2SFD16H2 Fagdidaktikk i samfunnsfag II

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2022 Høst, 2023 Vår, 2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      2SFD16H1 - Fagdidaktikk i samfunnsfag I, eller at det tas samtidig.

Emnets innhold
  • bruk av forskning i undervisning og kompetanseheving
  • gjennomgående læreplan i samfunnsfagene
  • makt og interesser, etikk og valg i samfunnsfagundervisning
  • bruk av modeller og digitale verktøy for læring i samfunnsfag
  • vurdering i samfunnsfag
  • de fem grunnleggende ferdighetene i samfunnsfagene
  • kulturell, sosial og økonomisk diversitet i samfunn og klasserom
  • mediers makt og påvirkning av samfunn og samfunnsfagene i skolen
  • samfunnsfagenes bidrag i å utvikle demokratisk danning og aktive borgere med fokus på de tverrfaglige temaene i Fagfornyelsen

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående samfunnsfagdidaktisk kunnskap om utvalgte emner for relevante trinn
  • har bred forståelse for samfunnsfagenes verdigrunnlag slik det kommer frem gjennom relevant forskningslitteratur
  • har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for samfunnsfagopplæring i minst et annet OECD-land
  • har spesialisert innsikt i et utvalg læringsstrategier og arbeidsmetoder i samfunnsfagene og kan bruke de på ulike læringsarenaer
  • kan gjennomføre etisk bevisst undervisning om barn og unge i vanskelige livssituasjoner
  • innehar bevissthet om egen og elevers ferdigheter i kritisk tenkning og hvordan dybdelæring bidrar til økt læringsutbytte i samfunnsfagene
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre et konkret læringsforløp i samfunnsfagene og analysere det i lys av oppdatert internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid og egen praksiserfaring
  • kan utvikle og beskrive kjennetegn på kompetanse i samfunnsfagene, og anvende dette i en tilpasset og systematisk læringsprogresjon for elevene
  • vurdering i samfunnsfagene
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke erfaring og nyere forskning for å identifisere og utvikle strategier for videreutvikling av egen samfunnsfagdidaktisk kompetanse
  • kan samarbeide med ulike aktører i samfunnet som er relevante for samfunnsfagene i skolen
  • innehar kunnskap og ferdigheter om hvordan man kan arbeide tverrfaglig i samfunnsfagene
  • kan orientere seg i faglitteratur, forholde seg kritisk til samfunnsspørsmål og utvikle egen faglig praksis
Arbeids- og undervisningsformer
  • dialogiske forelesninger i klasserommet og omvendt undervisning
  • ekskursjoner og bruk av lokalmiljøet i undervisningen
  • gruppearbeid og selvstudium
  • veiledning og hverandrevurdering
  • digitale læringsverktøy
  • bruk av digitale læringsplattformer
  • kreative og utforskende arbeidsformer
Arbeidskrav
  • fire ulike mikroarbeidskrav. Arbeidskravenes form og innhold vil bli presentert ved emnets oppstart.
  • 75 % frammøte i undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
Vurdering
  • Tre dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk