10AL03C Veiledning i praksis
10AL03C Veiledning i praksis
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeLedelsesfag
- StudieprogramVeiledning
- StudiestedKuben
- Studiepoeng8
- Start2025 Vår
- EmneansvarligEdutorium Admin
Studenten:
- har kunnskap om metoder og kjennskap til yrkespedagogiske prinsipper som anvendes for opplæring i bedrift
- har kunnskap om begrepet tilpasset opplæring og didaktisk helhetsmodell som anvendes i veiledning av lærlinger i egen bransje
- forstår betydningen av konflikthåndtering, medvirkning, mestring og motivasjon for bedriftens og samfunnets verdiskaping
Studenten:
- anvende ulike metoder for veiledning av lærlinger i bedrift
- anvende kunnskap om veiledning i et yrkes pedagogisk perspektiv
- anvende saksgang og aktuelle samarbeidspartnere for å forebygge og håndtere konflikter
- kartlegge behov og iverksette enkle tiltak for medvirkning, mestring og motivasjon, samt tilpasset opplæring for lærlinger på egen arbeidsplass
Studenten:
- har forståelse for yrkespedagogiske og bransjeetiske prinsipper i veiledning av lærlinger
- kan utføre veiledningsmetoder tilpasset lærlingens behov og læreforutsetninger
- kan bygge relasjoner med fagpersoner og veiledningstjenester for samarbeid om tilpasset opplæring for lærlinger i bedrift
- kan bygge relasjoner med bedriftsinterne og eksterne ressurs- og fagpersoner for å forebygge og håndtere konflikter
- Metoder
- Observasjon
- Dialog
- Refleksjon
- Ferdighetstrening/øvelser
- Veiledning og yrkespedagogikk
- Erfaringsbasert læring
- Mesterlære - modellen og andre modeller
- Kommunikasjonsteknikker som fremmer læring
- Instruksjon og veiledning
- Konflikthåndtering
- Forebygge og håndtere konflikter
- Samarbeidspartnere i håndtering av konflikter
- Saksgang i forbindelse med håndtering av konflikter
- Tilpasset opplæring
- Bruk av helhetsmodellen (didaktikk)
- Intern plan for opplæringen
- Samarbeidspartnere
- Medvirkning, mestring og motivasjon
- Betydning av medvirkning, mestring og motivasjon for læring
- Hvordan legge til rette for medvirkning, mestring og motivasjon
Samlingene vil legge vekt på erfaringsdeling/diskusjon og gjennomføring av problemorienterte oppgaver/case individuelt og i grupper, samt forelesninger og veiledning.
Det forutsettes at studenten på egen hånd gjør seg kjent med lærestoffet som er nevnt i litteraturlisten eller oppgis av faglærere og som ikke direkte gjennomgås i plenum.
- Ta utgangspunkt i veiledning av en lærling i din lærebedrift. Du skal planlegge, gjennomføre og beskrive en praktisk veiledningssituasjon. Begrunn hvordan du vil legge opp veiledningssituasjonen ut fra ditt kjennskap til veiledningsteori og ulike metoder.
- Presenter for dine medstudenter i basisgruppen hvordan du bruker kommunikasjons- og veiledningsteori i din veiledningspraksis.
- Basisgruppen gir tilbakemelding med faglig begrunnelser på medstudenters gjennomføring av en veiledningssituasjon. Som øvelse i veiledning.
Rammer:
Skriftlig individuell oppgave (a). Omfang: Ca. 2000 ord +/- 10% Bruk minst 6 kildehenvininger fra pensum.
Muntlig gruppeoppgave (b,c) Presentasjon for medstudenter i basisgruppen før neste samling. Basisgruppen presenterer funn og spørsmål på neste samling.
Refleksjonsnotat
Etter endt emne skal studentene levere et eget skriftlig individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt. Bruk refleksjonene fra b) og c) i notatet. Omfang: Ca. 200-400 ord
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 105 Time(r) |
Veiledning | 73 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 32 Time(r) |
Studentene får skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidskravet fra lærer.
Vurdering gis med karakter A-F.
Refleksjonsnotat er bestått ved innlevering.