SPE2140 Spesialpedagogikkens estetiske verdigrunnlag

    • Emnekode
      SPE2140
    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2027 Vår
    • Undervisnings- og eksamensspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Lillehammer
    • Forkunnskapskrav

      Anbefalte forkunnskaper: SPE2100 Deltagelse og marginalisering, SPE2120 Forskningsmetoder i spesialpedagogikk og SPE2130 Spesialpedagogisk praksis 

Emnets innhold

Emnet retter seg inn mot estetiske verdigrunnlag og alternative perspektiver i spesialpedagogikken, og gir studentene innsikt i ulike praksiser, perspektiver og arenaer som kan berike det spesialpedagogiske arbeidet. Sammen med de andre emnene i bachelorgraden skal dette emnet bidra til å skape en helhetlig og bevisst spesialpedagog. Gjennom refleksjon og kritisk utforsking av egne holdninger og verdier i møte med estetiske perspektiver, skal studenten utvikle en dypere forståelse av sin rolle som spesialpedagogisk fagperson. Studentene vil undersøke hvordan teoretiske, etiske, estetiske og praksisnære perspektiver kan integreres i deres arbeid, og hvordan estetiske verdier kan styre bevisste valg og holdninger i møte med mennesker med funksjonsnedsettelser. 

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten 

  • Har kunnskap om aktive valg og holdninger knyttet til estetiske tilnærminger i spesialpedagogikken 
  • har kunnskap om hvordan egne holdninger og erfaringer former verdigrunnlaget de har som spesialpedagogisk fagperson  
  • har kjennskap til alternative perspektiver, arenaer og praksiser innen spesialpedagogikken 
Ferdigheter

Studenten  

  • kan planlegge, lede og kritisk vurdere enklere estetiske og alternative spesialpedagogiske praksiser 
  • kan identifisere og diskutere bruken av estetiske og alternative spesialpedagogiske praksiser og metoder både muntlig og skriftlig  
  • kan vurdere implikasjonene av spesialpedagogiske verktøy i et bærekraftig perspektiv 
Generell kompetanse

Studenten   

  • kan reflektere kritisk over spesialpedagogens rolle i et helhetsperspektiv med etisk og estetisk blikk 
  • kan argumentere skriftlig og muntlig med bruk av spesialpedagogisk teorigrunnlag fra estetisk ståsted 
  • kan kritisk evaluere bruk av estetiske og alternative metoder og praksiser i spesialpedagogisk arbeid og faglige publikasjoner 
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer 
  • Gruppearbeid  
Obligatoriske aktiviteter
  • 75% aktiv deltakelse på undervisning og seminar 
  • Muntlig gruppepresentasjon, i gruppe på 2-5 personer
  • En individuell, skriftlig oppgave 
Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentarer
Muntlig eksamen
ECTS - A-F
Individuell
  • Alle
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk
Fagområde
Pedagogiske fag
Studieprogram
Bachelor i spesialpedagogikk
Emnenivå
Videregående emner, nivå II (200-LN)