Statusmelding

Emnebeskrivelsen for valgt semester er ikke publisert enda. Her er den siste versjonen vi har tilgjengelig.

MUS4008 Profesjonsfag 4: Tverrfaglig profesjonspedagogikk

    • Studiepoeng
      15
    • Undervisningssemestre
      2027 Vår
    • Undervisningsspråk
      Norsk
    • Undervisningssted
      Hamar
    • Forkunnskapskrav

      Samtlige emner tilknyttet de tre første studieårene må være bestått. Anbefalte forkunnskaper: Bestått Profesjonsfag 3: fagdidaktikk musikk.

Emnets innhold
  • Praktisk-didaktisk arbeid med tverrfaglig og tverrkunstnerlig tilsnitt
  • Fagdidaktiske og musikkpedagogiske grunnlagsproblemer knyttet spesielt til tverrfaglighet og digital kompetanse, samt kreative og estetiske læreprosesser
  • Ulike former for tverrfaglighet, samt muligheter og utfordringer knyttet til det å jobbe tverrfaglig og prosjektbasert i ulike skoleslag
  • Utforskende prosjektarbeid

Læringsutbytte

Ved bestått emne har studenten oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om læring og utfordringer blant mangfoldet av elever i grunnskolen, videregående skole og kulturskolen, samt hvilke muligheter kreativitet, tverrfaglighet og praktiske og estetiske tilnærmingsmåter kan bidra med i inkludering av alle elever
  • har inngående kunnskap om musikkpedagogikkens og estetikkens historiske og vitenskapelige basis, og kan bygge på dette i utforskning av tverrfaglig prosjektbasert undervisning
  • har avansert kunnskap om aktuell fagdidaktikk og ulike former for tverrfaglighet, samt muligheter og utfordringer ved å jobbe tverrfaglig og prosjektbasert i grunnskolen, videregående skole og kulturskolen 
Ferdigheter

Studenten

  • kan bidra til elevers kreative prosesser, estetiske opplevelser, erfaringer og kritiske refleksjoner, spesielt knyttet til tverrfaglig og tverrkunstnerlig arbeid som inkluderer musikk
  • kan anvende og vise profesjonsfaglig digital kompetanse i planlegging, organisering, gjennomføring og vurdering av prosjektbasert tverrfaglig undervisning
  • kan reflektere kritisk over musikkens funksjoner i samfunnet og kan anvende fagdidaktisk og musikkpedagogisk grunnlagstenkning for å utvikle prosjekter og planlegge undervisning i møte med andre fagområder og lokalt kultur- og samfunnsliv
Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for musikkundervisning og annen undervisning i grunnskole, videregående skole og kulturskole, i samspill med andre fagområder, og for egen profesjonsutøvelse
  • kan bidra i profesjonsfaglige fellesskap og tverrfaglige sammenhenger med spesialkompetanse i relevant fagdidaktikk og musikk-/profesjonspedagogikk.
  • har opparbeidet seg endringskompetanse og kan vurdere lærerrollen innenfor det praktiske og estetiske fagområdets utvikling, utfordringer og muligheter i ulike skoleslag, samt bidra til nytenkning og innovasjon knyttet til demokratisk deltakelse og folkehelse og livsmestring gjennom tverrfaglige og tverrkunstnerlige prosjekter som inkluderer musikk
Arbeids- og undervisningsformer
  • Forelesninger
  • Seminarer med studentpresentasjoner og diskusjoner
  • Praktisk-didaktisk arbeid
  • Arbeid i grupper med tverrfaglig didaktisk opplegg
  • 15 dager praksis i aktuelt skoleslag; grunnskole, kulturskole og/eller videregående skole

Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene involveres i evaluering av undervisningen i tråd med høgskolens kvalitetssystem.

Praksis

Praksis går som en rød tråd gjennom Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk. Emnene i utdanningen har sammen med praksisstudiet ansvar for at studentene utvikler kompetanse og identitet som lærer. Arbeidet med emnene og praksis knyttes sammen blant annet gjennom oppgaver som studentene kan forberede på høgskolen og gjennomføre i praksisperioden. Samtidig skal studentenes erfaringer fra praksis være gjenstand for etterarbeid og faglig refleksjon. Retningslinjene for praksisstudiet knytter emnene og praksisstudiet sammen ved at det er klare faglige krav til innholdet i praksisperiodene i hvert studieår.

Obligatoriske aktiviteter
  • Muntlig framlegg knyttet til emnets tematikk med omfang ca. 20 minutter
  • Gruppeoppgave som inneholder en praktisk-muntlig presentasjon av et tverrfaglig didaktisk opplegg. Til presentasjonen skal det legges ved et skriftlig refleksjonsnotat fra arbeidet med omfang på ca. 1500 ord.
  • Minimum 75% frammøte til undervisning i henhold til semesterplanen.
Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager der et eller flere av emnets tema diskuteres i en akademisk tekst. Omfang 2500-3000 ord.

Prestasjonen vurderes med graderte bokstavkarakterer fra A-F, der E er laveste ståkarakter.

Eksamen
VurderingsordningKarakterskalaGruppe/individuellVarighetHjelpemidlerAndelKommentar
Hjemmeeksamen
ECTS - A-F
Individuell
3 Dag(er)
  • Alle
100%
Fakultet
Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk