10HH91E Fordypingsoppgave
10HH91E Fordypingsoppgave
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramDemens og alderspsykiatri
- StudiestedKuben
- Studiepoeng10
- Start2026 Vår
- EmneansvarligEdutorium Admin
Studentene skal i samråd med lærer konkretisere sin egen læringsutbyttebeskrivelse i henhold til tema for hovedprosjektet og læringsutbyttebeskrivelsen for emnet.
Studenten:
· har innsikt i kunnskapsbasert praksis
· har kunnskap om utviklingsarbeid og kan oppdatere sin kunnskap om nasjonale planer, utviklingsprosjekter og innovasjon i helse- og omsorgssektoren
· kan oppdatere sin kunnskap om faglige og etiske problemstillinger knyttet til arbeid med eldre
Studenten:
· kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en valgt problemstilling knyttet til arbeid med eldre
· kan anvende kunnskap til å belyse, vurdere og reflektere over en valgt problemstilling knyttet til arbeid med eldre
· kan, innenfor eget ansvars- og arbeidsområde, planlegge, iverksette og evaluere tiltak og aktiviteter for eldre
Studenten:
· har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innen helse- og omsorgstjenesten
· har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at brukermedvirkning, den eldre brukerens integritet, og faglig forsvarlighet ivaretas
· kan gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon på arbeidsplassen, bidra til å bedre kvaliteten på arbeidsplassens tjenestetilbud
Hovedprosjektet/fordypningsoppgaven skal være knyttet til ett eller flere temaer i utdanningens emner
· Dialogforelesninger
· Selvstudium
· Basisgrupper
· Prosjektarbeid
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 130 Time(r) |
Veiledning | 10 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 55 Time(r) |
• Fordypningsoppgaven/ hovedprosjektet vurderes av en intern og en ekstern sensor
• På bakgrunn av bestått skriftlig fordypningsoppgave gis foreløpig karakter 3 dager før muntlig høring. Ved ikke bestått skriftlig fordypning vil ikke studenten kunne gå opp til muntlig høring
• Muntlig høring gjennomføres med en intern og en ekstern sensor
• Eksamen vurderes med karakter A-F. Endelig eksamenskarakter tildeles etter muntlig eksamen
• På studentenes vitnemål skal det stå en kort beskrivelse av fordypningsarbeidet/hovedprosjektet og dets innhold.