2NOD16H1 Fagdidaktikk i norsk I
- Emnekode2NOD16H1
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2022 Høst, 2023 Vår, 2023 Høst, 2024 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedHamar
- Forkunnskapskrav
Ingen
- skriving
- muntlig aktivitet
- lesing
- digitale ferdigheter
- litteraturdidaktikk
- språkdidaktikk
- tilpasset opplæring, lese- og skrivevansker
- norskfagets egenart, utvikling og legitimering
- vurdering
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har bred kunnskap om norsk som estetisk fag og ferdighetsfag
- har inngående fagdidaktisk kunnskap for relevante trinn
- har bred forståelse for fagets mandat, dets verdigrunnlag/legitimering og progresjon
- har inngående kunnskap om gjeldendende lov og forskrift for norskfaget og profesjonsutøvelsen
- har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barn og unges identitetsutvikling og dannelse i et historisk, sosialt og kulturelt perspektiv
- har bred kunnskap om hva det er å lære i norskfaget, læringsarenaer og arbeidsmetoder generelt og særlig i norskfaget
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere forskningsbasert undervisning
- kan vurdere læreverk og andre læremidler
- kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
- kan bruke varierte arbeidsmetoder som vektlegger elevaktivitet, differensiering og tilpasset opplæring i samsvar med gjeldende forskrift
- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen faglig utvikling
- kan reflektere over hvordan en kan sette elever i stand til å reflektere over læring og faglig utvikling
- kan reflektere over hvordan en kan holde seg faglig oppdatert
Studenten
- kan formidle og reflektere over, både muntlig og skriftlig, pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger sammen med kolleger og foreldre
- kan reflektere kritisk over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål
- kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens utvikling
- kan reflektere over hvordan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med eksterne aktører
- forelesninger
- studentframlegg
- diskusjoner
- ulike nettbaserte oppgaver
- skriftlige oppgaver
- film av reell eller fiktiv undervisningsøkt
- analyse av elevtekst
- produksjon av en digital tekst
- nettseminar med vekt på studentsamarbeid
- 75 % oppmøte til undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med tilsyn | ECTS - A-F | Individuell | 5 Time(r) | 100% |
- 5 timer individuell skriftlig eksamen hvor begge målformer skal benyttes
Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A til F, hvor E er laveste ståkarakter.
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet