2MUSTYR Styring og organisasjonsbygging
- Emnekode2MUSTYR
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2022 Høst, 2024 Høst
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- Skolens samfunnsoppdrag som institusjon i det norske samfunnet
- Internasjonalt utviklingsperspektiv: Erfaringer fra systemiske reformer i andre utdanningssystemer
- Det norske kvalitetsstyringssystemet
- Skoleeiers og barnehageeiers roller i norsk utdanning
- Organisasjonsteoretiske perspektiver: Struktur, kultur, prosesser og omgivelser
- Særtrekk ved skolens og barnehagens organisasjon
- Skoler og barnehager analysert og vurdert i et organisasjonsteoretisk perspektiv. Hvordan gjennomføre endring og fornyelse?
- Læreplanverket, rammeplanen og det norske kvalitetsstyringssystemet
- Skole- og barnehagejuss
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om barnehagens og skolens overordnede mål og oppgave
- har inngående kjennskap til barnehagens og skolens samfunnsmandat og skolens plass i et helhetlig utdanningssystem
- har oversikt over og kunnskap om lovgrunnlaget for skoler og barnehager og spesialisert kunnskap om partenes juridiske rettigheter
- har kunnskap om og forståelse for prinsipper for forvaltning og styring av offentlige virksomheter
- har kunnskap om lederes styringsrett og handlingsrom i utdanningssektoren
- har oversikt over tilsynsmyndigheters, skole-/barnehageeiers og skole-/barnehageleders roller i det norske kvalitetsstyringssystemet
- har innsikt i kommunenes mandat og rolle i norsk barnehage, grunnskole og videregående opplæring
- har kunnskap om barnehagers og skolers organisasjonslogikk
- har kunnskap om organisatorisk læring og utvikling av barnehager og skoler som lærende organisasjoner
- har avansert kunnskap om profesjonelle felleskap, teamdesign, teamprosesser og sosial kapital i skoler
Studenten
- kan analysere relevante styringsdokument
- kan bruke relevant verktøy for budsjettmål og ressursstyring
- kan analysere barnehagers og skolers situasjon på bakgrunn av mål, faktiske skoleresultater, progresjonsmål og øvrige resultatindikatorer for grunnskole og videregående opplæring
- kan saksbehandling og regelanvendelse på sentrale og viktige områder innen skole- og barnehagejuss
- kan utvikle lærerteam og profesjonelle fellesskap gjennom strukturelle virkemidler, forventningsstyring og tilrettelegging av læringsbetingelser
- kan gjennomføre kulturanalyse
Studenten
- har kompetanse til å kommunisere med foresatte og med barnehagens og skolens profesjonelle miljø om faglige og organisatoriske problemstillinger
- kan gjennomføre strategiske analyser av barnehagens og skolens organisasjon og kommunisere disse overfor eier og profesjonsutøvere i barnehagen og skolen
- Forelesninger
- Deltakelse i og ledelse av seminarer
- Oppgaver i grupper og individuelt
- Individuelt skriftlig arbeidskrav (ca. 1500 ord). Arbeidskravet består av en teoretisk/praktisk oppgave gitt innenfor ett eller flere av temaene. Formålet med arbeidskravet er at studenten skal trenes i formell akademisk skriving i organisasjonsfag på masternivå, samt drøfting av faglige problemstillinger i relasjon til eget praksisfelt.
- Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | ECTS - A-F | Individuell | 8 Dag(er) | 100% |
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over åtte dager over gitt oppgave, med omfang på 3500 - 4000 ord.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet