10HH52J Fordypningsoppgave
10HH52J Fordypningsoppgave
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramSterilforsyning i helsetjenesten
- StudiestedOslo
- Studiepoeng5
- Start2026 Vår
- Sterilforsyning i helsetjenesten
Læringsytbytte for Emne 5:
Studenten:
- har forståelse for valgte problemstilling opp mot helheten i studiet
- har tilegnet seg kunnskaper gjennom fordypning innenfor et selvvalgt tema fra emne 2-4
- kan innhente, vurdere og bearbeide teori og drøfte sammenhengen mellom teori og praksis
- har innsikt i gjeldende myndighetskrav innenfor sterilforsyning i helsetjenesten
- kan oppdatere sin kunnskap i arbeidet med sterilforsyning og forstår dens betydning i pasientsikkerhetsarbeid
- har forståelse for sterilforsyning som grunnleggende forebygging og dets helsefremmende funksjon i et større samfunns - og verdiskapingsperspektiv.
Studenten:
- kan vurdere og begrunne faglig ulike handlingsalternativer i sitt arbeid innen sterilforsyning
- kan systematisere, utvikle og formidle erfaringsbasert kunnskap
- kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger innenfor sterilforsyning i helsetjenesten, finne informasjon og fagstoff i fagkilder og foreslå tiltak
- kan finne og anvende relevant lovverk og myndighetskrav
- kan anvende kunnskaper om sterilforsyning for å forebygge og motvirke smitte til pasient og omgivelser både teoretisk og praktisk
Studenten:
- kan bidra til samarbeidet med sine medstudenter i klassen og i arbeid med gruppeoppgaver slik at alle kan få utnyttet sin individuelle kompetanse
- har utviklet en etisk grunnholdning og er bevisst sin rolle og kompetanse i utøvelsen av sterilforsyning i helsetjenesten
- har forståelse for etiske utfordringer og dilemmaer, reflekterer over egen praksis og begrunner sine vurderinger faglig, etisk og juridisk
- kan utføre arbeid som en del av et team og samarbeider med både egne og andre faggrupper og kommunisere adekvat med disse
- Tema for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet og konkret
- Fordypningsoppgaven skal være knyttet til ett eller flere sentrale temaer i emne 2-4
- Tema for fordypningsarbeidet skal vise faglig forståelse, etisk refleksjon, bruk av relevant teori og erfaringer fra praksis.
- Lærerstyrt undervisning og forelesninger
- Selvstudium og individuelle oppgaver
- Relevant informasjonsinnhenting på internett
- Organisert arbeid i grupper
- Lærerstyrt veiledning individuelt og i grupper
- Bruk av egne praksiscase
- Problembasert læring/Prosjektarbeid med utviklings- og forbedringsforslag
- Bruk av ulike planleggings- og samhandlingsverktøy
Emne 5 – Arbeidskrav 1: Problemstilling for oppgaven
Innleving av problemstilling for oppgave ut fra et selvvalgt tema og problemstilling knyttet til ett eller flere temaer i utdanningens emner. Godkjennes av faglærer.
Emne 5 – Arbeidskrav 2: Individuell veiledning
Minst én individuell veiledning innen 4 uker før innleveringsfrist. Godkjent ved gjennomføring. I tillegg tilbys ukentlig gruppeveiledning og individuell veiledning etter avtale.
Emne 5 – Arbeidskrav 3: Fordypningsoppgave
Studentene skal gjennomføre en obligatorisk oppgave på 5000 ord (+/-10 %). Fordypningsoppgaven gjennomføres primært i gruppe, men kan gjennomføres individuelt. Dette fordypningsarbeid skal være praksisrettet, og knyttet til ett eller flere temaer i emnet/studiet. Studentene skal gjennom hovedprosjektet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer og erfaringer fra egen yrkesutøvelse til å drøfte den aktuelle problemstillingen. Arbeidskravet er godkjent når det oppfyller formelle krav til oppgaven, og oppgaven er innlevert innen fristen. Vurderingen med karakter inngår i eksamenen.
For å kunne fremstille seg til eksamen og få karakter i emnet, må studenten ha bestått tidligere gjennomførte emner, inkludert praksisperioden. I tillegg må arbeidskravene til emnet være godkjent.
Eksamenen er skriftlig-muntlig og består av den skriftlige delen som er fordypningsoppgaven, og en individuell muntlig høring med utgangspunkt i oppgaven.
Fordypningsoppgaven og den individuelle muntlige høringen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Dersom den skriftlige delen (fordypningsoppgaven) vurderes til en ikke bestått karakter, vil ikke studenten kunne gå opp til muntlig høring.
Emnet vurderes med karakter A-F. Karakteren er en samlet vurdering av skriftlig og muntlig del og oppgis etter at den muntlige delen av eksamenen er gjennomført.
Fordypningsoppgaven skal vurderes i forhold til følgende kriterier:
Faglig rettet
-
-
- Oppgaven skal gjenspeile problemområder innen fordypningsområdet.
- Kompetanse fra studentenes basisfag skal komme til uttrykk.
-
Metodisk redegjørelse
-
-
- Det skal gjøres rede for metodevalg og vise evne til å finne fram kildestoff, bruke kilder i behandlingen av eget materiale, og til å vise saklig kildekritikk.
- Oppgaven må være utført i samsvar med gjeldende etiske retningslinjer.
- Besvarelsen skal ha en form som samsvarer med skolens retningslinjer for oppgaveskriving.
-
Selvstendighet
-
-
- Besvarelsen skal vise selvstendige vurderinger og at temaet behandles saklig, kritisk og analytisk med drøfting av standpunkter og påstander.
-
Oppgavelikhet
-
-
- Besvarelsen må ikke ha påfallende likhet med andre besvarelser eller annet publisert materiale. Skolen benytter seg av plagiat kontroll.
-