10HH91B Naturlig aldring og alderdommens utfordringer
10HH91B Naturlig aldring og alderdommens utfordringer
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeHelsefag
- StudieprogramDemens og alderspsykiatri
- StudiestedKuben
- Studiepoeng7,5
- Start2025 Vår
- EmneansvarligEdutorium Admin
Læringsutbytte for emnet:
Studenten:
- har kunnskap om normale aldersforandringer av fysisk, sansemessig, miljømessig, atferdsmessig og psykososial karakter
- har innsikt i etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi
- har innsikt i lover og forskrifter som regulerer tjenesten, trygde og pensjon- og pasientrettigheter
- forstår betydningen av hvordan mestringsstrategier og deltagelse i personsentrert omsorg kan gi økt livskvalitet for den enkelte pasient/bruker
- har kunnskap om hvordan ulike former for tap kan gi psykiske og sosiale problemer slik at funksjonsevne og livskvalitet påvirkes
- kan oppdatere sin kunnskap om innovasjon og velferdsteknologi
Studenten:
- kan anvende faglige kunnskap for å identifisere ressurser og behov for å forebygge sykdom ogfunksjonsnedsettelse
- kan kartlegge og identifisere pasienten/brukerens ressurser og behov for tiltak knyttet til ernæring, tannhelse og funksjonsnivå
- kan anvende kunnskap om mestringsstrategier for at pasienter/brukere skal kunne delta i sosialt nettverk
- kan finne informasjon om bruker og pårørendes påvirkning av sykdom og aldring
Studenten:
- kan samarbeide med pasient/ bruker og pårørende på en måte som ivaretar brukermedvirkning, mestring og verdighet, og som møter deres behov for meningsfull aktivitet
- har forståelse for personsentrert omsorg i arbeidet for å forebygge sykdom og funksjonsnedsettelse
- Aldring
• synet på aldring og eldre mennesker i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
• demografi, psykologiske og biologiske aldersforandringer
• kartlegge funksjonsnivå av fysisk, sansemessig, miljømessig, atferdsmessig og psykososial karakter
• tap, ensomhet, isolasjon og sosiale nettverk
• eldre sine opplevelse av sykdom, og det å være mottaker av hjelp
• eldre som pårørende
• ernæring og tannhelse
• tilrettelegge av fysiske omgivelser ved blant annet tekniske hjelpemidler
• innovasjon, velferdsteknologi og personsentrert omsorg
- Rettsikkerhet, lover og trygdeordninger
• lover og forskrifter knyttet til eldre og aldring
• etiske dilemmaer knyttet til utredning, omsorg og behandling av personer med demens
• overgrep mot eldre
• etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi
• kunnskaper om helse- og omsorgstjenesteloven og den enkeltes rettigheter
- Mestring, verdighet og deltagelse
• mestringsstrategier for økt livskvalitet
• empowerment, brukermedvirkning i dagliglivet
• personorientert omsorg
• innovasjon i omsorg
• verdighet, livsglede og kreativitet
4. Forebygge sykdom og funksjonsnedsettelse
• identifisere ressurser og behov
• iverksette og vurdere tiltak der det er egenomsorgssvikt
• evaluere tiltak sammen med pasient/bruker og pårørende
• samarbeid med bruker og pårørende
• egenomsorg og opplevelse av mestring
· Dialogforelesninger
· Workshop
· Selvstudium
· Basisgrupper
· Gruppearbeid
· Arbeidskrav
1. Aldring i lys av livshistorien. Gruppeoppgave m/intervju og framlegg 2000 ord
2. Mestring, verdighet og deltagelse. Individuell oppgave 2500 ord
3. Refleksjonsnotat til hvert arbeidskrav, over eget læringsutbytte- maks 1000 ord
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 120 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 55 Time(r) |
Veiledning | 10 Time(r) |
Det enkelte mappekrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for mappekrav.
Arbeidskrav 1 vurderes som godkjent/ikke godkjent
Arbeidskrav 2 vurderes med karakter bestått/ikke bestått