10AL03C Veiledning i praksis
10AL03C Veiledning i praksis
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeLedelsesfag
- StudieprogramVeiledning
- StudiestedOslo
- Studiepoeng8
- Start2026 Vår
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Veiledning
Studenten:
- har kunnskap om metoder og kjennskap til yrkespedagogiske prinsipper som anvendes for opplæring i bedrift
- har kunnskap om begrepet tilpasset opplæring og didaktisk helhetsmodell som anvendes i veiledning av lærlinger i egen bransje
- forstår betydningen av konflikthåndtering, medvirkning, mestring og motivasjon for bedriftens og samfunnets verdiskaping
Studenten:
- anvende ulike metoder for veiledning av lærlinger i bedrift
- anvende kunnskap om veiledning i et yrkes pedagogisk perspektiv
- anvende saksgang og aktuelle samarbeidspartnere for å forebygge og håndtere konflikter
- kartlegge behov og iverksette enkle tiltak for medvirkning, mestring og motivasjon, samt tilpasset opplæring for lærlinger på egen arbeidsplass
Studenten:
- har forståelse for yrkespedagogiske og bransjeetiske prinsipper i veiledning av lærlinger
- kan utføre veiledningsmetoder tilpasset lærlingens behov og læreforutsetninger
- kan bygge relasjoner med fagpersoner og veiledningstjenester for samarbeid om tilpasset opplæring for lærlinger i bedrift
- kan bygge relasjoner med bedriftsinterne og eksterne ressurs- og fagpersoner for å forebygge og håndtere konflikter
- Metoder
- Observasjon
- Dialog
- Refleksjon
- Ferdighetstrening/øvelser
- Veiledning og yrkespedagogikk
- Erfaringsbasert læring
- Mesterlære - modellen og andre modeller
- Kommunikasjonsteknikker som fremmer læring
- Instruksjon og veiledning
- Konflikthåndtering
- Forebygge og håndtere konflikter
- Samarbeidspartnere i håndtering av konflikter
- Saksgang i forbindelse med håndtering av konflikter
- Tilpasset opplæring
- Bruk av helhetsmodellen (didaktikk)
- Intern plan for opplæringen
- Samarbeidspartnere
- Medvirkning, mestring og motivasjon
- Betydning av medvirkning, mestring og motivasjon for læring
- Hvordan legge til rette for medvirkning, mestring og motivasjon
Samlingene vil legge vekt på erfaringsdeling/diskusjon og gjennomføring av problemorienterte oppgaver/case individuelt og i grupper, samt forelesninger og veiledning.
Det forutsettes at studenten på egen hånd gjør seg kjent med lærestoffet som er nevnt i litteraturlisten eller oppgis av faglærere og som ikke direkte gjennomgås i plenum.
Skriftlig oppgave
Ta utgangspunkt i veiledning av en lærling i din lærebedrift. Du skal planlegge, gjennomføre og beskrive en praktisk veiledningssituasjon. Begrunn hvordan du vil legge opp veiledningssituasjonen ut fra ditt kjennskap til veiledningsteori og drøft gjennomføringen og ulike metoder.
Rammer:
-
- Skriftlig individuell oppgave
- Omfang: Ca. 2000 ord +/- 10 % - bruk minst 6 kildehenvisninger fra pensum.
- Vurdering: Karakter A-F
- Godkjenning: For at arbeidskravet skal være godkjent, må den skriftlige oppgaven vurderes til en beståttkarakter.
Muntlig presentasjon
Ta utgangspunkt i den skriftlige oppgaven og presenter for dine medstudenter i basisgruppen hvordan du bruker kommunikasjons- og veiledningsteori i din veiledningspraksis. Basisgruppen gir tilbakemelding med faglig begrunnelser på medstudenters gjennomføring av en veiledningssituasjon, som en øvelse i veiledning.
Basisgruppen presenterer funn og spørsmål om kommunikasjon- og veiledningsteori for klassen på neste samling.
Rammer:
-
- Muntlig presentasjon først individuelt, så i gruppe (gruppearbeid)
- Hverandrevurdering (medstudentvurdering)
- Vurdering av faglærer: Karakter bestått / ikke bestått
- Godkjenning: For at presentasjon skal være godkjent, må den den vurderes til en beståttkarakter.
Refleksjonsnotat
Studentene levere et eget skriftlig individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt. Bruk refleksjonene fra begge arbeidskravene i notatet.
Rammer:
-
- Skriftlig individuelt notat
- Omfang: Ca. 400 ord
- Godkjenning: Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til omfang og innhold for å bli godkjent.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 105 Time(r) |
Veiledning | 73 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 32 Time(r) |
Studentene får skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer. For å få karakter i emnet må alle arbeidskrav være godkjent.
Vurderingen av den skriftlige individuelle oppgaven er grunnlaget for karakteren i emnet, karakter A – F benyttes.