2PRAPH1 Praksis 1.periode

    • Emnekode
      2PRAPH1
    • Undervisningssemestre
      2022 Høst, 2023 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold

Praksisopplæringen i Praktisk-pedagogisk utdanning skal være veiledet, vurdert og variert. Den inngår som en del av helheten i utdanningen og anses som en læringsarena på lik linje med fagstudiene på høgskolen. Det er progresjon i praksisopplæringen, og den knyttes til alle sider ved skolens virksomhet.

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • kan reflektere over lærerens rolle som leder og rollemodell
  • kan reflektere over hvordan tverrfaglig arbeid kan benyttes i undervisningen
  • har kunnskap om læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer
  • har kunnskap om lærerens taushetsplikt, arbeidstid, avtaleverk og skolelederes forventning til lærerne
  • har kunnskap om skolens virksomhetsplaner, utviklingsplaner og kompetansehevingsplaner, samt forsknings- og utviklingsarbeid i skolen
  • har kunnskap om gjeldende lov og forskrift
  • har kunnskap om å planlegge og gjennomføre foreldremøter og utviklingssamtaler med elever
Ferdigheter

Studenten

  • kan tolke, bryte ned og anvende læreplanens kompetansemål i undervisning
  • kan planlegge, lede, variere og vurdere læringsarbeid med utgangspunkt i gjeldende forskrift
  • kan være en tydelig leder og lede læringsarbeidet ved å tilpasse og variere arbeidsmåter etter gruppestørrelse og undervisningens hensikt
  • kan legge til rette for elevens læring med utgangspunkt i kunnskaper om elevrelasjoner, kommunikasjon og samhandling
  • kan formidle fagstoff, og gjennom faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne stimulere til elevenes læring og motivasjon
  • kan legge til rette for progresjon i elevenes læring og utvikling
  • kan motivere elevenes læringslyst gjennom å tydeliggjøre elevenes læringsmål og bruke varierte arbeidsmetoder
  • kan legge til rette for utvikling av de grunnleggende ferdighetene i fagene
Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere egen og andres praksis med referanse til teori og forskning
  • kan håndtere ulike typer tilbakemeldinger fra veileder
  • har utviklet bevissthet rundt egen kommunikasjons- og relasjonskompetanse
Arbeids- og undervisningsformer

Første praksisperiode består av 30 dager (6 uker) praksis. Praksisopplæringen gjennomføres fortrinnsvis som par- eller gruppepraksis. Første praksisperiode skal fortrinnsvis være i grunnskolens 5. - 10. trinn.

 

Praksisopplæringen organiseres gjennom formelle avtaler mellom Høgskolen i Innlandet, skoleleder og rektor ved praksisskolen. Høgskolen i Innlandet har partneravtaler med grunnskoler og videregående skoler i Oppland, Hedmark og nordlige Akershus. I tillegg inngår høgskolen korttidsavtaler om praksisopplæring med skoler i andre områder dersom det er hensiktsmessig.

Hvert praksisparti har en faglærer på høgskolen som sin praksisveileder. Praksisveileder har et særlig ansvar for å følge opp studentene i praksisperiodene. Det er utarbeidet egne føringer for samarbeid, innhold og organisering av praksisopplæringen i retningslinjer for praksisstudiet i PPU.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Praksis
Bestått - Ikke bestått
Vurdering

Praksisperioden vurderes til Bestått/Ikke bestått.

Emnenavn på engelsk: 
Practice first period
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Praktisk-pedagogisk utdanning
Studieprogram
Praktisk-pedagogisk utdanning
Emnenivå
Grunnleggende emner, nivå I (100-LN)