SPE2140 Spesialpedagogikkens estetiske verdigrunnlag
- EmnekodeSPE2140
- Studiepoeng15
- Undervisningssemestre2027 Vår
- Undervisnings- og eksamensspråkNorsk
- UndervisningsstedLillehammer
- Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper: SPE2100 Deltagelse og marginalisering, SPE2120 Forskningsmetoder i spesialpedagogikk og SPE2130 Spesialpedagogisk praksis
Emnet retter seg inn mot estetiske verdigrunnlag og alternative perspektiver i spesialpedagogikken, og gir studentene innsikt i ulike praksiser, perspektiver og arenaer som kan berike det spesialpedagogiske arbeidet. Sammen med de andre emnene i bachelorgraden skal dette emnet bidra til å skape en helhetlig og bevisst spesialpedagog. Gjennom refleksjon og kritisk utforsking av egne holdninger og verdier i møte med estetiske perspektiver, skal studenten utvikle en dypere forståelse av sin rolle som spesialpedagogisk fagperson. Studentene vil undersøke hvordan teoretiske, etiske, estetiske og praksisnære perspektiver kan integreres i deres arbeid, og hvordan estetiske verdier kan styre bevisste valg og holdninger i møte med mennesker med funksjonsnedsettelser.
Læringsutbytte
Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:
Studenten
- Har kunnskap om aktive valg og holdninger knyttet til estetiske tilnærminger i spesialpedagogikken
- har kunnskap om hvordan egne holdninger og erfaringer former verdigrunnlaget de har som spesialpedagogisk fagperson
- har kjennskap til alternative perspektiver, arenaer og praksiser innen spesialpedagogikken
Studenten
- kan planlegge, lede og kritisk vurdere enklere estetiske og alternative spesialpedagogiske praksiser
- kan identifisere og diskutere bruken av estetiske og alternative spesialpedagogiske praksiser og metoder både muntlig og skriftlig
- kan vurdere implikasjonene av spesialpedagogiske verktøy i et bærekraftig perspektiv
Studenten
- kan reflektere kritisk over spesialpedagogens rolle i et helhetsperspektiv med etisk og estetisk blikk
- kan argumentere skriftlig og muntlig med bruk av spesialpedagogisk teorigrunnlag fra estetisk ståsted
- kan kritisk evaluere bruk av estetiske og alternative metoder og praksiser i spesialpedagogisk arbeid og faglige publikasjoner
- 75% aktiv deltakelse på undervisning og seminar
- Muntlig gruppepresentasjon, i gruppe på 2-5 personer
- En individuell, skriftlig oppgave
| Vurderingsordning | Karakterskala | Gruppe/individuell | Varighet | Hjelpemidler | Andel | Kommentarer |
|---|---|---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | ECTS - A-F | Individuell |
|