10AL03C Veiledning i praksis

10AL03C Veiledning i praksis

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Ledelsesfag
    • Studieprogram
      Veiledning
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      8
    • Start
      2023 Vår
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om metoder og kjennskap til yrkespedagogiske prinsipper som anvendes for opplæring i bedrift
  • har kunnskap om begrepet tilpasset opplæring og didaktisk helhetsmodell som anvendes i veiledning av lærlinger i egen bransje
  • forstår betydningen av konflikthåndtering, medvirkning, mestring og motivasjon for bedriftens og samfunnets verdiskaping
Ferdigheter

Studenten:

  • anvende ulike metoder for veiledning av lærlinger i bedrift
  • anvende kunnskap om veiledning i et yrkes pedagogisk perspektiv
  • anvende saksgang og aktuelle samarbeidspartnere for å forebygge og håndtere konflikter
  • kartlegge behov og iverksette enkle tiltak for medvirkning, mestring og motivasjon, samt tilpasset opplæring for lærlinger på egen arbeidsplass
Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for yrkespedagogiske og bransjeetiske prinsipper i veiledning av lærlinger
  • kan utføre veiledningsmetoder tilpasset lærlingens behov og læreforutsetninger 
  • kan bygge relasjoner med fagpersoner og veiledningstjenester for samarbeid om tilpasset opplæring for lærlinger i bedrift
  • kan bygge relasjoner med bedriftsinterne og eksterne ressurs- og fagpersoner for å forebygge og håndtere konflikter
Emnets tema
  1. Metoder
  • Observasjon
  • Dialog
  • Refleksjon
  • Ferdighetstrening/øvelser
  1. Veiledning og yrkespedagogikk
  • Erfaringsbasert læring
  • Mesterlære - modellen og andre modeller 
  • Kommunikasjonsteknikker som fremmer læring
  • Instruksjon og veiledning 
  1. Konflikthåndtering
  • Forebygge og håndtere konflikter
  • Samarbeidspartnere i håndtering av konflikter
  • Saksgang i forbindelse med håndtering av konflikter
  1. Tilpasset opplæring
  • Bruk av helhetsmodellen (didaktikk)
  • Intern plan for opplæringen
  • Samarbeidspartnere
  1. Medvirkning, mestring og motivasjon
  • Betydning av medvirkning, mestring og motivasjon for læring
  • Hvordan legge til rette for medvirkning, mestring og motivasjon
Arbeidsformer og læringsaktiviteter

Samlingene vil legge vekt på erfaringsdeling/diskusjon og gjennomføring av problemorienterte oppgaver/case individuelt og i grupper, samt forelesninger og veiledning.

Det forutsettes at studenten på egen hånd gjør seg kjent med lærestoffet som er nevnt i litteraturlisten eller oppgis av faglærere og som ikke direkte gjennomgås i plenum.  

Arbeidskrav
  1. Ta utgangspunkt i veiledning av en lærling i din lærebedrift. Du skal planlegge, gjennomføre og beskrive en praktisk veiledningssituasjon. Begrunn hvordan du vil legge opp veiledningssituasjonen ut fra ditt kjennskap til veiledningsteori og ulike metoder. 
  2. Presenter for dine medstudenter i basisgruppen hvordan du bruker kommunikasjons- og veiledningsteori i din veiledningspraksis.
  3. Basisgruppen gir tilbakemelding med faglig begrunnelser på medstudenters gjennomføring av en veiledningssituasjon. Som øvelse i veiledning.

Rammer: 
Skriftlig individuell oppgave (a).  Omfang: Ca. 2000 ord +/- 10%  Bruk minst 6 kildehenvininger fra pensum.
Muntlig gruppeoppgave (b,c) Presentasjon for medstudenter i basisgruppen før neste samling. Basisgruppen presenterer funn og spørsmål på neste samling.

Refleksjonsnotat 

Etter endt emne skal studentene levere et eget skriftlig individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt. Bruk refleksjonene fra b) og c) i notatet. Omfang: Ca. 200-400 ord

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
105 Time(r)
Veiledning
73 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
32 Time(r)
Vurdering

Studentene får skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.

Vurdering gis med karakter A-F.

Refleksjonsnotat er bestått ved innlevering.

Godkjent av
NOKUT 10.01.2015