10TI01C Avsluttende tverrfaglig prosjekt (ATP)

10TI01C Avsluttende tverrfaglig prosjekt (ATP)

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Informasjonsmodellering (BIM)
    • Studieprogram
      BIM-tekniker Installasjon (BIM-I)
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      4
    • Start
      2026 Vår
Brukt i andre studieprogram
  • BIM-tekniker Installasjon (BIM-I)
Læringsutbytte

Emnet ATP gjennomføres i slutten av studiet. Her skal studenten benytte kompetanse fra gjennomførte emner og prosjekter og fordype seg i en faglig relevant problemstilling innenfor et gitt tema og formål. Basert på underlag gjennomføres prosjektet med individuell rapportskriving i tverrfaglige grupper der hver student leverer en individuell rapport og individuelle modellfiler og det avsluttes med en muntlig presentasjon av arbeidet. Studentenes arbeid vurderes av intern og ekstern sensor.

Det er et krav at det avsluttende tverrfaglige prosjektet skal gjenspeile en tverrfaglig forståelse av studiet og utviklingsbehovene i bransjen.

  • Strukturert 3D-Modellering: Integrere struktur- og databehandlingsmetoder.
  • IFC og modellkontroll
  • Koordinering og Dokumentasjon: Bruke modellbasert tegningsforståelse for effektiv samhandling og dokumentasjon.
  • Databehandling og Modellkontroll
Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap til å lage en problemstilling for samspillet mellom teori og praksis innenfor BIM-utdanningens overordnende læringsutbyttebeskrivelser
  • har kunnskap om georeferering som en nødvendighet for å starte et BIM-prosjekt
  • har kunnskap om oppbygging av styringsdokumenter for digital samhandling gjennom blant annet CDE
  • har kunnskap om samspillet mellom aktørene
  • har kunnskap om filhåndtering og –navngivning, kjenner til risikovurderinger i forhold til tap av data samt kan identifisere de ulike filtypene som anvendes i arbeid med BIM
  • har kunnskap om verktøy som forenkler og automatiserer prosesser. 
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til normer og krav
Ferdigheter
  • kan anvende nødvendige styringsdokumenter, herunder BEP- og BIM-manualer for praktisk digitalt samarbeid i koordinering
  • kan anvende BIM-verktøy etter definert formål
  • kan anvende relevante bransjeformater for modellering av faglig innhold
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en yrkesfaglig problemstilling
  • kan anvende programvare for å generere relevante tegninger og dokumentasjon ut fra digitale modeller
  • kan anvende modellering- og samhandlingsprogram til tverrfaglig kollisjonskontroll, verifisering av resultat og gjennomførbart, i forhold til formål og problemstilling
  • kan anvende tekstbehandlingsprogram til å skrive visuell rapport som egner seg for presentasjon av arbeidet med individuell problemstilling
  • kan anvende bransje-relatert modell standard og andre relevante åpne formater til utveksling av informasjon på tvers av ulik programvare og kan nyttiggjøre seg informasjonen i flere ulike BIM-programmer
Generell kompetanse
  • har forståelse for og tar hensyn til samspillet mellom de ulike aktørene
  • kan bygge relasjoner med aktører og andre BIM-teknikere på tvers av fag
  • kan utvikle arbeidsmetoder om BIM-programvare, -verktøy og -prosesser
  • kan utføre modelleringsarbeid knyttet til formål og problemstilling
  • kan gjennomføre kontrollarbeid ved å anvende flere ulike BIM-program
  • har forståelse for hvordan BIM kan bidra til færre feil, mindre svinn og økt bærekraft
Arbeidsformer og læringsaktiviteter

Arbeids- og læringsaktiviteter

  • Individuelle oppgaver
  • Gruppearbeid
  • Presentasjoner
  • Refleksjoner
  • Diskusjoner
  • Case oppgaver
  • Praktisk øving
  • Prosjektarbeid
  • Skriftlige innleveringer
  • Veiledning
  • Ekskursjoner
Arbeidskrav

Tverrfaglig prosjektoppgave

Studentene skal levere en individuell tverrfaglige prosjektoppgave som inngår i eksamenen sammen med en muntlig høring.

Oppgavetekst

Studentene får en gitt oppgavetekst med underlag for prosjektoppgaven.

Tema og innhold

Innholdet i oppgaveteksten vil være basert på læringsutbyttet for emnet «Avsluttende tverrfaglig prosjekt». I læringsutbyttet for emnet inngår kompetanse fra begge emner, BIM-I og PSI og fra det overordnende læringsutbyttet. Det avsluttende tverrfaglige prosjektet skal gjenspeile en tverrfaglig forståelse av studiet og utviklingsbehovene i bransjen:

  • Strukturert 3D-Modellering: Integrere struktur- og databehandlingsmetoder.
  • IFC og modellkontroll
  • Koordinering og Dokumentasjon: Bruke modellbasert tegningsforståelse for effektiv samhandling og dokumentasjon.
  • Databehandling og Modellkontroll

Rammer for gjennomføringen

Studenten skal benytte kompetanse fra gjennomførte emner og prosjekter og fordype seg i en faglig relevant problemstilling.

Alle hjelpemidler er tillatt, også at studentene hjelper hverandre.  Studentene arbeider i grupper der flere retninger innenfor BIM inngår.

Studentene gjennomfører og leverer en individuell eksamensbesvarelse i form av en rapport med vedlegg og innlevering av diverse programfiler. Produktet skal være studentens eget.

Frist for innlevering

Frist for innlevering av den skriftlige prosjektoppgaven er 10 virkedager etter at studenten har fått oppgaven. Prosjektoppgaven leveres digitalt på skolens læringsplattform.

Godkjenning og vurdering

For å få arbeidskravet godkjent, må prosjektoppgaven med alle vedlegg være levert innen fristen. Prosjektoppgaven inngår i eksamenen – se «Vurdering»

AktivitetVarighet
Veiledning
120 Time(r)
Vurdering

Den tverrfaglige prosjektoppgaven utgjør den ene delen av eksamenen. For å kunne gå opp til den muntlige delen av eksamenen må den tverrfaglige prosjektoppgaven være levert innen fristen.

Den muntlige delen av eksamenen består av en individuell framføring av prosjektoppgaven med bruk av fritt valgt presentasjonsprogram med påfølgende muntlig høring.

Intern og ekstern sensor setter en samlet karakter for den tverrfaglige prosjektoppgaven og den muntlige eksamenen. Karakter A-F benyttes.

 

Forkunnskapskrav

Emne PSI og BIM-AI skal være bestått.