2MUSTYR Barnehagen og styring som organisasjoner
- Emnekode2MUSTYR
 - Studiepoeng15
 - Undervisningssemestre2024 Høst
 - Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
 - UndervisningsstedHamar
 - Forkunnskapskrav
Ingen
 
- Skolens samfunnsoppdrag som institusjon i det norske samfunnet
 - Internasjonalt utviklingsperspektiv: Erfaringer fra systemiske reformer i andre utdanningssystemer
 - Det norske kvalitetsstyringssystemet
 - Skoleeiers og barnehageeiers roller i norsk utdanning
 - Organisasjonsteoretiske perspektiver: Struktur, kultur, prosesser og omgivelser
 - Særtrekk ved skolens og barnehagens organisasjon
 - Skoler og barnehager analysert og vurdert i et organisasjonsteoretisk perspektiv. Hvordan gjennomføre endring og fornyelse?
 - Læreplanverket, rammeplanen og det norske kvalitetsstyringssystemet
 - Skole- og barnehagejuss
 
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om barnehagens og skolens overordnede mål og oppgave
 - har inngående kjennskap til barnehagens og skolens samfunnsmandat og skolens plass i et helhetlig utdanningssystem
 - har oversikt over og kunnskap om lovgrunnlaget for skoler og barnehager og spesialisert kunnskap om partenes juridiske rettigheter
 - har kunnskap om og forståelse for prinsipper for forvaltning og styring av offentlige virksomheter
 - har kunnskap om lederes styringsrett og handlingsrom i utdanningssektoren
 - har oversikt over tilsynsmyndigheters, skole-/barnehageeiers og skole-/barnehageleders roller i det norske kvalitetsstyringssystemet
 - har innsikt i kommunenes mandat og rolle i norsk barnehage, grunnskole og videregående opplæring
 - har kunnskap om barnehagers og skolers organisasjonslogikk
 - har kunnskap om organisatorisk læring og utvikling av barnehager og skoler som lærende organisasjoner
 - har avansert kunnskap om profesjonelle felleskap, teamdesign, teamprosesser og sosial kapital i skoler
 
Studenten
- kan analysere relevante styringsdokument
 - kan bruke relevant verktøy for budsjettmål og ressursstyring
 - kan analysere barnehagers og skolers situasjon på bakgrunn av mål, faktiske skoleresultater, progresjonsmål og øvrige resultatindikatorer for grunnskole og videregående opplæring
 - kan saksbehandling og regelanvendelse på sentrale og viktige områder innen skole- og barnehagejuss
 - kan utvikle lærerteam og profesjonelle fellesskap gjennom strukturelle virkemidler, forventningsstyring og tilrettelegging av læringsbetingelser
 - kan gjennomføre kulturanalyse
 
Studenten
- har kompetanse til å kommunisere med foresatte og med barnehagens og skolens profesjonelle miljø om faglige og organisatoriske problemstillinger
 - kan gjennomføre strategiske analyser av barnehagens og skolens organisasjon og kommunisere disse overfor eier og profesjonsutøvere i barnehagen og skolen
 
- Forelesninger
 - Deltakelse i og ledelse av seminarer
 - Oppgaver i grupper og individuelt
 
- Individuelt skriftlig arbeidskrav (ca. 1500 ord). Arbeidskravet består av en teoretisk/praktisk oppgave gitt innenfor ett eller flere av temaene. Formålet med arbeidskravet er at studenten skal trenes i formell akademisk skriving i organisasjonsfag på masternivå, samt drøfting av faglige problemstillinger i relasjon til eget praksisfelt.
 - Minimum 75 % obligatorisk oppmøte til undervisningen. Studentene er selv ansvarlige for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
 
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer | 
|---|---|---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen  | ECTS - A-F  | Individuell  | 8 Dag(er)  | 100%  | 
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over åtte dager over gitt oppgave, med omfang på 3500 - 4000 ord.
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakter fra A – F, der E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet