2NOD16H1 Fagdidaktikk i norsk I

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2022 Høst, 2023 Vår, 2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • skriving
  • muntlig aktivitet
  • lesing
  • digitale ferdigheter
  • litteraturdidaktikk
  • språkdidaktikk
  • tilpasset opplæring, lese- og skrivevansker
  • norskfagets egenart, utvikling og legitimering
  • vurdering

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om norsk som estetisk fag og ferdighetsfag
  • har inngående fagdidaktisk kunnskap for relevante trinn
  • har bred forståelse for fagets mandat, dets verdigrunnlag/legitimering og progresjon
  • har inngående kunnskap om gjeldendende lov og forskrift for norskfaget og profesjonsutøvelsen
  • har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barn og unges identitetsutvikling og dannelse i et historisk, sosialt og kulturelt perspektiv
  • har bred kunnskap om hva det er å lære i norskfaget, læringsarenaer og arbeidsmetoder generelt og særlig i norskfaget
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere forskningsbasert undervisning
  • kan vurdere læreverk og andre læremidler
  • kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
  • kan bruke varierte arbeidsmetoder som vektlegger elevaktivitet, differensiering og tilpasset opplæring i samsvar med gjeldende forskrift
  • kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen faglig utvikling
  • kan reflektere over hvordan en kan sette elever i stand til å reflektere over læring og faglig utvikling
  • kan reflektere over hvordan en kan holde seg faglig oppdatert
Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle og reflektere over, både muntlig og skriftlig, pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger sammen med kolleger og foreldre
  • kan reflektere kritisk over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål
  • kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens utvikling
  • kan reflektere over hvordan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med eksterne aktører
Arbeids- og undervisningsformer
  • forelesninger
  • studentframlegg
  • diskusjoner
  • ulike nettbaserte oppgaver
  • skriftlige oppgaver
Arbeidskrav
  • film av reell eller fiktiv undervisningsøkt
  • analyse av elevtekst
  • produksjon av en digital tekst
  • nettseminar med vekt på studentsamarbeid
  • 75 % oppmøte til undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
Vurdering
  • 5 timer individuell skriftlig eksamen hvor begge målformer skal benyttes

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, hvor E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk