10TB97B Digital hverdag I

10TB97B Digital hverdag I

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Byggfag
    • Studieprogram
      Den digitale fagarbeider for bygg- og anleggsnæringen
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      2,5
    • Start
      2026 Vår
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om digital utføring/gjennomføring av sjekklister, avvik, timeregistrering og oppgavedokumentasjon for en byggeplass
  • har innsikt i hvordan man kan ta i bruk digital gjennomgang av HMS i et byggeprosjekt
  • har innsikt i digitale fremdriftsplaner
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende/fylle ut digitale sjekklister, digital dokumentasjon, digital kjørebok og digital timeregistrering
  • kan anvende VR-utstyr når det er relevant for HMS-utfordringer og risikoanalyser
  • kan anvende digitale verktøy for avviksregistering på en byggeplass
Generell kompetanse

Studenten:

  • kan utvikle og oppdatere sin kunnskap innenfor bruken av digitale verktøy ved hjelp av egenlæring og tverrfaglig kontakt med andre fagarbeidere
  • kan bidra til utvikling av digitale arbeidsmetoder innen kontroll i en byggeprosess etter kundens/oppdragsgiverens kvalitetskrav og etter de ulike målgruppenes behov
Emnets tema
  • Prosjektportal – Digital leveranse
  • Digital HMS av bygg- og anleggsprosjekt
  • Avvikshåndtering i mobile plattformer
  • Digitale kommunikasjon
    • Sette opp møte i kalender, invitere
    • Delta/avholde videomøte
Arbeidsformer og læringsaktiviteter
  • Praksisorientert undervisning
  • Gruppearbeid med logg og refleksjon
  • Forelesning
  • Praksis på egen arbeidsplass
  • Veiledning
  • Individuelle arbeidsoppgaver
  • Presentasjoner
  • Problembasert læring

Gjennom det pedagogiske opplegget trekkes studentene aktivt med og trenes opp til refleksjon i egen læringsprosess. Variasjon i valg av læringsmetoder er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse som omfatter både kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Litteratur, utstyr og programvare studentene får tilgang til:

  • Kompendier
  • E-læring på læringsplattformen
  • Office 365
  • Tilgang til: Solibri, Archicad, Dalux, Streambim, Holte-portalen mm.
  • Instrumenter: Leica BLK360, Leica RTC360, DJI Mavic mini mm.
  • VR, BIM-kiosk, iPader mm.

Læremidlene oppdateres løpende for å inneholde den nyeste og gjeldene teknologiske kunnskapen om både produkter, fremgangsmåter, konsepter, forståelser, osv.

Arbeidskrav

Det gis ulike mindre øvelser eller oppgaver som skal løses i løpet av emnet. Du skal skrives én samlet individuell logg der alle øvelsene/oppgavene inngår. Du benytter malen du har utviklet og fått godkjent i emnet grunnleggende digitale ferdigheter.  For at loggen skal kunne godkjennes, skal den inneholde følgende:

  • Forside, innholdsfortegnelse, oppgaver/øvelser og oppsummering.
  • Dokumentasjon av arbeidet med gjennomføring av de ulike oppgaver. Bruke bilder og tekst med forklaringer.
  • Logg og refleksjon over drøftinger/avveiinger som er gjort underveis i gruppene og alene. Bruk gjerne erfaringer eller behov fra egen bedrift som utgangspunkt for hva du tenker.
  • Loggen skal vise verktøyer som er benyttet i dette arbeidskravet og eventuelt inneholde bilder fra de ulike øvelsene/oppgavene.

Loggen skal levers som en PDF-fil i Teams. Vurderingen av loggen danner grunnlag for karakteren i emnet, se «Vurdering». Se også krav til oppmøte under vurdering.

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
35 Time(r)
Veiledning
15 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
12 Time(r)
Nettbaserte forelesninger
6 Time(r)
Vurdering

Loggen må være godkjent og studenten må ha minst 75 % oppmøte på samlinger i emnet for å få karakter i emnet. Karaktervurderingen er bestått / ikke bestått basert på en vurdering av arbeidskravet.