2MUSTYR Styring og organisasjonsbygging

    • Emnekode
      2MUSTYR
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2022 Høst, 2024 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • Skolens samfunnsoppdrag som institusjon i det norske samfunnet
  • Internasjonalt utviklingsperspektiv: Erfaringer fra systemiske reformer i andre utdanningssystemer
  • Det norske kvalitetsstyringssystemet
  • Skoleeiers og barnehageeiers roller i norsk utdanning
  • Organisasjonsteoretiske perspektiver: Struktur, kultur, prosesser og omgivelser
  • Særtrekk ved skolens og barnehagens organisasjon
  • Skoler og barnehager analysert og vurdert i et organisasjonsteoretisk perspektiv. Hvordan gjennomføre endring og fornyelse?
  • Læreplanverket, rammeplanen og det norske kvalitetsstyringssystemet
  • Skole- og barnehagejuss

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om barnehagens og skolens overordnede mål og oppgave
  • har inngående kjennskap til barnehagens og skolens samfunnsmandat og skolens plass i et helhetlig utdanningssystem
  • har oversikt over og kunnskap om lovgrunnlaget for skoler og barnehager og spesialisert kunnskap om partenes juridiske rettigheter
  • har kunnskap om og forståelse for prinsipper for forvaltning og styring av offentlige virksomheter
  • har kunnskap om lederes styringsrett og handlingsrom i utdanningssektoren
  • har oversikt over tilsynsmyndigheters, skole-/barnehageeiers og skole-/barnehageleders roller i det norske kvalitetsstyringssystemet
  • har innsikt i kommunenes mandat og rolle i norsk barnehage, grunnskole og videregående opplæring
  • har kunnskap om barnehagers og skolers organisasjonslogikk
  • har kunnskap om organisatorisk læring og utvikling av barnehager og skoler som lærende organisasjoner
  • har avansert kunnskap om profesjonelle felleskap, teamdesign, teamprosesser og sosial kapital i skoler
Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere relevante styringsdokument
  • kan bruke relevant verktøy for budsjettmål og ressursstyring
  • kan analysere barnehagers og skolers situasjon på bakgrunn av mål, faktiske skoleresultater, progresjonsmål og øvrige resultatindikatorer for grunnskole og videregående opplæring
  • kan saksbehandling og regelanvendelse på sentrale og viktige områder innen skole- og barnehagejuss
  • kan utvikle lærerteam og profesjonelle fellesskap gjennom strukturelle virkemidler, forventningsstyring og tilrettelegging av læringsbetingelser
  • kan gjennomføre kulturanalyse

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har kompetanse til å kommunisere med foresatte og med barnehagens og skolens profesjonelle miljø om faglige og organisatoriske problemstillinger
  • kan gjennomføre strategiske analyser av barnehagens og skolens organisasjon og kommunisere disse overfor eier og profesjonsutøvere i barnehagen og skolen
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Deltakelse i og ledelse av seminarer
  • Oppgaver i grupper og individuelt
Arbeidskrav
  • Individuelt skriftlig arbeidskrav (ca. 1500 ord). Arbeidskravet består av en teoretisk/praktisk oppgave gitt innenfor ett eller flere av temaene. Formålet med arbeidskravet er at studenten skal trenes i formell akademisk skriving i organisasjonsfag på masternivå, samt drøfting av faglige problemstillinger i relasjon til eget praksisfelt. 

  • Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
8 Dag(er)
100%
Vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over åtte dager over gitt oppgave, med omfang på 3500 - 4000 ord.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A – F, der E er laveste ståkarakter.

Emnenavn på engelsk: 
Management and organizational development
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Master i utdanningsledelse
Emnenivå
Høyere grads nivå (500-HN)