10HH54C Teorier og arbeidsmåter

10HH54C Teorier og arbeidsmåter

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2026 Vår
Brukt i andre studieprogram
  • Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om helsearbeiderens ansvars-, funksjons- og kompetanseområde
  • har kunnskap om ulike kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder i arbeid med mennesker med ulik funksjonshemming
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap om teorier og modeller i målrettet miljøarbeid
  • har kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper
  • har innsikt i etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi
  • har bransjekunnskap om teamarbeid, ansvar og roller i tverrfaglig samarbeid
  • forstår viktigheten av tverrfaglig samarbeid i planlegging og tilrettelegging av individuell plan
Ferdigheter

Studenten

  • kan veilede brukere og pårørende i individuelt målrettet miljøarbeid
  • kan anvende ulike kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder i arbeidet med mennesker med ulike funksjonshemming
  • kan finne informasjon og fagstoff om habilitering med sikte på tiltak for størst mulig selvstendighet og livskvalitet på brukers premisser
  • kan kartlegge behov for tverrfaglig samarbeid og sette i gang tiltak for å fremme nettverksbygging
  • kan anvende kunnskap om brukerens miljø, kulturbakgrunn og livssituasjon i individuell plan
  • kan anvende evalueringsmetoder og justere tiltak iverksatt for den enkelte bruker fortløpende
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for viktigheten av nettverksbygging og inkludering i samfunnet
  • kan bygge relasjoner i tverrfaglig samarbeid for å fremme et godt teamarbeid for mennesker med ulike funksjonsnedsettelser
  • kan utvikle gode arbeidsmetoder i planlegging og tilrettelegging for individuelle behov
  • har forståelse for etiske prinsipper rundt bruk av velferdsteknologi
Emnets tema

3a. Helsearbeiderens ansvars-, funksjons- og kompetanseområde

  • Arbeid med mennesker med ulik funksjonshemming
  • Habilitering
  • Teorier og modeller i miljøarbeid
  • ACT og KAT
  • Atferdsanalytisk tilnærming
  • Kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder
  • Individuell plan / IOP
  • Motiverende intervju MI
  • Planlegging og tilrettelegging for individuelle behov
  • Juridiske og etiske vurderinger ved valg av tiltak

3b. Tverrfaglig samarbeid

  • Samarbeid mellom ulike sektorer i hjelpeapparatet og innen pedagogisk virksomhet
  • Nettverksbygging
  • Inkludering i samfunnet
  • Samarbeid med pårørende, brukerorganisasjoner og frivillige organisasjoner
  • Teamarbeid, ansvar og roller
  • Frivillige aktører

3c. Mestring av dagliglivet

  • ADL
  • Selvstendighet og mestring
  • Hva er viktig for deg?
  • Aktiviteter og fritidsarbeid
  • Velferdsteknologi og andre hjelpemidler
  • Personorientert omsorg
  • Brukermedvirkning
  • Brukerens miljø, kulturbakgrunn og livssituasjon
Arbeidsformer og læringsaktiviteter

Forelesninger, individuelle oppgaver som for eksempel PBL, gruppearbeid, rollespill, praktiske ferdighetstrening, podcast, presentasjon, refleksjoner og diskusjoner

Arbeidskrav

 Individuell oppgave

 Individuell skriftlig oppgave på 2000 ord (+/- 10 %). Muntlig framføring i klassen.  Medstudentvurdering (hverandrevurdering) etter gitte kriterier av fremføringen med påfølgende vurdering av faglærer.

For at arbeidskravet skal være godkjent, må det vurderes med karakter bestått.

Refleksjonsnotat 

Skriftlig individuelt notat til den individuelle oppgaven med studentens refleksjoner knyttet til hva studenten har lært av prosess og innhold. Omfang: 400 ord (+/- 10 %).  Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til omfang og innhold for å bli godkjent.

Vurdering

For å få karakter i emnet må alle arbeidskravene være godkjent og kravene til oppmøte på fysiske samlinger være oppfylt.

Vurderingen av den skriftlige oppgaven og muntlig framføring er grunnlaget for karakteren i emnet. Karakter bestått / ikke bestått benyttes.