10TB97A Grunnleggende digitale ferdigheter

10TB97A Grunnleggende digitale ferdigheter

  • Emnebeskrivelse
    • Studienivå
      Høyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
    • Fagområde
      Byggfag
    • Studieprogram
      Den digitale fagarbeider for bygg- og anleggsnæringen
    • Studiested
      Oslo
    • Studiepoeng
      2,5
    • Start
      2026 Vår
Læringsutbytte
Kunnskaper

Studenten:

  • har innsikt i ulike digitale kommunikasjonsverktøy/apper som finnes til ulike formål for en fagarbeider i bygg- og anleggsnæringen
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige digitale kunnskap ved å lære nye aktuelle funksjoner og programmer og grunnleggende bruk av KI    
  • har kunnskap om digitaliseringens betydning for verdiskapning i bygg- og anleggsnæringen
  • har kunnskap om og kjennskap til betydningen av prosjekthotell og muligheter for tilgjengeliggjøring av dokumentasjon i bygge- og anleggsprosjekter
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen digitalisering
Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende ulike digitale kommunikasjons- og IKT-verktøy for dokumentasjon, kommunikasjon og planlegging
  • kan ved hjelp av digitale bibliotek og KI finne informasjon og fagstoff som er relevant for ulike yrkesfaglige problemstillinger under en spesifikk arbeidsoperasjon
  • kan anvende epost-systemer for å organisere, kommunisere og planlegge effektivt
Generell kompetanse

Studenten:

  • har grunnleggende digital kompetanse etter fagarbeiders behov for å kunne dokumentere sitt daglige arbeid
  • har utviklet en generelt god digital forståelse og løsningsorientering og kan hente frem og levere prosjektspesifikk dokumentasjon fra ulike IKT-løsninger
  • kan utvikle egne arbeidsmetoder ved bruk av digitale verktøy
  • kan fortsette å utvikle sin egen kompetanse, samt ferdigheter innenfor grunnleggende bruk av digitale verktøy
Emnets tema
  • Introduksjon og oppstart
    • Velkommen
    • Registering
    • Skolens plattformer og systemer
  • Hvordan dokumentere arbeidskrav i form av logg
    • Utvikle en egen mal for loggføring
  • Digitale mål og visjoner for bygg- og anleggsnæringen (BAE)
    • Fagarbeiderens rolle
  • Digitale verktøyer og apper/tjenester for byggeplass
    • Hva finnes og til hvilke formål?
    • Hva kan KI brukes til
  • Digital kommunikasjon, tekst- og tallbehandlingsverktøy
    • Kommunikasjonsmetoder og prosesser
    • Eks. MS-produktene – Word, Excel, PowerPoint, Teams og OneNote
    • Effektiv bruk av mail, kalender, møter og kontakter. Eks. Outlook
    • Apper for KI
    • Møter via mobile møterom. Eks. Teams
    • Opplæring i fjernhjelp
    • Skjermdump, eks. utklippsverktøy / Snagit
  • Bruk av web-hotell
    • Eks. Interaxo, Byggeweb, BIMcontact, BIMsync, Onedrive
Arbeidsformer og læringsaktiviteter
  • Praksisorientert undervisning
  • Gruppearbeid med logg og refleksjon
  • Praksis på egen arbeidsplass
  • Veiledning (nettbasert) i grupper eller individuelt
  • Individuelle arbeidsoppgaver
  • Nettvideoer og nettforelesninger
  • Problembasert læring
  • Egentest

Gjennom det pedagogiske opplegget trekkes studentene aktivt med og trenes opp til refleksjon i egen læringsprosess. Variasjon i valg av læringsmetoder er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse som omfatter både kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Litteratur, utstyr og programvare:

  • Kompendier
  • E-læring på læringsplattformen
  • Office 365

Læremidlene oppdateres løpende for å inneholde den nyeste og gjeldene teknologiske kunnskapen om både produkter, fremgangsmåter, konsepter, forståelser, osv.

Arbeidskrav

Det gis ulike mindre øvelser eller oppgaver som skal løses i løpet av emnet. Du skal utvikle og skrive én samlet individuell logg fra øvelsene/oppgavene. Den loggen du utvikler og får godkjent, vil være en mal for loggen fra de andre emnene. For at loggen skal kunne godkjennes, skal den inneholde følgende:

  • Forside, innholdsfortegnelse, oppgaver/øvelser og oppsummering.
  • Dokumentasjon av arbeidet med gjennomføring av de ulike oppgaver. Bruke bilder og tekst med forklaringer.
  • Logg og refleksjon over drøftinger/avveiinger som er gjort underveis i gruppene og alene. Bruk gjerne erfaringer eller behov fra egen bedrift som utgangspunkt for hva du tenker.
  • Loggen skal vise verktøyer som er benyttet i dette arbeidskravet og eventuelt inneholde bilder fra de ulike øvelsene/oppgavene.

Loggen skal levers som en PDF-fil i Teams. Vurderingen av loggen danner grunnlag for karakteren i emnet, se «Vurdering». Se også krav til oppmøte under vurdering.

AktivitetVarighet
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav)
35 Time(r)
Veiledning
15 Time(r)
Lærerstyrt undervisning
12 Time(r)
Nettbaserte forelesninger
6 Time(r)
Vurdering

Loggen må være godkjent og studenten må ha minst 75 % oppmøte på samlinger i emnet for å få karakter i emnet. Karaktervurderingen er bestått / ikke bestått basert på en vurdering av arbeidskravet.