2END16H1 Fagdidaktikk i engelsk I
- Emnekode2END16H1
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2022 Høst, 2023 Vår, 2023 Høst, 2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- sentrale teorier om tilnærminger til engelskopplæring
- andrespråkstilegnelse og elevenes språkutvikling
- planlegging og vurdering av undervisning i engelskfaget
- utvikling og tilpasning av lærestoff i engelsk for elever
- strategier og metoder for å oppnå lingvistisk og sosiokulturell kompetanse
- engelskspråklige litterære og multimediale tekster, samt sakprosa
- vurdering av elevenes språkbruk og språklæring
- vurdering av læremidler i engelskfaget
- styrings- og veiledningsdokumenter i engelskfaget
- nasjonale og internasjonale prøver, samt kartleggingsverktøy
- strategier og metoder for undervisning i engelskfagets områder
- strategier og metoder for utvikling av de fem basisferdighetene i engelskfaget
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har bred kunnskap om barn og unges språklæring i et andrespråkperspektiv
- har inngående kunnskap om strategier, metoder, verktøy og vurderingsformer som fremmer språkutvikling
- har bred kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter
- har bred kunnskap om arbeidet med å videreutvikle de grunnleggende ferdighetene
- har bred kunnskap om ulike læringsstrategier som kan bidra til å gjøre at elevene kan ta hånd om egen læring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv
- har bred kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på
- har bred kunnskap om hvordan en kan tilpasse språkopplæringen til den enkelte elev
- har inngående kunnskap om gjeldende forskrift for engelskfaget
- har kunnskap om ulike internasjonale og nasjonale prøver og kartleggingsverktøy
Studenten
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
- kan aktivt gjøre nytte av elevenes erfaringer med engelsk
- kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid forankret i teori og egen erfaring, som fremmer videreutviklingen av de grunnleggende ferdighetene for alle elever
- kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
- kan utøve en helhetlig vurderingspraksis og legge til rette for elevenes selvstendige språklæring ved å bevisstgjøre dem i valg av læringsstrategier
- kan velge ut fagstoff tilpasset målgruppen
Studenten
- kan kommunisere med flyt og presisjon på engelsk, både muntlig og skriftlig, om faglige problemstillinger
- kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på en måte som er tilpasset målgruppen
- kan reflektere over egen læring og praksis i sammenheng med etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i faget
- kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens utvikling
Emnet går over to semestre. Undervisningen består av fysiske og digitale ressurser, og omfatter forelesninger, seminarer og gruppearbeid, selvstudium, studentpresentasjoner, oppgaveskriving og bruk av digital læringsplattform.
- 1-2 skriftlige oppgaver
- 1-2 muntlige oppgaver
- 75 % frammøte til undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
Detaljerte retningslinjer og innleveringsfrister vil gå fram av undervisningsplanen.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell | 100% |
- individuell muntlig eksamen der både innhold og språkføring blir vektlagt
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A - F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet