Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

MLB6 Prosjektoppgave med virksomhet som studiearena

MLB6 Prosjektoppgave med virksomhet som studiearena

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Ledelsesfag
    • Studieprogram
      Mellomleder – Byggdrift og eiendomsservice
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      5
    • Start
      2025 Vår
Brukt i andre studieprogram
  • Mellomleder – Byggdrift og eiendomsservice
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om begreper, prosesser og verktøy som anvendes av bransjen
  • har innsikt i relevant regelverk, standarder, avtaler og krav til kvalitet som er knyttet til bransjen
  • har kunnskap om relevante faglige verktøy og IKT som benyttes i bransjen
  • har kunnskap om virksomhetens miljøholdning og bærekraftfokus
  • har kunnskap om virksomhetens forskjellige avdelinger og produkter og ulike målgruppers behov
  • forstår bransjens betydning i et samfunns- og verdiskapingsperspektiv
  • har kunnskap om partenes samarbeid på arbeidsplassen
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende sin kunnskap om mellomledelse i kommunikasjon med ledere, medarbeidere og kolleger i virksomheten
  • kan kartlegge og identifisere faglige problemstillinger i praksis og behov for å iverksette tiltak
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for prosjektoppgaven
  • kan anvende faglig kunnskap i arbeidet med problemstillingen i prosjektoppgaven
Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for yrkes- og bransjeetiske prinsipper knyttet til byggdrift og eiendomsservice
  • har utviklet en etisk grunnholdning til utøvelse av mellomlederrollen som støtter krav til digitalisering og bærekraft innenfor byggdrift og eiendomsservice
  • kan utføre mellomlederoppgaver som støtter behov for digitalisering og bærekraft i virksomheter innen byggdrift og eiendomsservice
  • kan bygge relasjoner med medarbeidere, virksomheten, fagfeltet og på tvers av fag
  • kan utvikle arbeidsmetoder og tjenester knyttet til mellomlederoppgaver innenfor digitalisering og bærekraft  
Emnets tema

Undervisning i temaene:

  • Krav til innhold og struktur i en prosjektoppgave
  • Hvordan utvikle en problemstilling
  • Kildesøk og kildebruk
Arbeidskrav

Problemstilling
Studenten skal utarbeide en problemstilling i samarbeid med virksomheten som studenten har valgt som studiearena. Dette er en bedrift som studenten er ansatt i eller er tilknyttet, og som har  aktivitet tilknyttet emnene i studiet.  Rammene for arbeidet med prosjektoppgaven a defineres av en avtale mellom skolen og virksomheten.  Det skal foreligge en skriftlig støttet til problemstillingen fra bedriften. Fagansvarlig hos Fagskolen Oslo godkjenner problemstillingen. 

Skriftlig prosjektoppgave
Studenten skal levere en skriftlig prosjektoppgave på inntil 4000 ord +/- 10%, knyttet til temaet tjenester, arbeidsmetoder eller drift som angår mellomledelse, bærekraft og digitalisering i renholdsbransjen. Prosjektoppgaven  skal inneholde  kartlegging, analyse, konklusjoner og anbefalinger, inklduert anbefalinger til innovasjon knyttet til mellomlederoppgaver i virksomheten. 

Retningslinjer for samarbeid om prosjektoppgaven
Flere studenter kan jobbe i samme bedrift og med relaterte (men ikke identiske) problemstillinger, etter avtale med veileder, bedrift og studieansvarlig på Fagskolen. Godkjenning til slike tilpasninger må gis i god tid før prosjektstart, senest fem arbeidsdager. Studenter kan samarbeide om det som leveres, men det må varsles i forkant, og omfanget må komme tydelig frem og dokumenteres. Dokumentasjonen leveres inn sammen med prosjektoppgaven. Lærere definerer dokumentasjonskrav som gjøres likt for alle studenter. 

Refleksjonsnotat 
Skriftlig individuelt notat til oppgaven med refleksjoner knyttet til hva som er lært av prosess og innhold må leveres. Refleksjonsnotatet skal være på 600 ord +/-10%

Godkjenning av arbeidskrav
For at arbeidskravene skal godkjennes må:

  • problemstillingen være godkjent
  • den skriftlige prosjektoppgaven oppfylle formelle krav til omfang, dokumentasjon og gjennomføring
  • refleksjonsnotatet oppfylle de formelle kravene til omfang og innhold 

 

 

 

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
60 Time(r)
Veiledning
30 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
46 Time(r)
Vurdering

For å kunne fremstille seg til muntlig eksamen må studenten ha bestått alle tidligere emner og fått godkjent arbeidskravene.

Prosjektoppgaven utgjør den skriftlige delen av eksamen. I tillegg kommer en individuell muntlig høring med utgangspunkt i prosjektoppgaven.  Muntlig delen gjennomføres med faglærer og en ekstern sensor. Det settes en samlet eksamenskarakter for muntlig og skriftlig del. Karakter A-F benyttes.