10AL03D Faglig Fordypning og eksamen

10AL03D Faglig Fordypning og eksamen

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Ledelsesfag
    • Studieprogram
      Veiledning
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2026 Vår
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
Brukt i andre studieprogram
  • Veiledning
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten:

  • kan oppdatere sin veiledningskunnskap knyttet til opplæring av lærlingen i bedrift
Ferdigheter

Studenten:

  • kan innhente, bearbeide og vurdere oppdatert fagstoff om veiledning av lærlinger i bedrift
Generell kompetanse

Studenten:

  • utvikle veiledningsmetoder og planer for mottak og veiledning av lærlinger på egen arbeidsplass/hospiteringssted
Emnets tema

Fordypningsoppgaven skal være knyttet til emner i studieplanen.  Tema for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet og konkret. 

Arbeidsformer og læringsaktiviteter

Studenten har tilbud om to veiledningstimer i løpet av skriveperioden, hvorav en er obligatorisk. Deler av siste samling legges opp med eget arbeid med fordypningsoppgaven der studentene presenterer sine foreløpige arbeider for medstudenter og veileder. Hensikten er å gi felles veiledning og respons på foreløpig læringsutbytte, både for de som legger fram og de som er deltakere.

Arbeidskrav

Fordypningsoppgaven er obligatorisk og gjennomføres individuelt. Erfaringer fra egen arbeidssituasjon/hospitering skal knyttes til fordypningsoppgaven. Innen fastsatt tidspunkt må studenten ha levert forslag til fremdriftsplan med foreløpig problemstilling, metodevalg og litteratur. Dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Besvarelsen innleveres til fastsatt tid før muntlig eksamen. Utgangspunkt for disposisjon:

  • Utforme mål og begrunne valg av problemstilling jf. tema 
  • Utforme framdriftsplan
  • Gjennomføring
  • Fagspesifikk vurdering
  • Oppfølging og implementering

Studenten har tilbud om to veiledningstimer i løpet av skriveperioden, hvorav en er obligatorisk. Deler av siste samling legges opp med eget arbeid med fordypningsoppgaven der studentene presenterer sine foreløpige arbeider for medstudenter og veileder. Hensikten er å gi felles veiledning og respons på foreløpig læringsutbytte, både for de som legger fram og de som er deltakere.

Rammer:

    • Skriftlig plan for fordypningsoppgaven: Innhold foreløpig problemstilling, metodevalg og litteratur
    • Veiledning: Gjennomført minst én time
    • Skriftlig individuell fordypningsoppgave
    • Omfang oppgaven: 6000 ord +/- 10 %
    • Godkjenning: For at arbeidskravet skal være godkjent, må planen for oppgaven være levert og godkjent, obligatorisk veiledning være gjennomført og den skriftlige oppgaven være levert til avtalt frist.
AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
150 Time(r)
Veiledning
90 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
26 Time(r)
Vurdering

For å kunne fremstille seg til eksamen og få karakter i emnet, må studenten ha bestått tidligere gjennomførte emner. I tillegg må arbeidskravene til emnet være godkjent.

Eksamenen er skriftlig-muntlig og består av den skriftlige delen som er fordypningsoppgaven, og en individuell muntlig høring med utgangspunkt i oppgaven.

Fordypningsoppgaven og den individuelle muntlige høringen vurderes av en intern og en ekstern sensor. Dersom den skriftlige delen (fordypningsoppgaven) vurderes til en ikke bestått karakter, vil ikke studenten kunne gå opp til muntlig høring.

Emnet vurderes med karakter A-F. Karakteren er en samlet vurdering av skriftlig og muntlig del og oppgis etter at den muntlige delen av eksamenen er gjennomført.

Fordypningsoppgaven skal vurderes i forhold til følgende kriterier:

  • Faglig rettet

Kompetanse fra studentens eget fagområde kommer til uttrykk.

  • Metodisk redegjørelse

Det er gjort rede for metodevalg og studenten viser evne til å finne fram kildestoff, bruke kilder i behandlingen av eget materiale, og viser saklig kildekritikk. Oppgaven er utført i samsvar med gjeldende etiske retningslinjer. Besvarelsen har en form som samsvarer med skolens/tilbyders retningslinjer for oppgaveskriving.

  • Selvstendighet

Besvarelsen viser selvstendige vurderinger og behandler temaet saklig, kritisk og analytisk med drøfting av standpunkter og påstander.

  • Oppgavelikhet

Besvarelsen har ikke påfallende likhet med andre besvarelser eller annet publisert materiale.

Godkjent av
NOKUT 10.01.2015