2RED16H1 Fagdidaktikk i religion, livssyn og etikk I

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2022 Høst, 2023 Vår, 2023 Høst, 2024 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen

Emnets innhold
  • fagets historie og egenart
  • det flerkulturelle klasserommet
  • religionsdidaktikk 
  • etikkdidaktikk
  • filosofiske samtaler i klasserommet
  • vurdering
  • tilpasset opplæring

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om didaktikk knyttet til RLE-faget
  • har bred kunnskap om historisk utvikling, begrunnelse og egenart i faget i grunnskole og videregående opplæring
  • har inngående kunnskap om forskrift for faget i skolen
  • har bred kunnskap om reglement for fritak på religiøst og livssynsmessig grunnlag
  • har bred kunnskap om sentrale teorier om arbeidsmetoder og vurderingsformer i faget
  • har bred kunnskap om kravet om objektiv og nøytral undervisning i et flerkulturelt klasserom
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning på en selvstendig og faglig måte med utgangspunkt i gjeldende læreplaner
  • kan bruke varierte arbeidsmåter i undervisningen med vekt på dialog, sammenligning og kritisk refleksjon
  • kan legge til rette for og gjennomføre tilpasset opplæring i faget
  • kan legge til rette for utvikling av grunnleggende ferdigheter i faget
  • kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen faglig utvikling
Generell kompetanse

Studenten

  • kan utvikle holdninger i tråd med gjeldende lov og forskrift, og handlingsberedskap i møte med elever, foreldre og kollegaer
  • kan foreta selvstendige valg og begrunnelser, og handle ut fra disse
  • kan forstå rollen som verdiformidler og rollemodell i et flerkulturelt i en flerkulturell sammenheng
  • kan formidle fagdidaktiske problemstillinger både muntlig og skriftlig
  • kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens utvikling
Arbeids- og undervisningsformer
  • forelesninger og seminarer
  • studentframlegg
  • nettbasert undervisning
Arbeidskrav
  • 75 % frammøte til undervisning. Studenten er selv ansvarlig for å bli registrert og holde oversikt over eget fravær.
  • individuelt refleksjonsnotat om KRLE-/RE-lærerrollen
  • digital presentasjon med utgangspunkt i fag didaktisk problemstilling
  • individuell eller gruppebasert fagoppgave
Vurdering
  • 5 timer individuell skriftlig eksamen

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Skriftlig eksamen med tilsyn
ECTS - A-F
Individuell
5 Time(r)
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk