2VVEILPRO1 Veiledning, profesjon og organisasjon

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2022 Høst
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Ingen-

Emnets innhold
  • Veiledningsteorier og metoder
  • Kommunikasjon og samspill
  • Profesjonsidentitet og profesjonsutvikling
  • Etikk og veiledning
  • Overgangen fra utdanning til yrke

Læringsutbytte

En kandidat med fullført kvalifikasjon har følgende læringsutbytte i emnet:

Kunnskap

Kandidaten 

  •  har kunnskap om ulike teorier og metoder i veiledning
  • har kunnskap om profesjonsutvikling og profesjonsidentitet
  • har kunnskap om etisk refleksjon
Ferdigheter

Kandidaten

  • har ferdigheter i veiledning til enkeltpersoner og grupper 
  • har ferdigheter i å kunne velge og bruke fleksible tilnærminger til veiledning ut fra individuelle og organisatoriske forutsetninger
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan støtte veisøker i egen læring og i å delta i kollektive læringsprosesser på egen arbeidsplass.
  • har innsikt i relevante etiske problemstillinger innen veiledningsfeltet
  • kan forhold seg til mangfold av relasjoner.
Arbeids- og undervisningsformer

Studiet gjennomføres med samlingsbasert undervisning. Undervisnings- og læringsformene er forelesninger, individuelle oppgaver, gruppearbeid, ulike (veilednings)øvelser.

Gruppeveiledning vektlegges, men det gjennomføres også individuell veiledning.

I mellomperiodene veksler arbeidsformene mellom gjennomførte veiledninger med nyutdannede kolleger, deltakelse i nettverksgrupper og deltakelse i metaveiledning gitt av lærere på studiet.

Emnet er utpreget deltakeraktivt både på studiesamlinger og i mellomperioder.

Arbeidskrav
  • Det er obligatorisk deltakelse på studiesamlingene, i nettverksgruppene og i veiledningsøvelsene. Deltakelsen skal være på minst 80 %.
  • Studenten skal lede 5 veiledninger i løpet av studieperioden.
  • Studiegruppene skal ha et framlegg på en studiesamling der erfaringer fra eget veiledningsarbeid presenteres og drøftes opp mot relevant teori.
  • Studiegrupper som møtes minst 3 ganger i løpet av studiet for felles refleksjon over mentorrollen.
  • 2 logger.
  • Refleksjonsnotat.
Vurdering

Individuell veiledning i gruppe.

Vuderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk