10AL03D Faglig Fordypning og Eksamen

10AL03D Faglig Fordypning og Eksamen

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Ledelsesfag
    • Studieprogram
      Veiledning
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      10
    • Start
      2023 Vår
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten:

  • kan oppdatere sin veiledningskunnskap knyttet til opplæring av lærlingen i bedrift
Ferdigheter

Studenten:

  • kan innhente, bearbeide og vurdere oppdatert fagstoff om veiledning av lærlinger i bedrift
Generell kompetanse

Studenten:

  • utvikle veiledningsmetoder og planer for mottak og veiledning av lærlinger på egen arbeidsplass/hospiteringssted
Emnets tema

Fordypningsoppgaven skal være knyttet til emner i studieplanen.  Tema for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet og konkret. 

Arbeidsformer og læringsaktiviteter

Studenten har tilbud om to veiledningstimer i løpet av skriveperioden, hvorav en er obligatorisk. Deler av siste samling legges opp med eget arbeid med fordypningsoppgaven der studentene presenterer sine foreløpige arbeider for medstudenter og veileder. Hensikten er å gi felles veiledning og respons på foreløpig læringsutbytte, både for de som legger fram og de som er deltakere.

Arbeidskrav

Fordypningsoppgaven er obligatorisk og gjennomføres individuelt. Erfaringer fra egen arbeidssituasjon/hospitering skal knyttes til fordypningsoppgaven. Innen fastsatt tidspunkt må studenten ha levert forslag til fremdriftsplan med foreløpig problemstilling, metodevalg og litteratur. Dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Besvarelsen innleveres til fastsatt tid før muntlig eksamen. Myndighetenes kvalitetsvurderingssystem kan gi et utgangspunkt for disposisjon:

  • Utforme mål og begrunne valg av problemstilling jf. tema 
  • Utforme framdriftsplan
  • Gjennomføring
  • Fagspesifikk vurdering
  • Oppfølging og implementering

Studenten har tilbud om to veiledningstimer i løpet av skriveperioden, hvorav en er obligatorisk. Deler av siste samling legges opp med eget arbeid med fordypningsoppgaven der studentene presenterer sine foreløpige arbeider for medstudenter og veileder. Hensikten er å gi felles veiledning og respons på foreløpig læringsutbytte, både for de som legger fram og de som er deltakere.

Refleksjonsnotat:
Etter endt emne skal studentene levere et eget individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt. Omfang: maximum 800 ord

Omfang: maksimum 12 sider

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
150 Time(r)
Veiledning
90 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
26 Time(r)
Vurdering

Fordypningsoppgaven utgjør i hovedsak den skriftlige delen av utdanningens avsluttendeeksamen, og skal vurderes i forhold til følgende kriterier:

  • Faglig rettet

Kompetanse fra studentens eget fagområde kommer til uttrykk.

  • Metodisk redegjøringskrav

Det er gjort rede for metodevalg og studenten viser evne til å finne fram kildestoff, bruke kilder i behandlingen av eget materiale, og viser saklig kildekritikk. Oppgaven er utført i samsvar med gjeldende etiske retningslinjer. Besvarelsen har en form som samsvarer med skolens/tilbyders retningslinjer for oppgaveskriving.

  • Selvstendighet

Besvarelsen viser selvstendige vurderinger og behandler temaet saklig, kritisk og analytisk med drøfting av standpunkter og påstander.

  • Oppgavelikhet

Besvarelsen har ikke påfallende likhet med andre besvarelser eller annet publisert materiale.

  • Karakterer

Det gis en foreløpig skriftlig karakter på fordypningsoppgaven etter kriteriene, ca. 14dager etter innlevering. Den er utgangspunktet for muntlig eksamen. Vurdering gis med karakter A-F. Fordypningsoppgaven skal vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering.

Godkjent av
NOKUT 10.01.2015