10TB97D Digital hverdag II

10TB97D Digital hverdag II

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Byggfag
    • Studieprogram
      Den digitale fagarbeider for bygg- og anleggsnæringen
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      2,5
    • Start
      2026 Vår
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om opprettelse av digitale sjekklister, administrasjon av avvik, administrering av timeregistrering og opprettelse av oppgavedokumentasjon for sitt lag/team
  • har innsikt i hvordan man kan bruke digitale verktøy for å dokumentere HMS
  • har kunnskap om digitale verktøy som kan brukes til dokumentasjon av utført arbeid og avvik
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende og administrere ulike digitale kvalitetssystemer (KS) og HMS-portaler
  • kan dokumentere avvik ved hjelp av en BIM-modell
  • kan dokumentere arbeid med digitale verktøy og instrumenter
  • kan anvende digitale verktøy for registering og håndtering av materiale som er tilført bygge- eller anleggsplassen
Generell kompetanse

Studenten:

  • kan utvikle og oppdatere sin kunnskap i digitale verktøy ved hjelp av tverrfaglig kontakt med egne og andres fagarbeidere og foreta en vurdering av nytten til ulike verktøy
  • kan etterspørre verktøy innen det digitale feltet for en fagarbeiders arbeidshverdag og melde tilbake nytten av verktøyene
  • kan bruke digitale verktøyer/plattformer til å gjennomføre/lede relevante prosesser knyttet til kvalitetssikring, HMS og prosjektoppfølging for seg selv eller teamet
  • kan håndtere og forstå arbeidsmetoder innen kontroll og registering av bygningsmateriale tilført en digital byggeplass
Emnets tema
  • Administrasjon av prosjektportal
    • Tilrettelegging av nødvendige sjekklister, rutiner, oppgaver for sitt lag/team
    • Kontroll og tilgangshåndtering av nødvendige produksjonsunderlag fra webhotell
  • Digitale vernerunder
    • Bruk av digitale verktøy for inspeksjon og gjennomføring
    • Tilpasse løsningen for sitt og bedriftens formål i henhold til aktuell arbeidsplass
  • Digitalt vareregister på bygg- og anleggsplass
    • Registrere materiell digitalt til stoffkartote
    • Eks. Bruk av Cobuilder, B-link, ByggDok
  • Avvik og dokumentasjon av/i produksjon
    • Bruk av avvikshåndtering fra byggeplass til BIM (modeller)
    • Digital dokumentasjon – 360 bilder / Scanning
Arbeidsformer og læringsaktiviteter
  • Praksisorientert undervisning
  • Gruppearbeid med logg og refleksjon
  • Prosjektarbeid med tverrfaglig fokus
  • Forelesning
  • Praksis på egen arbeidsplass
  • Veiledning
  • Individuelle arbeidsoppgaver
  • Presentasjoner
  • Problembasert læring

Litteratur, utstyr og programvare studentene får tilgang til:

  • Kompendier
  • E-læring på læringsplattformen
  • Office 365
  • Tilgang til: Solibri, Archicad, Dalux, Streambim, Holte-portalen mm.
  • Instrumenter: Leica BLK360, Leica RTC360, DJI Mavic mini mm.
  • VR, BIM-kiosk, iPader mm.

Læremidlene oppdateres løpende for å inneholde den nyeste og gjeldene teknologiske kunnskapen om både produkter, fremgangsmåter, konsepter, forståelser, osv.

Arbeidskrav

Det gis ulike mindre øvelser eller oppgaver som skal løses i løpet av emnet. Du skal skrives én samlet individuell logg der alle øvelsene/oppgavene inngår. Du benytter malen du har utviklet og fått godkjent i emnet grunnleggende digitale ferdigheter.   For at loggen skal kunne godkjennes, skal den inneholde følgende:

  • Forside, innholdsfortegnelse, oppgaver/øvelser og oppsummering.
  • Dokumentasjon av arbeidet med gjennomføring av de ulike oppgaver. Bruke bilder og tekst med forklaringer.
  • Logg og refleksjon over drøftinger/avveiinger som er gjort underveis i gruppene og alene. Bruk gjerne erfaringer eller behov fra egen bedrift som utgangspunkt for hva du tenker.
  • Loggen skal vise verktøyer som er benyttet i dette arbeidskravet og eventuelt inneholde bilder fra de ulike øvelsene/oppgavene.

Loggen skal levers som en PDF-fil i Teams. Vurderingen av loggen danner grunnlag for karakteren i emnet, se «Vurdering». Se også krav til oppmøte under vurdering.

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
35 Time(r)
Veiledning
15 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
12 Time(r)
Nettbaserte forelesninger
6 Time(r)
Vurdering

Loggen må være godkjent og studenten må ha minst 75 % oppmøte på samlinger i emnet for å få karakter i emnet. Karaktervurderingen er bestått / ikke bestått basert på en vurdering av arbeidskravet.