10TB97A Grunnleggende digitale ferdigheter
10TB97A Grunnleggende digitale ferdigheter
- Emnebeskrivelse
- StudienivåHøyere yrkesfaglig utdanning, nivå 5.1
- FagområdeByggfag
- StudieprogramDen digitale fagarbeider for bygg- og anleggsnæringen
- StudiestedOslo
- Studiepoeng2,5
- Start2026 Vår
Studenten:
- har innsikt i ulike digitale kommunikasjonsverktøy/apper som finnes til ulike formål for en fagarbeider i bygg- og anleggsnæringen
- kan oppdatere sin yrkesfaglige digitale kunnskap ved å lære nye aktuelle funksjoner og programmer og grunnleggende bruk av KI
- har kunnskap om digitaliseringens betydning for verdiskapning i bygg- og anleggsnæringen
- har kunnskap om og kjennskap til betydningen av prosjekthotell og muligheter for tilgjengeliggjøring av dokumentasjon i bygge- og anleggsprosjekter
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen digitalisering
Studenten:
- kan anvende ulike digitale kommunikasjons- og IKT-verktøy for dokumentasjon, kommunikasjon og planlegging
- kan ved hjelp av digitale bibliotek og KI finne informasjon og fagstoff som er relevant for ulike yrkesfaglige problemstillinger under en spesifikk arbeidsoperasjon
- kan anvende epost-systemer for å organisere, kommunisere og planlegge effektivt
Studenten:
- har grunnleggende digital kompetanse etter fagarbeiders behov for å kunne dokumentere sitt daglige arbeid
- har utviklet en generelt god digital forståelse og løsningsorientering og kan hente frem og levere prosjektspesifikk dokumentasjon fra ulike IKT-løsninger
- kan utvikle egne arbeidsmetoder ved bruk av digitale verktøy
- kan fortsette å utvikle sin egen kompetanse, samt ferdigheter innenfor grunnleggende bruk av digitale verktøy
- Introduksjon og oppstart
- Velkommen
- Registering
- Skolens plattformer og systemer
- Hvordan dokumentere arbeidskrav i form av logg
- Utvikle en egen mal for loggføring
- Digitale mål og visjoner for bygg- og anleggsnæringen (BAE)
- Fagarbeiderens rolle
- Digitale verktøyer og apper/tjenester for byggeplass
- Hva finnes og til hvilke formål?
- Hva kan KI brukes til
- Digital kommunikasjon, tekst- og tallbehandlingsverktøy
- Kommunikasjonsmetoder og prosesser
- Eks. MS-produktene – Word, Excel, PowerPoint, Teams og OneNote
- Effektiv bruk av mail, kalender, møter og kontakter. Eks. Outlook
- Apper for KI
- Møter via mobile møterom. Eks. Teams
- Opplæring i fjernhjelp
- Skjermdump, eks. utklippsverktøy / Snagit
- Bruk av web-hotell
- Eks. Interaxo, Byggeweb, BIMcontact, BIMsync, Onedrive
- Praksisorientert undervisning
- Gruppearbeid med logg og refleksjon
- Praksis på egen arbeidsplass
- Veiledning (nettbasert) i grupper eller individuelt
- Individuelle arbeidsoppgaver
- Nettvideoer og nettforelesninger
- Problembasert læring
- Egentest
Gjennom det pedagogiske opplegget trekkes studentene aktivt med og trenes opp til refleksjon i egen læringsprosess. Variasjon i valg av læringsmetoder er nødvendig for å oppnå en helhetlig kompetanse som omfatter både kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Litteratur, utstyr og programvare:
- Kompendier
- E-læring på læringsplattformen
- Office 365
Læremidlene oppdateres løpende for å inneholde den nyeste og gjeldene teknologiske kunnskapen om både produkter, fremgangsmåter, konsepter, forståelser, osv.
Det gis ulike mindre øvelser eller oppgaver som skal løses i løpet av emnet. Du skal utvikle og skrive én samlet individuell logg fra øvelsene/oppgavene. Den loggen du utvikler og får godkjent, vil være en mal for loggen fra de andre emnene. For at loggen skal kunne godkjennes, skal den inneholde følgende:
- Forside, innholdsfortegnelse, oppgaver/øvelser og oppsummering.
- Dokumentasjon av arbeidet med gjennomføring av de ulike oppgaver. Bruke bilder og tekst med forklaringer.
- Logg og refleksjon over drøftinger/avveiinger som er gjort underveis i gruppene og alene. Bruk gjerne erfaringer eller behov fra egen bedrift som utgangspunkt for hva du tenker.
- Loggen skal vise verktøyer som er benyttet i dette arbeidskravet og eventuelt inneholde bilder fra de ulike øvelsene/oppgavene.
Loggen skal levers som en PDF-fil i Teams. Vurderingen av loggen danner grunnlag for karakteren i emnet, se «Vurdering». Se også krav til oppmøte under vurdering.
Aktivitet | Varighet |
---|---|
Selvstudium (inkl. løsning av arbeidskrav) | 35 Time(r) |
Veiledning | 15 Time(r) |
Lærerstyrt undervisning | 12 Time(r) |
Nettbaserte forelesninger | 6 Time(r) |