10HH91B Naturlig aldring og alderdommens utfordringer
10HH91B Naturlig aldring og alderdommens utfordringer
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramDemens og alderspsykiatri
- StudiestedOslo
- Studiepoeng7,5
- Start2026 Vår
- EmneansvarligEdutorium Admin
- Demens og alderspsykiatri
Læringsutbytte for emnet:
Studenten:
- har kunnskap om normale aldersforandringer av fysisk, sansemessig, miljømessig, atferdsmessig og psykososial karakter
- har innsikt i etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi
- har innsikt i lover og forskrifter som regulerer tjenesten, trygde og pensjon- og pasientrettigheter
- forstår betydningen av hvordan mestringsstrategier og deltagelse i personsentrert omsorg kan gi økt livskvalitet for den enkelte pasient/bruker
- har kunnskap om hvordan ulike former for tap kan gi psykiske og sosiale problemer slik at funksjonsevne og livskvalitet påvirkes
- kan oppdatere sin kunnskap om innovasjon og velferdsteknologi
Studenten:
- kan anvende faglige kunnskap for å identifisere ressurser og behov for å forebygge sykdom ogfunksjonsnedsettelse
- kan kartlegge og identifisere pasienten/brukerens ressurser og behov for tiltak knyttet til ernæring, tannhelse og funksjonsnivå
- kan anvende kunnskap om mestringsstrategier for at pasienter/brukere skal kunne delta i sosialt nettverk
- kan finne informasjon om bruker og pårørendes påvirkning av sykdom og aldring
Studenten:
- kan samarbeide med pasient/ bruker og pårørende på en måte som ivaretar brukermedvirkning, mestring og verdighet, og som møter deres behov for meningsfull aktivitet
- har forståelse for personsentrert omsorg i arbeidet for å forebygge sykdom og funksjonsnedsettelse
- Aldring
• synet på aldring og eldre mennesker i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
• demografi, psykologiske og biologiske aldersforandringer
• kartlegge funksjonsnivå av fysisk, sansemessig, miljømessig, atferdsmessig og psykososial karakter
• tap, ensomhet, isolasjon og sosiale nettverk
• eldre sine opplevelse av sykdom, og det å være mottaker av hjelp
• eldre som pårørende
• ernæring og tannhelse
• tilrettelegge av fysiske omgivelser ved blant annet tekniske hjelpemidler
• innovasjon, velferdsteknologi og personsentrert omsorg
- Rettsikkerhet, lover og trygdeordninger
• lover og forskrifter knyttet til eldre og aldring
• etiske dilemmaer knyttet til utredning, omsorg og behandling av personer med demens
• overgrep mot eldre
• etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi
• kunnskaper om helse- og omsorgstjenesteloven og den enkeltes rettigheter
- Mestring, verdighet og deltagelse
• mestringsstrategier for økt livskvalitet
• empowerment, brukermedvirkning i dagliglivet
• personorientert omsorg
• innovasjon i omsorg
• verdighet, livsglede og kreativitet
4. Forebygge sykdom og funksjonsnedsettelse
• identifisere ressurser og behov
• iverksette og vurdere tiltak der det er egenomsorgssvikt
• evaluere tiltak sammen med pasient/bruker og pårørende
• samarbeid med bruker og pårørende
• egenomsorg og opplevelse av mestring
· Dialogforelesninger
· Workshop
· Selvstudium
· Basisgrupper
· Gruppearbeid
· Arbeidskrav
1. Individuell oppgave
Tema: Aldring i lys av livshistorien og mestring, verdighet og deltagelse. Skriftlig individuell oppgave m/intervju på 2500 ord (+/- 10 %). Muntlig framlegg for klassen. For at arbeidskravet skal være godkjent, må skriftlig oppgave og muntlig framføring vurderes til karakter bestått.
2. Refleksjonsnotat
Skriftlig individuelt notat til den individuelle oppgaven med studentens refleksjoner knyttet til hva studenten har lært av prosess og innhold. Omfang: ca. 300-400 ord. Refleksjonsnotatet må oppfylle de formelle kravene til omfang og innhold for å bli godkjent.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 120 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 55 Time(r) |
Veiledning | 10 Time(r) |
For å få karakter i emnet må alle arbeidskrav være godkjent.
Grunnlaget for karakteren i emnet er den skriftlige individuelle oppgaven og muntlige framføringen. Karakter bestått / ikke bestått benyttes.