10HH91E Fordypingsoppgave

10HH91E Fordypingsoppgave

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Demens og alderspsykiatri
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2027 Vår
Brukt i andre studieprogram
  • Demens og psykisk helse hos eldre
Læringsutbytte

Studentene skal i samråd med lærer konkretisere sin egen læringsutbyttebeskrivelse i henhold til tema for hovedprosjektet og læringsutbyttebeskrivelsen for emnet.

Kunnskaper

Studenten:

· har innsikt i kunnskapsbasert praksis

· har kunnskap om utviklingsarbeid og kan oppdatere sin kunnskap om nasjonale planer, utviklingsprosjekter og innovasjon i helse- og omsorgssektoren

· kan oppdatere sin kunnskap om faglige og etiske problemstillinger knyttet til arbeid med eldre

Ferdigheter

Studenten:

· kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en valgt problemstilling knyttet til arbeid med eldre

· kan anvende kunnskap til å belyse, vurdere og reflektere over en valgt problemstilling knyttet til arbeid med eldre

· kan, innenfor eget ansvars- og arbeidsområde, planlegge, iverksette og evaluere tiltak og    aktiviteter for eldre

Generell kompetanse

Studenten:

· har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innen helse- og omsorgstjenesten

· har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at brukermedvirkning, den eldre brukerens integritet, og faglig forsvarlighet ivaretas

· kan gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon på arbeidsplassen, bidra til å bedre kvaliteten på arbeidsplassens tjenestetilbud

Emnets tema

Hovedprosjektet/fordypningsoppgaven skal være knyttet til ett eller flere temaer i utdanningens emner

Arbeidsformer og læringsaktiviteter

· Dialogforelesninger

· Selvstudium

· Basisgrupper

· Prosjektarbeid

Arbeidskrav

Problemstilling for oppgaven 

Innleving av problemstilling for oppgaven. Må vurderes av faglærer som tilfredsstillende for at arbeidskravet skal være godkjent. 

Individuell veiledning 

Minst én individuell veiledning innen 4 uker før innleveringsfrist. Godkjent ved gjennomføring. 

Fordypningsoppgave 

Skriftlig individuell fordypningsoppgave knyttet til emnets/studiets angitte læringsutbytte på 5000 ord (+/-10 %). Arbeidskravet er godkjent når det oppfyller formelle krav til oppgaven, og oppgaven er innlevert innen fristen. Vurderingen med karakter inngår i eksamenen. 

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
130 Time(r)
Veiledning
10 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
55 Time(r)
Vurdering

For å kunne fremstille seg til eksamen og få karakter i emnet, må studenten ha bestått tidligere gjennomførte emner, inkludert praksisperioden. I tillegg må alle arbeidskravene i emnet være godkjent, og studenten må ha minst 75 % oppmøte på samlinger i emnet.

Eksamenen er skriftlig-muntlig og består av den skriftlige delen som er fordypningsoppgaven, og en muntlig høring med utgangspunkt i oppgaven. Den skriftlige delen vurderes ut fra kriteriene til skriftlige oppgaver, se omtale under «Vurdering» i studieplanen.

Fordypningsoppgaven/ hovedprosjektet og den muntlige høringen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Dersom fordypningsoppgaven vurderes til en ikke bestått karakter, vil ikke studenten kunne gå opp til muntlig høring.

Emnet vurderes med karakter A-F. Karakteren er en samlet vurdering av skriftlig og muntlig del og oppgis etter at den muntlige delen av eksamenen er gjennomført.

 

Godkjent av
NOKUT 28.06.2013