KROI4007 Metoder for pedagogisk innovasjon og kollegaveiledning
- Studiepoeng10
- Undervisningssemestre2028 Vår
- UndervisningsspråkNorsk
- UndervisningsstedElverum
- Forkunnskapskrav
Ingen spesielle krav.
- Lærerrollen i stadig endring
- Ulike metoder for pedagogisk utviklingsarbeid
- Relevante styringsdokumenter
- Det digitale mulighetsrommet i undervisning
- Tverrfaglig
- Praksis
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- har inngående kunnskap om metoder for pedagogisk innovasjon
- har inngående kunnskap om hvordan digital kompetanse og digitale ressurser kan anvendes i undervisning for å imøtekomme faglige problemstillinger
- har inngående kunnskap om hvordan undervisning kan bidra til elevers utdanning, danning og identitetsutvikling
- har kunnskap om metoder for kollegaveiledning
- har inngående kunnskap om samspillet mellom elever, og mellom lærer og elev, om skoleledelse, klasseledelse, teamarbeid og skole-hjemsamarbeid
Studenten
- kan anvende metoder for pedagogisk innovasjon
- kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning
- kan bidra aktivt i kollegaveiledning og være en ressurs i og for skolen
- kan bruke forskingsbasert kunnskap om elevenes utvikling og bakgrunn på en avansert måte for å stimulere til læring og tilpasset opplæring
- kan analysere og vurdere risiko i opplæringen og gjennomføre opplæringen slik at sikkerhet, helse og miljø ivaretas
Studenten
- kan formidle lærerrollen i en kompleks samtid og i møte med en uviss fremtid
- kan på et avansert nivå kommunisere om faglige problemstillinger
- kan være i dialog med elever, kollegaer eller andre aktører i skolen som ledd i egen pedagogisk utvikling
- kan kritisk vurdere digitale ressurser og sosiale medier innenfor kroppsøving og idrettsfag
- kan opptre som en fullverdig profesjonsutøver
- har evne til å reflektere over egen profesjonsrolle og- utøvelse
- vise ansvarlighet for avtaler og oppgaver i praksis
- vise evne til samarbeid og hensiktsmessig kommunikasjon i profesjonsfaglig fellesskap, med elever og med andre aktører
- Omvendt undervisning (flipped classroom).
- Veiledning
- Gruppearbeid
- Oppgaveskriving
- Selvstudium
- Praksisopplæring (10 dager)
Obligatoriske krav knyttet til individuell refleksjonsrapport (del 1 av eksamen):
- Deltagelse på diskusjoner i tilknytning til omvendt undervisning om metoder for pedagogisk utviklingsarbeid
- Veiledninger på plan for pedagogisk utviklingsarbeid
- Godkjent plan for praktisk gjennomføring
- Gjennomføring av pedagogisk utviklingsarbeid i praksis
For del 2 av eksamen er det ingen obligatoriske krav
To-delt eksamen:
Del 1
Skriftlig individuell refleksjonsrapport fra pedagogisk utviklingsarbeid. Vurderes til bestått / ikke bestått.
Del 2
Praksisopplæring i tråd med Plan for praksis. Vurderes av øvingslærer i samarbeid med kontaktlærer fra Høgskolen. Prestasjonen vurderes til Bestått/Ikke bestått.
Begge deleksamener må være bestått for å få endelig karakter i emnet.
Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentar |
---|---|---|---|---|---|---|
Oppgave | Bestått - Ikke bestått | Individuell |
| |||
Praksis | Bestått - Ikke bestått |
|
Pensum
Ingen pensumliste tilgjengelig for dette emnet