10TB97E Digital produksjon II
10TB97E Digital produksjon II
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeByggfag
- StudieprogramDen digitale fagarbeider for bygg- og anleggsnæringen
- StudiestedOslo
- Studiepoeng2,5
- Start2026 Vår
Studenten:
- har kunnskap om kontroll og håndtering av versjon/revisjon på modeller og tegninger for produksjonen
- har innsikt om hvordan en «augmented reality» kan benyttes til kontroll og planlegging av produksjon på bygge- og anleggsplassen
- har kunnskap om oppbyggingen av digitale plattformer for tegninger og BIM-modeller.
Studenten:
- kan benytte AR- og VR-teknologi for geometrisk og visuell forståelse/kontroll av produksjon ved aktuelle arbeidsoppgaver
- kan benytte digitale kompetansebibliotek og KI for å finne preaksepterte løsninger til oppgaver/aktiviteter
- kan administrere en digital plattform for tegning og BIM-modell
Studenten:
- har kompetanse i hvordan digitale verktøy kan effektivisere informasjonsflyten mellom de ulike rollene i et prosjekt og vurdere nytten av disse og hvilke verktøy som er best egnet
- kan veilede fagarbeidere i bruken av digitale verktøy for produksjon
- kan gjennomføre tilgangsdelinger og ha kontroll på at laget/teamet har nødvendige tilganger til digitale plattformer for prosjektet
- Faglig ledelse
- Administrasjon av digitale stasjoner
- Revisjonskontroll
- Tilgangshåndtering og opplæring
- BIM på bygg- og anleggsplass
- Mengde uttak, planlegging og tilrettelegging for lag/team
- Kvalitetssikring av modell
- Solibri
- AR og VR i produksjon for kontroll (Augmented reality og virtual reality)
- Eks. Dalux Field for mobil / nettbrett, Microsoft Hololens
- Digitalt oppslagsverk – løsninger
- Eks. Byggforsk, Digitale figursamling, Rørweb/Kompetansebiblioteket, El-håndboka
- Bruk av KI og nødvendig vurdering av dilemmaer ved bruken
- Praksisorientert undervisning
- Gruppearbeid med logg og refleksjon
- Forelesning
- Praksis på egen arbeidsplass
- Veiledning
- Individuelle arbeidsoppgaver
- Presentasjoner
- Problembasert læring
Litteratur, utstyr og programvare studentene får tilgang til:
- Kompendier
- E-læring på læringsplattformen
- Office 365
- Tilgang til: Solibri, Archicad, Dalux, Streambim, Holte-portalen mm.
- Instrumenter: Leica BLK360, Leica RTC360, DJI Mavic mini mm.
- VR, BIM-kiosk, iPader mm.
Læremidlene oppdateres løpende for å inneholde den nyeste og gjeldene teknologiske kunnskapen om både produkter, fremgangsmåter, konsepter, forståelser, osv.
Det gis ulike mindre øvelser eller oppgaver som skal løses i løpet av emnet. Du skal skrives én samlet individuell logg der alle øvelsene/oppgavene inngår. Du benytter malen du har utviklet og fått godkjent i emnet grunnleggende digitale ferdigheter. For at loggen skal kunne godkjennes, skal den inneholde følgende:
- Forside, innholdsfortegnelse, oppgaver/øvelser og oppsummering.
- Dokumentasjon av arbeidet med gjennomføring av de ulike oppgaver. Bruke bilder og tekst med forklaringer.
- Logg og refleksjon over drøftinger/avveiinger som er gjort underveis i gruppene og alene. Bruk gjerne erfaringer eller behov fra egen bedrift som utgangspunkt for hva du tenker.
- Loggen skal vise verktøyer som er benyttet i dette arbeidskravet og eventuelt inneholde bilder fra de ulike øvelsene/oppgavene.
Loggen skal levers som en PDF-fil i Teams. Vurderingen av loggen danner grunnlag for karakteren i emnet, se «Vurdering». Se også krav til oppmøte under vurdering.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 35 Time(r) |
Veiledning | 15 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 12 Time(r) |
Nettbaserte forelesninger | 6 Time(r) |