10HH91E Fordypingsoppgave

10HH91E Fordypingsoppgave

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Demens og alderspsykiatri
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2026 Vår
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
Læringsutbytte

Studentene skal i samråd med lærer konkretisere sin egen læringsutbyttebeskrivelse i henhold til tema for hovedprosjektet og læringsutbyttebeskrivelsen for emnet.

Kunnskaper

Studenten:

· har innsikt i kunnskapsbasert praksis

· har kunnskap om utviklingsarbeid og kan oppdatere sin kunnskap om nasjonale planer, utviklingsprosjekter og innovasjon i helse- og omsorgssektoren

· kan oppdatere sin kunnskap om faglige og etiske problemstillinger knyttet til arbeid med eldre

Ferdigheter

Studenten:

· kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en valgt problemstilling knyttet til arbeid med eldre

· kan anvende kunnskap til å belyse, vurdere og reflektere over en valgt problemstilling knyttet til arbeid med eldre

· kan, innenfor eget ansvars- og arbeidsområde, planlegge, iverksette og evaluere tiltak og    aktiviteter for eldre

Generell kompetanse

Studenten:

· har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innen helse- og omsorgstjenesten

· har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at brukermedvirkning, den eldre brukerens integritet, og faglig forsvarlighet ivaretas

· kan gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon på arbeidsplassen, bidra til å bedre kvaliteten på arbeidsplassens tjenestetilbud

Emnets tema

Hovedprosjektet/fordypningsoppgaven skal være knyttet til ett eller flere temaer i utdanningens emner

Arbeidsformer og læringsaktiviteter

· Dialogforelesninger

· Selvstudium

· Basisgrupper

· Prosjektarbeid

Arbeidskrav

Skriftlig fordypningsoppgave – 7500 ord +/-10%

Påfølgende muntlig eksamen

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
130 Time(r)
Veiledning
10 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
55 Time(r)
Vurdering

• Fordypningsoppgaven/ hovedprosjektet vurderes av en intern og en ekstern sensor

• På bakgrunn av bestått skriftlig fordypningsoppgave gis foreløpig karakter 3 dager før muntlig høring. Ved ikke bestått skriftlig fordypning vil ikke studenten kunne gå opp til muntlig høring

• Muntlig høring gjennomføres med en intern og en ekstern sensor

• Eksamen vurderes med karakter A-F. Endelig eksamenskarakter tildeles etter muntlig eksamen

• På studentenes vitnemål skal det stå en kort beskrivelse av fordypningsarbeidet/hovedprosjektet og dets innhold.

 

Godkjent av
NOKUT 28.06.2013