10HH91B Naturlig aldring og alderdommens utfordringer

10HH91B Naturlig aldring og alderdommens utfordringer

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Helsefag
    • Studieprogram
      Demens og alderspsykiatri
    • Studiested
      Kuben
    • Studiepoeng
      7,5
    • Start
      2025 Vår
    • Emneansvarlig
      Edutorium Admin
Læringsutbytte

Læringsutbytte for emnet:

Kunnskaper

Studenten:

  • har kunnskap om normale aldersforandringer av fysisk, sansemessig, miljømessig, atferdsmessig og psykososial karakter
  • har innsikt i etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi
  • har innsikt i lover og forskrifter som regulerer tjenesten, trygde og pensjon- og pasientrettigheter
  • forstår betydningen av hvordan mestringsstrategier og deltagelse i personsentrert omsorg kan gi økt livskvalitet for den enkelte pasient/bruker
  • har kunnskap om hvordan ulike former for tap kan gi psykiske og sosiale problemer slik at funksjonsevne og livskvalitet påvirkes
  • kan oppdatere sin kunnskap om innovasjon og velferdsteknologi
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende faglige kunnskap for å identifisere ressurser og behov for å forebygge sykdom ogfunksjonsnedsettelse
  • kan kartlegge og identifisere pasienten/brukerens ressurser og behov for tiltak knyttet til ernæring, tannhelse og funksjonsnivå
  • kan anvende kunnskap om mestringsstrategier for at pasienter/brukere skal kunne delta i sosialt nettverk
  • kan finne informasjon om bruker og pårørendes påvirkning av sykdom og aldring
Generell kompetanse

Studenten:

  • kan samarbeide med pasient/ bruker og pårørende på en måte som ivaretar brukermedvirkning, mestring og verdighet, og som møter deres behov for meningsfull aktivitet
  • har forståelse for personsentrert omsorg i arbeidet for å forebygge sykdom og funksjonsnedsettelse
Emnets tema
  1. Aldring

• synet på aldring og eldre mennesker i et historisk og fremtidsrettet perspektiv

• demografi, psykologiske og biologiske aldersforandringer

• kartlegge funksjonsnivå av fysisk, sansemessig, miljømessig, atferdsmessig og psykososial karakter

• tap, ensomhet, isolasjon og sosiale nettverk

• eldre sine opplevelse av sykdom, og det å være mottaker av hjelp

• eldre som pårørende

• ernæring og tannhelse

• tilrettelegge av fysiske omgivelser ved blant annet tekniske hjelpemidler

• innovasjon, velferdsteknologi og personsentrert omsorg

  1. Rettsikkerhet, lover og trygdeordninger

lover og forskrifter knyttet til eldre og aldring

• etiske dilemmaer knyttet til utredning, omsorg og behandling av personer med demens

• overgrep mot eldre

• etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi

• kunnskaper om helse- og omsorgstjenesteloven og den enkeltes rettigheter

  1. Mestring, verdighet og deltagelse

• mestringsstrategier for økt livskvalitet

• empowerment, brukermedvirkning i dagliglivet

• personorientert omsorg

• innovasjon i omsorg

• verdighet, livsglede og kreativitet

      4. Forebygge sykdom og funksjonsnedsettelse

• identifisere ressurser og behov

• iverksette og vurdere tiltak der det er egenomsorgssvikt

• evaluere tiltak sammen med pasient/bruker og pårørende

• samarbeid med bruker og pårørende

• egenomsorg og opplevelse av mestring

Arbeidsformer og læringsaktiviteter

· Dialogforelesninger

· Workshop

· Selvstudium

· Basisgrupper

· Gruppearbeid

· Arbeidskrav

Arbeidskrav

1. Aldring i lys av livshistorien. Gruppeoppgave m/intervju og framlegg 2000 ord

2. Mestring, verdighet og deltagelse. Individuell oppgave 2500 ord

3. Refleksjonsnotat til hvert arbeidskrav, over eget læringsutbytte- maks 1000 ord

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
120 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
55 Time(r)
Veiledning
10 Time(r)
Vurdering

Det enkelte mappekrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav.

Arbeidskrav 1 vurderes som godkjent/ikke godkjent

Arbeidskrav 2 vurderes med karakter bestått/ikke bestått

Godkjent av
NOKUT 28.06.2013