10HH52J Fordypningsoppgave
10HH52J Fordypningsoppgave
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramSterilforsyning i helsetjenesten
- StudiestedKuben
- Studiepoeng5
- Start2026 Vår
Læringsytbytte for Emne 5:
Studenten:
- har forståelse for valgte problemstilling opp mot helheten i studiet
- har tilegnet seg kunnskaper gjennom fordypning innenfor et selvvalgt tema fra emne 2-4
- kan innhente, vurdere og bearbeide teori og drøfte sammenhengen mellom teori og praksis
- har innsikt i gjeldende myndighetskrav innenfor sterilforsyning i helsetjenesten
- kan oppdatere sin kunnskap i arbeidet med sterilforsyning og forstår dens betydning i pasientsikkerhetsarbeid
- har forståelse for sterilforsyning som grunnleggende forebygging og dets helsefremmende funksjon i et større samfunns - og verdiskapingsperspektiv.
Studenten:
- kan vurdere og begrunne faglig ulike handlingsalternativer i sitt arbeid innen sterilforsyning
- kan systematisere, utvikle og formidle erfaringsbasert kunnskap
- kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger innenfor sterilforsyning i helsetjenesten, finne informasjon og fagstoff i fagkilder og foreslå tiltak
- kan finne og anvende relevant lovverk og myndighetskrav
- kan anvende kunnskaper om sterilforsyning for å forebygge og motvirke smitte til pasient og omgivelser både teoretisk og praktisk
Studenten:
- kan bidra til samarbeidet med sine medstudenter i klassen og i arbeid med gruppeoppgaver slik at alle kan få utnyttet sin individuelle kompetanse
- har utviklet en etisk grunnholdning og er bevisst sin rolle og kompetanse i utøvelsen av sterilforsyning i helsetjenesten
- har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer, reflekterer over egen praksis og begrunner sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
- kan utføre arbeid som en del av et team og samarbeider med både egne og andre faggrupper og kommunisere adekvat med disse
- Tema for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet og konkret
- Fordypningsoppgaven skal være knyttet til ett eller flere sentrale temaer i emne 2-4
- Tema for fordypningsarbeidet skal vise faglig forståelse, etisk refleksjon, bruk av relevant teori og erfaringer fra praksis.
- Lærerstyrt undervisning og forelesninger
- Selvstudium og individuelle oppgaver
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Organisert arbeid i grupper
- Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper
- Bruk av egne praksiscase
- Problembasert læring/Prosjektarbeid med utviklings- og forbedringsforslag
- Bruk av ulike planleggings- og samhandlingsverktøy
Studenten skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid, ut fra et selvvalgt tema og problemstilling knyttet til ett eller flere temaer i utdanningens emner. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra egen yrkesutøvelse til å drøfte den aktuelle problemstillingen. Studenten skal ha tilbud om veiledning knyttet til arbeidet med fordypningsoppgaven. Fordypningsoppgaven gjennomføres primært i gruppe, men kan gjennomføres individuelt.
-Skriftlig gruppebesvarelse
-Omfang: 5000 ord (+/- 10 %)
- Muntlig presentasjon med intern og ekstern sensor
- For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha bestått teoriemnene og praksisperioden.
- Fordypningsoppgaven skal vurderes av en intern og en ekstern sensor.
- Muntlig eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.
- Endelig individuell eksamenskarakter settes etter gjennomført muntlig eksamen.
Fordypningsoppgaven utgjør i hovedsak den skriftlige delen av utdanningens avsluttende eksamen, og skal vurderes i forhold til følgende kriterier
Faglig rettet
-Oppgaven skal gjenspeile problemområder innen fordypningsområdet. Kompetanse fra studentenes basisfag skal komme til uttrykk.
Metodisk redegjørelse
-Det skal gjøres rede for metodevalg og vise evne til å finne fram kildestoff, bruke kilder i behandlingen av eget materiale, og til å vise saklig kildekritikk. Oppgaven må være utført i samsvar med gjeldende etiske retningslinjer. Besvarelsen skal ha en form som samsvarer med skolens retningslinjer for oppgaveskriving.
Selvstendighet
-Besvarelsen skal vise selvstendige vurderinger og at temaet behandles saklig, kritisk og analytisk med drøfting av standpunkter og påstander.
Oppgavelikhet
-Besvarelsen må ikke ha påfallende likhet med andre besvarelser eller annet publisert materiale. Skolen benytter seg av plagiat kontroll.
Karakterer
-Det gis en foreløpig skriftlig karakter på fordypningsoppgaven etter kriteriene, 3 uker etter innlevering