MUS1003 Praktisk musikkteori og hørelære 1: Hva hører du? Fra sansing til begreper

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2022 Høst, 2023 Vår, 2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Utvikling av grunnleggende musikkteori og fagterminologi og verktøy for egenferdigheter i gehørsarbeid
  • Utvikling og bevisstgjøring av musikalsk gehør og auditiv forestillingsevne til å analysere musikalske forløp av grunnleggende rytmisk, melodisk og harmonisk art
  • Didaktikk og metodikk (arbeid med planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og elevers læring)
  • Lytting og gehørutvikling i pedagogisk arbeid
  • Bevisstgjøring av hva som er lyd og hvordan vi kan lytte og skape mening i det vi hører

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om musikkteori, lytting, gehør og ulike former for musikkanalyse
  • har kunnskap om ulike læringsmetoder for utvikling av eget gehør
Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke musikalsk gehør og auditiv forestillingsevne til å analysere musikalske forløp av forskjellig rytmisk, melodisk og harmonisk art
  • kan uttrykke seg musikalsk, meningsfullt og variert gjennom sang og/eller instrumenter
  • kan anvende relevant musikkfaglig begrepsapparat og notere musikk på aktuelle måter
Generell kompetanse

Studenten

  • har musikkfaglig kunnskap og innsikt som danner grunnlag for å aktivisere og stimulere elevenes evne til å skape, oppleve, uttrykke og reflektere gjennom musikk
  • kan bruke gehøret og praktisk/teoretiske ferdigheter og kunnskaper på en aktiv og hensiktsmessig måte i arbeidet med å undervise i musikk både som eget fag og som støttefag
Arbeids- og undervisningsformer
  • Modulbasert undervisning
  • Praktisk undervisning
  • Forelesninger
  • Veiledning
  • Gruppearbeid
  • Individuelle oppgaver

Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.

Praksis

Praksis går som en rød tråd gjennom Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk. Emnene i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler kompetanse og identitet som lærer. Arbeidet med emnene og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene kan forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon. Retningslinjene for praksisstudiet knytter emnene og praksisstudiet sammen ved at det er klare faglige krav til innholdet i praksisperiodene i hvert studieår.

Arbeidskrav
  • Minimum 80 % frammøte til undervisning i henhold til undervisningsplanen. Studenten er ansvarlig for at tilstedeværelse registreres.
  • Fire individuelle oppgaver knyttet til emnets innhold.
Vurdering

To dagers individuell hjemmeeksamen

Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
2 Dag(er)
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk