MLB6 Prosjektoppgave med virksomhet som studiearena
MLB6 Prosjektoppgave med virksomhet som studiearena
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeLedelsesfag
- StudieprogramMellomleder – Byggdrift og eiendomsservice
- StudiestedOslo
- Studiepoeng5
- Start2025 Vår
- Mellomleder – Byggdrift og eiendomsservice
Læringsutbytte for emnet:
Studenten:
- har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes av bransjen
- har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet som er knyttet til bransjen
- har kunnskap om relevante faglige verktøy og IKT som benyttes i bransjen
- har kunnskap om virksomhetens miljøholdning og bærekraftfokus
- har kunnskap om virksomhetens forskjellige avdelinger og produkter og ulike målgruppers behov
- forstår bransjens betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
- har kunnskap om partenes samarbeid på arbeidsplassen
Studenten:
- kan anvende sin kunnskap om mellomledelse i kommunikasjon med ledere, medarbeidere og kolleger i virksomheten
- kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger i praksis og behov for å iverksette tiltak
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for prosjektoppgaven
- kan anvende faglig kunnskap i arbeidet med problemstillingen i prosjektoppgaven
Studenten:
- har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til byggdrift og eiendomsservice
- har utviklet en etisk grunnholdning til utøvelse av mellomlederrollen som støtter krav til digitalisering og bærekraft innenfor byggdrift og eiendomsservice
- kan utføre mellomlederoppgaver som støtter behov for digitalisering og bærekraft i virksomheter innen byggdrift og eiendomsservice
- kan bygge relasjoner med medarbeidere, virksomheten, fagfeltet og på tvers av fag
- kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester knyttet til mellomlederoppgaver innenfor digitalisering og bærekraft
Undervisning i temaene:
- Krav til innhold og struktur i en prosjektoppgave
- Hvordan utvikle en problemstilling
- Kildesøk og kildebruk
Problemstilling
Studenten skal utarbeide en problemstilling i samarbeid med virksomheten som studenten har valgt som studiearena. Dette er en bedrift som studenten er ansatt i eller er tilknyttet, og som har aktivitet tilknyttet emnene i studiet. Rammene for arbeidet med prosjektoppgaven a defineres av en avtale mellom skolen og virksomheten. Det skal foreligge en skriftlig støttet til problemstillingen fra bedriften. Fagansvarlig hos Fagskolen Oslo godkjenner problemstillingen.
Skriftlig prosjektoppgave
Studenten skal levere en skriftlig prosjektoppgave på inntil 4000 ord +/- 10%, knyttet til temaet tjenester, arbeidsmetoder eller drift som angår mellomledelse, bærekraft og digitalisering i renholdsbransjen. Prosjektoppgaven skal inneholde kartlegging, analyse, konklusjoner og anbefalinger, inklduert anbefalinger til innovasjon knyttet til mellomlederoppgaver i virksomheten.
Retningslinjer for samarbeid om prosjektoppgaven
Flere studenter kan jobbe i samme bedrift og med relaterte (men ikke identiske) problemstillinger, etter avtale med veileder, bedrift og studieansvarlig på Fagskolen. Godkjenning til slike tilpasninger må gis i god tid før prosjektstart, senest fem arbeidsdager. Studenter kan samarbeide om det som leveres, men det må varsles i forkant, og omfanget må komme tydelig frem og dokumenteres. Dokumentasjonen leveres inn sammen med prosjektoppgaven. Lærere definerer dokumentasjonskrav som gjøres likt for alle studenter.
Refleksjonsnotat
Skriftlig individuelt notat til oppgaven med refleksjoner knyttet til hva som er lært av prosess og innhold må leveres. Refleksjonsnotatet skal være på 600 ord +/-10%
Godkjenning av arbeidskrav
For at arbeidskravene skal godkjennes må:
- problemstillingen være godkjent
- den skriftlige prosjektoppgaven oppfylle formelle krav til omfang, dokumentasjon og gjennomføring
- refleksjonsnotatet oppfylle de formelle kravene til omfang og innhold
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 60 Time(r) |
Veiledning | 30 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 46 Time(r) |
For å kunne fremstille seg til muntlig eksamen må studenten ha bestått alle tidligere emner og fått godkjent arbeidskravene.
Prosjektoppgaven utgjør den skriftlige delen av eksamen. I tillegg kommer en individuell muntlig høring med utgangspunkt i prosjektoppgaven. Muntlig delen gjennomføres med faglærer og en ekstern sensor. Det settes en samlet eksamenskarakter for muntlig og skriftlig del. Karakter A-F benyttes.