om ulike tilnærminger til fremmedspråkopplæring i et historisk perspektiv
  • nyere forskning på fremmedspråkopplæring
  • planlegging og vurdering av undervisning i engelskfaget
  • utvikling og tilpasning av lærestoff i engelsk
  • Det felles europeiske rammeverk for språk
  • bruk av digitale verktøy
  • kildebruk
  • tredjespråkstilegnelse
  • engelsk som verdensspråk
  • yrkesrettet engelsk
  • strategier og metoder for arbeid med film og andre audiovisuelle virkemidler
  • strategier og metoder for undervisning i språk, litteratur og kulturkunnskap

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om Det felles europeiske rammeverket for språk
  • har inngående kunnskap om engelsk som tredjespråk og verdensspråk, samt relevansen for dette i engelskopplæringen i norsk skole
  • har bred kunnskap om metoder og tilnærminger til opplæring i engelsk i et historisk perspektiv
  • har bred kunnskap om forskning og forskningsmetoder innen engelsk didaktikk
  • har inngående kunnskap om digitale media i engelskopplæringen
  • har bred kunnskap om ulike måter å bruke film og andre audiovisuelle virkemidler i engelskfaget
  • har inngående kunnskap om strategier og metoder for undervisning i kulturkunnskap
  • har bred kunnskap om yrkesfaglig engelsk i videregående opplæring
  • har inngående kunnskap om kildebruk
Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over egen planlegging og undervisningsledelse, og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
  • kan bruke digitale læringsverktøy med ulike formål, særlig med tanke på differensiering
  • kan reflektere over tilrettelegging for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid forankret i teori og egen erfaring, som fremmer videreutviklingen av de grunnleggende ferdighetene for alle elever
  • kan reflektere over egen vurderingspraksis
  • kan tilegne seg kunnskap fra og vurdere forskning innen fagfeltet
  • kan knytte forskning på fagfeltet opp mot egen undervisningspraksis 
Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere med flyt og presisjon på engelsk, både muntlig og skriftlig, om faglige problemstillinger og forskning
  • kan reflektere over utvelgelse av relevant fagstoff og formidling tilpasset målgruppen
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over to semestre. Undervisningen består av fysiske og digitale ressurser, og omfatter forelesninger, seminarer og gruppearbeid, selvstudium, studentpresentasjoner, oppgaveskriving og bruk av digital læringsplattform.

Arbeidskrav
  • 1-2 skriftlige oppgaver
  • 1-2 muntlige oppgaver
  • 75 % frammøte til undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær

Detaljerte retningslinjer og innleveringsfrister vil gå fram av undervisningsplanen.

Vurdering
  • individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager, der innhold, struktur, språk og kildebruk vurderes

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk