KROI4007 Metoder for pedagogisk innovasjon og kollegaveiledning

    • Studiepoeng
      10
    • Undervisningssemestre
      2028 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Elverum
    • Forkunnskapskrav

      Ingen spesielle krav.

Emnets innhold

 

  • Lærerrollen i stadig endring  
  • Ulike metoder for pedagogisk utviklingsarbeid  
  • Relevante styringsdokumenter 
  • Det digitale mulighetsrommet i undervisning  
  • Tverrfaglig 
  • Praksis 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:  

Kunnskap

Studenten 

  • har inngående kunnskap om metoder for pedagogisk innovasjon
  • har inngående kunnskap om hvordan digital kompetanse og digitale ressurser kan anvendes i undervisning for å imøtekomme faglige problemstillinger 
  • har inngående kunnskap om hvordan undervisning kan bidra til elevers utdanning, danning og identitetsutvikling
     
  • har kunnskap om metoder for kollegaveiledning 
  • har inngående kunnskap om samspillet mellom elever, og mellom lærer og elev, om skoleledelse, klasseledelse, teamarbeid og skole-hjemsamarbeid
Ferdigheter

Studenten 

  • kan anvende metoder for pedagogisk innovasjon
  • kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
     
  • kan bidra aktivt i kollegaveiledning og være en ressurs i og for skolen
  • kan bruke forskingsbasert kunnskap om elevenes utvikling og bakgrunn på en avansert måte for å stimulere til læring og tilpasset opplæring
  • kan analysere og vurdere risiko i opplæringen og gjennomføre opplæringen slik at sikkerhet, helse og miljø ivaretas  
Generell kompetanse

Studenten 

  • kan formidle lærerrollen i en kompleks samtid og i møte med en uviss fremtid
  • kan på et avansert nivå kommunisere om faglige problemstillinger 
  • kan være i dialog med elever, kollegaer eller andre aktører i skolen som ledd i egen pedagogisk utvikling 
  • kan kritisk vurdere digitale ressurser og sosiale medier innenfor kroppsøving og idrettsfag
     
  • kan opptre som en fullverdig profesjonsutøver
  • har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
  • vise ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis 
  • vise evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap, med elever og med andre aktører
Arbeids- og undervisningsformer
  • Omvendt undervisning (flipped classroom).  
  • Veiledning 
  • Gruppearbeid  
  • Oppgaveskriving 
  • Selvstudium 
  • Praksisopplæring (10 dager)
Arbeidskrav

Obligatoriske krav knyttet til individuell refleksjonsrapport (del 1 av eksamen):

  1. Deltagelse på diskusjoner i tilknytning til omvendt undervisning om metoder for pedagogisk utviklingsarbeid 
  2. Veiledninger på plan for pedagogisk utviklingsarbeid  
  3. Godkjent plan for praktisk gjennomføring  
  4. Gjennomføring av pedagogisk utviklingsarbeid i praksis 

 For del 2 av eksamen er det ingen obligatoriske krav

Vurdering

To-delt eksamen: 

Del 1
Skriftlig individuell refleksjonsrapport fra pedagogisk utviklingsarbeid. Vurderes til bestått / ikke bestått.  

Del 2
Praksisopplæring i tråd med Plan for praksis. Vurderes av øvingslærer i samarbeid med kontaktlærer fra Høgskolen. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.  

Begge deleksamener må være bestått for å få endelig karakter i emnet.  

Vurderinger
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Oppgave
Bestått - Ikke bestått
Individuell
  • Alle
Praksis
Bestått - Ikke bestått
  • Alle
Fakultet
Fakultet for helse- og sosialvitenskap
Institutt
Institutt for folkehelse- og idrettsvitenskap