2END16H1 Fagdidaktikk i engelsk I

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2022 Høst, 2023 Vår, 2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
Emnets innhold
  • sentrale teorier om tilnærminger til engelskopplæring
  • andrespråkstilegnelse og elevenes språkutvikling
  • planlegging og vurdering av undervisning i engelskfaget
  • utvikling og tilpasning av lærestoff i engelsk for elever
  • strategier og metoder for å oppnå lingvistisk og sosiokulturell kompetanse
  • engelskspråklige litterære og multimediale tekster, samt sakprosa
  • vurdering av elevenes språkbruk og språklæring
  • vurdering av læremidler i engelskfaget
  • styrings- og veiledningsdokumenter i engelskfaget
  • nasjonale og internasjonale prøver, samt kartleggingsverktøy
  • strategier og metoder for undervisning i engelskfagets områder
  • strategier og metoder for utvikling av de fem basisferdighetene i engelskfaget

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte: 

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om barn og unges språklæring i et andrespråkperspektiv
  • har inngående kunnskap om strategier, metoder, verktøy og vurderingsformer som fremmer språkutvikling
  • har bred kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter
  • har bred kunnskap om arbeidet med å videreutvikle de grunnleggende ferdighetene
  • har bred kunnskap om ulike læringsstrategier som kan bidra til å gjøre at elevene kan ta hånd om egen læring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv
  • har bred kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på
  • har bred kunnskap om hvordan en kan tilpasse språkopplæringen til den enkelte elev
  • har inngående kunnskap om gjeldende forskrift for engelskfaget
  • har kunnskap om ulike internasjonale og nasjonale prøver og kartleggingsverktøy
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
  • kan aktivt gjøre nytte av elevenes erfaringer med engelsk
  • kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid forankret i teori og egen erfaring, som fremmer videreutviklingen av de grunnleggende ferdighetene for alle elever
  • kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
  • kan utøve en helhetlig vurderingspraksis og legge til rette for elevenes selvstendige språklæring ved å bevisstgjøre dem i valg av læringsstrategier
  • kan velge ut fagstoff tilpasset målgruppen
Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere med flyt og presisjon på engelsk, både muntlig og skriftlig, om faglige problemstillinger
  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på en måte som er tilpasset målgruppen
  • kan reflektere over egen læring og praksis i sammenheng med etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i faget
  • kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens utvikling
Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over to semestre. Undervisningen består av fysiske og digitale ressurser, og omfatter forelesninger, seminarer og gruppearbeid, selvstudium, studentpresentasjoner, oppgaveskriving og bruk av digital læringsplattform.

Arbeidskrav
  • 1-2 skriftlige oppgaver
  • 1-2 muntlige oppgaver 
  • 75 % frammøte til undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.

Detaljerte retningslinjer og innleveringsfrister vil gå fram av undervisningsplanen.

Vurdering
  • individuell muntlig eksamen der både innhold og språkføring blir vektlagt

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk