10AL03D Faglig Fordypning og eksamen
10AL03D Faglig Fordypning og eksamen
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeLedelsesfag
- StudieprogramVeiledning
- StudiestedKuben
- Studiepoeng10
- Start2025 Vår
- EmneansvarligEdutorium Admin
Studenten:
- kan oppdatere sin veiledningskunnskap knyttet til opplæring av lærlingen i bedrift
Studenten:
- kan innhente, bearbeide og vurdere oppdatert fagstoff om veiledning av lærlinger i bedrift
Studenten:
- utvikle veiledningsmetoder og planer for mottak og veiledning av lærlinger på egen arbeidsplass/hospiteringssted
Fordypningsoppgaven skal være knyttet til emner i studieplanen. Tema for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet og konkret.
Studenten har tilbud om to veiledningstimer i løpet av skriveperioden, hvorav en er obligatorisk. Deler av siste samling legges opp med eget arbeid med fordypningsoppgaven der studentene presenterer sine foreløpige arbeider for medstudenter og veileder. Hensikten er å gi felles veiledning og respons på foreløpig læringsutbytte, både for de som legger fram og de som er deltakere.
Fordypningsoppgaven er obligatorisk og gjennomføres individuelt. Erfaringer fra egen arbeidssituasjon/hospitering skal knyttes til fordypningsoppgaven. Innen fastsatt tidspunkt må studenten ha levert forslag til fremdriftsplan med foreløpig problemstilling, metodevalg og litteratur. Dette godkjennes av veileder innen 14 dager. Besvarelsen innleveres til fastsatt tid før muntlig eksamen. Utgangspunkt for disposisjon:
- Utforme mål og begrunne valg av problemstilling jf. tema
- Utforme framdriftsplan
- Gjennomføring
- Fagspesifikk vurdering
- Oppfølging og implementering
Studenten har tilbud om to veiledningstimer i løpet av skriveperioden, hvorav en er obligatorisk. Deler av siste samling legges opp med eget arbeid med fordypningsoppgaven der studentene presenterer sine foreløpige arbeider for medstudenter og veileder. Hensikten er å gi felles veiledning og respons på foreløpig læringsutbytte, både for de som legger fram og de som er deltakere. Omfang: maksimum 12 sider
Refleksjonsnotat:
Etter endt emne skal studentene levere et eget individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt. Omfang: maximum 800 ord
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 150 Time(r) |
Veiledning | 90 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 26 Time(r) |
Fordypningsoppgaven utgjør i hovedsak den skriftlige delen av utdanningens avsluttende eksamen, og skal vurderes i forhold til følgende kriterier:
- Faglig rettet
Kompetanse fra studentens eget fagområde kommer til uttrykk.
- Metodisk redegjøringskrav
Det er gjort rede for metodevalg og studenten viser evne til å finne fram kildestoff, bruke kilder i behandlingen av eget materiale, og viser saklig kildekritikk. Oppgaven er utført i samsvar med gjeldende etiske retningslinjer. Besvarelsen har en form som samsvarer med skolens/tilbyders retningslinjer for oppgaveskriving.
- Selvstendighet
Besvarelsen viser selvstendige vurderinger og behandler temaet saklig, kritisk og analytisk med drøfting av standpunkter og påstander.
- Oppgavelikhet
Besvarelsen har ikke påfallende likhet med andre besvarelser eller annet publisert materiale.
Karakterer
Skriftlig oppgave leveres og er utgangspunkt for muntlig eksamen. Det gis en samlet vurdering med karakter A-F. Eksamen skal vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Refleksjonsnotatet er bestått ved innlevering.