10TB97B Digital hverdag I
10TB97B Digital hverdag I
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeByggfag
- StudieprogramDen digitale fagarbeider for bygg- og anleggsnæringen
- StudiestedOslo
- Studiepoeng2,5
- Start2026 Vår
Studenten:
- har kunnskap om digital utføring/gjennomføring av sjekklister, avvik, timeregistrering og oppgavedokumentasjon for en byggeplass
- har innsikt i hvordan man kan ta i bruk digital gjennomgang av HMS i et byggeprosjekt
- har innsikt i digitale fremdriftsplaner
Studenten:
- kan anvende/fylle ut digitale sjekklister, digital dokumentasjon, digital kjørebok og digital timeregistrering
- kan anvende VR-utstyr når det er relevant for HMS-utfordringer og risikoanalyser
- kan anvende digitale verktøy for avviksregistering på en byggeplass
Studenten:
- kan utvikle og oppdatere sin kunnskap innenfor bruken av digitale verktøy ved hjelp av egenlæring og tverrfaglig kontakt med andre fagarbeidere
- kan bidra til utvikling av digitale arbeidsmetoder innen kontroll i en byggeprosess etter kundens/oppdragsgiverens kvalitetskrav og etter de ulike målgruppenes behov
- Prosjektportal – Digital leveranse
- Digital HMS av bygg- og anleggsprosjekt
- Avvikshåndtering i mobile plattformer
- Digitale kommunikasjon
- Sette opp møte i kalender, invitere
- Delta/avholde videomøte
- Praksisorientert undervisning
- Gruppearbeid med logg og refleksjon
- Forelesning
- Praksis på egen arbeidsplass
- Veiledning
- Individuelle arbeidsoppgaver
- Presentasjoner
- Problembasert læring
Gjennom det pedagogiske opplegget trekkes studentene aktivt med og trenes opp til refleksjon i egen læringsprosess. Variasjon i valg av læringsmetoder er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse som omfatter både kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Litteratur, utstyr og programvare studentene får tilgang til:
- Kompendier
- E-læring på læringsplattformen
- Office 365
- Tilgang til: Solibri, Archicad, Dalux, Streambim, Holte-portalen mm.
- Instrumenter: Leica BLK360, Leica RTC360, DJI Mavic mini mm.
- VR, BIM-kiosk, iPader mm.
Læremidlene oppdateres løpende for å inneholde den nyeste og gjeldene teknologiske kunnskapen om både produkter, fremgangsmåter, konsepter, forståelser, osv.
Det gis ulike mindre øvelser eller oppgaver som skal løses i løpet av emnet. Du skal skrives én samlet individuell logg der alle øvelsene/oppgavene inngår. Du benytter malen du har utviklet og fått godkjent i emnet grunnleggende digitale ferdigheter. For at loggen skal kunne godkjennes, skal den inneholde følgende:
- Forside, innholdsfortegnelse, oppgaver/øvelser og oppsummering.
- Dokumentasjon av arbeidet med gjennomføring av de ulike oppgaver. Bruke bilder og tekst med forklaringer.
- Logg og refleksjon over drøftinger/avveiinger som er gjort underveis i gruppene og alene. Bruk gjerne erfaringer eller behov fra egen bedrift som utgangspunkt for hva du tenker.
- Loggen skal vise verktøyer som er benyttet i dette arbeidskravet og eventuelt inneholde bilder fra de ulike øvelsene/oppgavene.
Loggen skal levers som en PDF-fil i Teams. Vurderingen av loggen danner grunnlag for karakteren i emnet, se «Vurdering». Se også krav til oppmøte under vurdering.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 35 Time(r) |
Veiledning | 15 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 12 Time(r) |
Nettbaserte forelesninger | 6 Time(r) |