2NOD16H2 Fagdidaktikk i norsk II

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2022 Høst, 2023 Vår, 2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Forkunnskapskrav

      2NOD16H1 - Fagdidaktikk i norsk I, eller at det tas samtidig.

Emnets innhold
  • skriving
  • muntlig aktivitet
  • lesing
  • digitale ferdigheter
  • litteraturdidaktikk
  • språkdidaktikk
  • tilpasset opplæring
  • norskfagets egenart, utvikling og legitimering
  • vurdering

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om norsk som estetisk fag og ferdighetsfag
  • har bred forståelse for fagets legitimering
  • har inngående kunnskap om og evne til å reflektere over gjeldendende lov og planverk for norskfaget og profesjonsutøvelsen
  • har inngående kunnskap om hva det er å være lærer i norskfaget, og har evne til å reflektere over og å håndtere komplekse spørsmål som gjelder praksis i faget
Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere læreverk og andre læremidler på en faglig begrunnet og selvstendig måte
  • kan bruke varierte arbeidsmetoder som vektlegger elevaktivitet, tilpasset opplæring og reflektere didaktisk over disse på et høyt nivå
  • kan vurdere komplekse fagdidaktiske problemstillinger
  • kan reflektere over egen undervisningspraksis basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap
Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere nye, relevante profesjonsetiske problemstillinger, og reflektere selvstendig og kritisk over faglige, og utdanningspolitiske spørsmål
  • kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og kan styre komplekse tverrfaglige arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan reflektere over hvordan bygge og utvikle samarbeid med eksterne aktører
Arbeids- og undervisningsformer
  • forelesninger
  • studentframlegg
  • diskusjoner
  • ulike nettbaserte oppgaver
  • skriftlige oppgaver
Arbeidskrav
  • framlegg i plenum over selvvalgt emne fra innholdsplanen
  • skriftlig retorisk analyse av saktekst
  • nettseminar
  • 75 % oppmøte til undervisning. Studenten har selv ansvar for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.  
Vurdering
  • individuell hjemmeeksamen over 3 dager, valgfri målform

Prestasjonen vurderes med bokstavkarakterer fra A til F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
  • Ordbok
100%
Godkjent ordliste og læreplan.
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk